-
Data: 2024-07-01 01:49:07
Temat: Re: Baterie litowe, takie bezpieczne :(
Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]On 2024-06-29, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
> W dniu 29-06-2024 o 00:51, Marcin Debowski pisze:
>> On 2024-06-28, Cavallino <C...@k...pl> wrote:
>>> Zazwyczaj jeśli się zdarzają w bev, to przez dłuższe parkowanie z w
>>> pełni naładowaną baterią.
>>> A tego się po prostu nie robi i kłopot z głowy.
>>
>> To jest jakieś zalecenie producentów, czy sam to sobie wykoncypowałeś?
>
> Przy każdym problemie produkcyjnym z awaryjnymi bateriami było właśnie
> takie zalecenie, żeby do tego czasu nie ładować na full.
> Wymogi towarzystw promowych również idą w tym kierunku.
ZCW naładowanie na full nie powoduje jakiegoś istotnego zwiększenia
niebezpieczeństwa w przechowywaniu takich aku za wyjatkiem tej
dodatkoweh dawki energii, która tam się znajduje. Natomiast ładowanie do
100% i potem przechowywanie w tym stanie, zwykle skraca zywotność. W tym
ostatnim to najlepiej, żeby aku miały wypełnienie w okolicach srodka
(50%), co z oczywistych względów jest małopraktyczne.
>> Tak, serio pytam. Zawsze wydawało mi się, że większość hec zdarza się
>> przy ładowaniu
>
> Bo bo pewnie tak jest, ale chodzi o ładowanie wtedy, gdy elektrony do
> baterii już kolanem są dopychane.
> Fizyka.
Elektrony to nie, bardziej napakowanie okreslonych związków w warstwie
czynnej elektrody.
> BMS też o tym wiedzą, dlatego ładowanie do 80% trwa podobnie długo jak
> od 80-100%, bo ładuje się coraz mniejszym prądem, żeby baterii nie zabić.
Tak, ale to nie do końca ma związek z przechowywaniem. Aku do EV chcesz
zwykle naładować szybko i do możliwie dużej pojemności. Jednocześnie nie
chcesz przekroczyć ich limitów, czyli w przypadku najabardziej
popularnych NCA czy NMC, tych 4.2V napięcia ładowania. W praktyce robi
sie to tak, że do osiągnięcia tych ca 4.2V ładujesz relatywnie wysokim
prądem (tu czynnik podstawowy to zwykle możliwosć odprowadzenia ciepła),
a dalej utrzymujesz napięcie np. na 4.2V i ładujesz do załozonej
wartości pradu. CCCV. Kwestia bardziej praktyczna, bo w końcu moznaby
ładować małym prądem od początku i byłoby i bardziej bezpiecznie i
wszystko działałoby dłużej (większa trwałość).
> , co można zresztą uzasadnić. No ale tak obiektywnie, jak
>> już coś ma się stać to czy 100% ładunku, czy 60% to dla skutków
>> końcowych może nie mieć jakiegoś dużego znaczenia. No chyba, że 10%.
>> Ale, tu z kolei, jak na dłużej to też nie dobrze, bo się rozładuje
>> poniżej poziomu bezpiecznego
>
> Ale że po roku?
Różnie ludzie wyjeżdzają :)
>> Długie przechwywanie w pełni naładowanych aku ma MZ w kwestii
>> zapobiegania pożarom tylko sens praktyczno-statystyczny.
>
> Nie sądzę.
> Żeby było jasne - nie mówię, że uszkodzona bateria nie potrafi się
> zapalić wcześniej, ale że ryzyko jej uszkodzenia samoistnego i w
> rezultacie zapłonu, wzrasta właśnie przy dużym naładowaniu.
> Dlatego czas takowego należy ograniczać do maksimum.
Znajdziesz jakąś publikacje/badania ntt? Jakoś tam może wzrastać, bo
indukuje mechaniczne naprężenia w warstwie, ale czy to się musi od razu
przekładać na istotny wzrost zagrożenia? Moge sobie tez wyobrazic, że
jak aku jest źle wykonane i np. warstwy mają niejednolitą grubość, to
też coś tam może się zdarzyć, tyle że to tez jakby nie kwestia działania
aku, a złego wykonania.
Taki istotny wzrost, jest za to na pewno przy przechowywaniu
rozładowanych aku, gdzie mogą tworzyć się dendryty z metaliczego litu
powodując mikro zwarcia i TRA podczas ładowania czy nawet przy
późniejszym przechowywaniu naładowanych.
--
Marcin
Następne wpisy z tego wątku
- 01.07.24 01:58 Marcin Debowski
- 01.07.24 02:06 Marcin Debowski
- 01.07.24 02:58 Marcin Debowski
- 01.07.24 06:24 Shrek
- 01.07.24 06:31 Shrek
- 01.07.24 06:34 Shrek
- 01.07.24 06:42 Marcin Debowski
- 01.07.24 07:13 Marcin Debowski
- 01.07.24 07:22 Cavallino
- 01.07.24 11:35 J.F
- 01.07.24 12:03 Janusz
- 01.07.24 12:27 Cavallino
- 01.07.24 13:40 J.F
- 01.07.24 13:42 J.F
- 01.07.24 14:05 Cavallino
Najnowsze wątki z tej grupy
- Zakaz wjazdu
- Nie zawsze wchodzi jedynka
- Samochody na wodę
- miszczowie parkowania
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Re: Dlaczego tak odstają od Tesli?
- Tesla na złom
- Nie matura lecz chęć szczera ...
- Najlepszy akumulator 12V
- Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- silnik-chwilówka
- kraje nieprzyjazne samochodom
- parking Auchan
- przegląd za mną
Najnowsze wątki
- 2025-03-21 Zakaz wjazdu
- 2025-03-21 Nie zawsze wchodzi jedynka
- 2025-03-21 Samochody na wodę
- 2025-03-20 miszczowie parkowania
- 2025-03-20 "Wuj dobra rada" z KDAB rozważa: Choosing the Right Programming Language for Your Embedded Linux Device
- 2025-03-21 Gliwice => Business Development Manager - Dział Sieci i Bezpieczeńst
- 2025-03-21 Warszawa => Strategic Account Manager <=
- 2025-03-21 Wrocław => SOC Tech Leader <=
- 2025-03-21 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-03-21 Ostrów Wielkopolski => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Ksi
- 2025-03-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-03-21 Warszawa => IT Business Analyst <=
- 2025-03-21 Bieruń => Spedytor Międzynarodowy (handel ładunkami/prowadzenie flo
- 2025-03-21 Dęblin => Node.js / Fullstack Developer <=
- 2025-03-21 Re: Co po KK-200? (Przypadki szczególne ponad 15 lat) [Islandzka matka/ministra ustąpiła]