eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.telefonia.gsmB2710 i GPSRe: B2710 i GPS
  • Data: 2013-03-02 14:53:17
    Temat: Re: B2710 i GPS
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie calkiem. Czasem dwa loty sie krzyzuja, wtedy leca na wyznaczonych
    > wysokosciach i jeden jest wyzej, a drugi nizej.

    Całkiem całkiem. Dopuszczalny błąd w utrzymywaniu wysokości lotu to
    kilkadziesiąt metrów (dokładność altimetrów jest lepsza). Ale weź pod
    uwagę, że to "wysokość barometryczna", która nie ma wiele wspólnego
    z odległością od czegokolwiek. Np. zmienia się ciśnienie i automatycznie
    wszystkie samoloty zmieniają wysokość (FL, na małej wysokości tego nie
    ma bo nie jest to potrzebne, a wysokość musi mieć związek z raczej
    stałym położeniem pasów startowych).

    > Metrowa dokladnosc przy tym niepotrzebna, ale pionowy odstep miedzy
    > samolotami moze byc 150m, wiec pozadana dokladnosc jest ponizej 50m.

    Tak może być w przypadku separacji wzrokowej, ale wtedy w ogóle nie ma
    niczego takiego jak "pożądana dokładność", ponieważ do określania
    odległości między statkami powietrznymi nie używa się przyrządów lecz
    zmysłów :-)
    Odległość może być wtedy dowolnie mała.

    Natomiast wtedy, gdy do określania odległości używa się jednak
    przyrządów, normalny pionowy odstęp (przy braku separacji poziomiej)
    to 600 m, po spełnieniu pewnych wymagań może być mniejszy o połowę,
    natomiast nie znam niczego, co by pozwalało jeszcze to zmniejszyć.

    > i co wazniejsze - metoda pomiaru musi byc taka sama w obu samolotach.
    > A one moga miec rozne wyposazenie. Wiec obecnie jest wysokosciomierz
    > cisnieniowy - i chyba jeszcze dlugo zostanie, nawet jak wszyscy beda mieli
    > gps na pokladzie.

    Jasne - bo one się do tego dobrze nadają - nie zapominajmy, że samoloty
    używają, jako "nośnika", powietrza (o jakimś tam ciśnieniu i akurat
    temperaturze), a nie swojej geometrycznej wysokości.

    Tak samo jak radaltimetry nadają się dobrze (zwykle) do określania
    odległości od ziemi (na małej wysokości), np. podczas precyzyjnego
    podejścia, a rurki Pitota dobrze mierzą szybkość (w odróżnieniu od
    GPSu, który podaje mało interesujący pilotów, a bardziej pasażerów,
    wariant - znany jako GS).

    > TAWS jakos posiada mape wysokosci terenu i sprawdza ..

    Owszem, ale wciąż nie są to wysokości kominów itp. Nie zapominajmy też,
    że sam "brak odzywania się EGPWSu" nie oznacza jeszcze, że pilotowi
    wolno wykonać dany manewr (natomiast rzeczywiście kominów nie ma prawa
    być na bezpiecznej wysokości lotu).
    --
    Krzysztof Halasa

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: