  • Data: 2011-06-09 11:36:13
    Temat: Re: Autostrada A2 - szybko nie bedzie
    Od: Piotr <z...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-06-09 12:56, gildor pisze:
    > Nasze Państwo, którego jedynym kryterium przetargów jest cena.
    > Ciekawe co byście powiedzieli, jeśli dostała by zlecenie firma, która
    > została wybrana jako najsolidniejsza (niestety nasze przepisy nie
    > przewidują takiego kryterium przetargów publicznych) za to nie
    > najtańsza. "kto wziął łapówke wybierając tak drogą ofertę"? wybaczcie,
    > ale to nasz narodowy sport. narzekanie.

    Alez tu sie kolego mylisz - nie wiem jak np. w kwestii zamawiania paliw
    czy jakichs tam kalesonow dla armii - ale jesli chodzi o budownictwo to
    procedura jest taka:

    - wstepny kosztorys prac na podstawie projektow (w oparciu o baze cen)
    - prekwalifikacje wykonawcow (tutaj jest osobna procedura np. ze w ost
    10 latach firma wykonala 2 podobne zlecenia na kwote nie mniejsza niz i
    zostaly wykonane w terminie oraz bez usterek itd.)
    - wybor listy potencjalnych wykonawcow
    - rozeslanie info o przetargu z zaproszeniem do udzialu i podaniem
    wlasnego kosztorysu na bazie naszego (wysyla sie ten sam, tylko bez cen
    oczywiscie)
    - wybor 3-5 ofert, z ktorych ZADNA nie moze byc nizsza od naszego
    kosztorysu o wiecej niz 10%
    - rozmowy z wykonawcami, ustalanie kosztorysu, zapisow w umowach, kar
    umownych za nieterminowosc, procedury przekazywania (co ile % dostaja
    transze platnosci, co ile jest sprawdzenie przez niezalezna instytucje
    konsultingowa itd.)
    - wybor wykonawcy - i tutaj jesli sie wybiera kogos z kosztorysem
    nizszym niz nasz - trzeba to mocno uzasadnic - ale raczej sie nie
    wybiera bo wtedy ktos zada pytanie - no dobra, w kosztorysie wlasnym
    jebneliscie sie o 8% - DLACZEGO - wiec raczej sie wybiera PIERWSZY
    WYZSZY OD WLASNEGO (oczywiscie sposrod tych 3-5 wybranych wczesniej
    wykonawcow)

    Takie sa procedury kontraktowania budow wg FIDIC i takie to wlasnie sa
    OBOWIAZUJACE w Polsce...

    ...wiec jesli oni wybrali wykonawce z cena nizsza o ponad 50% do
    wlasnego kosztorysu i dodatkowo firme o zlej reputacji (nie wiem jak
    mozna nie sprawdzic! sa wywiadownie gospodarcze i w przypadku takich
    duzych kontraktow nawet ktos pojedzie do Sudanu czy innego Djibuti i ich
    projekty tam na miejscu sprawdzi) - i dodatkowo firme, ktora nie robila
    zadnego podobnego projektu (Covec nie robila) - TO wszystko SMIERDZI i
    to MEGA SMIERDZI...

    ...normalnie za takie cos - oczywiscie jakby zrobili (uff, cudem) to by
    bylo OK, ale skoro nie zrobili - to za to powinny poleciec glowy i to na
    szczeblu podejmujacych decyzje...oczywiscie to jest zawsze gremium i
    nikt nie przydziela kontraktow jako 1 osoba...no chyba, ze PL tak to sie
    przydziela - jesli tak, to to jest gorsze niz republika bananowa - bo
    tam w wiekszosci przypadkow czuwa nad tym jakas miedzynarodowa
    agenda/organizacja i w sumie jak sie robi droge w takim Burkina Faso -
    to nie ma przekretu, bo generalnie kazdy z decydentow ma na to wylane -
    i zrobi wg. procedury, a na lapowki tez sie ma wylane bo wiadomo, ze
    jest 1001 procedur wewnetrznej kontroli przed/w trakcie/po - wiec na
    101% sie wpadnie...

    ufff, znow sie wypisalem - moze ktos skuma, ze zlecajac tak tanio oni
    ZLAMALI prawo i to jest clue do dalszych sledztw.