eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyBaterie litowe, takie bezpieczne :(Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.83.142.196.21!
    not-for-mail
    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
    Date: Sat, 29 Jun 2024 11:01:20 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <v5oigt$s1$5@news.chmurka.net>
    References: <v5f3ko$m5i$1@news.chmurka.net>
    <1x9mxybxw6smg$.19jttn64ichzp.dlg@40tude.net>
    <v5goi8$nt4$1@news.chmurka.net>
    <11ra46zgfo292.32grejix1tnq$.dlg@40tude.net>
    <v5gqdk$nt3$1@news.chmurka.net> <v5h2l8$e1c$3@news.chmurka.net>
    <v5hn3k$3bk$1@news.chmurka.net> <v5hnej$1uj$2@news.chmurka.net>
    <ovot9cc3kmzw$.1jx911de07yke.dlg@40tude.net>
    <GJtfO.68951$StE9.60801@fx15.ams1> <v5mvs4$ith$4@news.chmurka.net>
    <%KGfO.90157$uZFb.57546@fx09.ams1> <v5ob2d$s0$2@news.chmurka.net>
    <XOOfO.90163$uZFb.10381@fx09.ams1>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    Injection-Date: Sat, 29 Jun 2024 09:01:17 -0000 (UTC)
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="Shrek";
    posting-host="83.142.196.21"; logging-data="897";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Mozilla Thunderbird
    Cancel-Lock: sha1:+MH0SXiOfV4kD6C+l0tHuMRmFTk=
    sha256:wDqdqafIiut73lXKxV6qqtj1iUUES4GLoXejfTRbtF8=
    sha1:9uI2gSubfG2G8VSUoSVsLPy1O6c=
    sha256:FcYVZFt7fARDVRQKZ73YTcET8ntoVV42dhMCbZQ8aH8=
    Content-Language: pl
    In-Reply-To: <XOOfO.90163$uZFb.10381@fx09.ams1>
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2722090
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 29.06.2024 o 09:35, Marcin Debowski pisze:

    >> Baterie dopiero zaczynają pracować. I problem z nimi jest taki, że są
    >> niebezpieczne u użytkownika końcowego. Przy uszkodzeniu mechanicznym po
    >> prostu same z siebie się palą - to nie jest bezpieczne... Przyszło mii
    >
    > Problem jak już jest w ich gaszeniu, bo co argumentacji o tym że są
    > niebezpieczne dla użytkownika końcowego, to benzyna się też może
    > zapalić, się zapala i całkiem podobnie można tu argumentować.

    Sama z siebie to raczej nie;) Uszkodzisz bak to się wyleje i zwykle na
    tym się skończy. Uszkodzisz baterię to od izolacji zależy czy spłonie
    jedno ogniwo i zgaśnie czy będzie z tego pożar na zasadzie "aż wszystko
    się wypali". No i jak pisałem - ICE palą się zwykle w czasie używania,
    więc ktoś je będzie gasił albo sobie na poboczu po prostu spłoną. BEV na
    parkingu albo pod ładowarką, gdzie zwykle kierowcy nie ma...

    > Osobiście
    > bym nie demonizował. Raczej nie zapalają się częsciej niż benzyna i
    > benzynowce. Po prostu takie zdarzenia są bardziej medialne. Do płonących
    > paliw się już wszyscy przyzwyczaili.

    Nie dramatyzuje, ale problem rzeczywiście jakiś jest. Nawet jak nie w
    skali (bo chyba nie) to w okolicznościach.

    >> do głowy jeszcze jedno zagadnienie. To trzeba w 100%
    >> utylizować/recyklingować. Niby oczywiste, ale przecież każdy z nas
    >> widział dziesiątki wraków spalinek, które gdzieś są porzucone. I w końcu
    >> tlen do tej baterii się dostanie.
    >
    > Dlatego już są stosowne przepisy w UE o "paszportach" dla baterii a kupa
    > ludzi, w tym i to piszący :), pracuje nad ich recyklingiem, a jeśli to
    > możliwe nad regeneracją.

    Spalinkę też teoretycznie musisz zutylizować, a jednak każdy z nas
    widział dziesiątki wrakow - ot komuś się umrze i stoi. W przypadku
    spalinki to co najwyżej olej i paliwo wycieknie, w przypadku BEV to
    większy problem...


    >> Tak jak pisałem - chyba nie było przypadku żeby rolnikowi szopa wybuchła
    >> od nawozów (przynajmniej tych nowych, bo gnojówka a w zasadzie gazy niej
    >> to ponoć potrafią).
    >
    > Ale pewnie niejedna stodoła się spaliła od paliwa w tej czy innej
    > formie.

    Napewno - ale pisałem o saletrze amonowej;)

    > Ponownie, nie demonizujmy. Ryzyko jakieś jest, nie jest też do
    > końca komfortowo, że baterie mają w sobie wszystko co by się zapalić,
    > ale jeśli ich produkcja będzie jakoś rozsądnie kontrolowana takoż
    > użytkowanie, to ryzyko powinno być odpowiednio niskie.

    Bo ryzyko jest niskie. Tylko skutki mało fajne. Z drugiej strony mamy
    kuchenki gazowe i co jakiś czas coś wybucha. Tylko - są wypierane przez
    technologię bezpieczniejszą a tu na odwrót. No i w bloku wszyscy mają
    gaz wiec wszyscy godzą się na ryzyko i tak samo z tego korzystają.
    Sytuacja w garażach podziemnych póki co jest inna - był, teraz
    pojedyncze osoby chcą tam ładować elektryki odnosząc osobiste korzyści
    ale dzieląc się ryzykiem (mało prawdopodobnym ale dużym w skutkach) ze
    wszystkimi. Coś na kształt - masz blok bez gazu, ale ktoś sobie
    zainstalował butlę (i to jeszcze bez odpowiednich instalacji jak
    wentylacja). No niefajnie. W przypadku elektyków to jeszcze dochodzi, że
    jak ktoś sobie chce wallboxa zainstalować we wspólny garażu to chce
    korzystać ze wspólnej infrastruktury jak przyłącza, trafoki rozdzielnica
    główna i koryta kablowe, moc umowna. A ta się szybko skonczy jak to nie
    będą pojedyncze wallboxy tylko się upowszechni. Czyli ktoś chce
    sprywatyzwać część wspólną. Może się wydawać że to są wydumane problemy
    ale tylko do czasu jak nie staną się powszechne.

    --
    Shrek

    Czy wiesz, że "***** ***" czytane od tyłu daje "??? ?????"?
    PS - i konfederację!

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: