-
71. Data: 2022-05-01 14:37:23
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Sat, 30 Apr 2022 13:15:39 +0200, trybun
>> Plus PV do kompletu i PC.
> To mechanizm powiązany.
Nie ma takiego warunku, jak będzie PC to mniej z PV będzie na EV.
Dla przykładu ja mam w nowym domu 10kWp, 3500kWh idzie na PC,
3000kWh idzie na prąd bytowy i zostaje raptem 3000-4000kWh
na PHEVa -- a ten pożera mi 5000kWh rocznie. W drugim domu
mam PV 4,5kWp, ale że to stary durszlak to tu sama pompa
pożera 7000kWh, więc ani na bytowy ani na EV nie wystarczy
z PV, więc idzie w 2T, jeśli się ładuje samochód.
--
Pozdor
Myjk
-
72. Data: 2022-05-01 14:43:00
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Sat, 30 Apr 2022 10:14:21 +0200, Piotr
> Jakoś widzę że większość na grupach właśnie tak twierdzi, szczególnie
> zachwalając kupowanie elektryka i pisząc że przecież prąd do niego mają
> za darmo z PV.
PV jest powszechnie montowane od 5 lat, jak ktoś dobrą cenę miał
na montaż, to już może mieć "zwróconą" instalację i może tak sobie
pisać. Chociaż wtedy to będzie trochę tzw. kreatywna ksiegowość,
tj. liczenie prądu w G11 zamiast G12. Aczkolwiek są tacy, co sobie
nie pozwalają chomąto zakładać w imię niższych kosztów.
> Twoje podejście jest logiczne i sensowne, ja wole liczyć długofalowo i
> wole uważać że w ciągu 12 lat dzięki inwestycji w pierwszym roku mam ten
> prąd ostatecznie przez cały okres za 1/4 ceny :).
Wiesz, ja sobie sam PV montowałem, jak piszę ludziom że po odliczeniach
mnie kWp kosztował 1500 zł (czyli instalacja 10kWp końcowo 15 tys.)
to nie wierzą. I co poradzisz. ;)
--
Pozdor
Myjk
-
73. Data: 2022-05-01 23:25:47
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
Dnia Sat, 30 Apr 2022 09:53:23 +0200, Myjk napisał(a):
> Fri, 29 Apr 2022 01:15:09 +0200, Adam
>
>>> Inne PHEVy mają skrzynie? Po co?
>>
>> Po to, żeby silnik spalinowy napędzał koła.
>
> Ale skoro w Outlanderze sięda napędzać koła z pomocą ICE i bez skrzyni
> biegów, to po co w innych montować kolejny element który się może zesrać?
Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać pojazdu do ok. 70
km/h.
Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
napędza elektryki.
Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
szerokiego zakresu prędkości.
--
Pozdrawiam.
Adam
-
74. Data: 2022-05-02 15:21:13
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Sunday, May 1, 2022, 11:25:47 PM, you wrote:
>>>> Inne PHEVy mają skrzynie? Po co?
>>> Po to, żeby silnik spalinowy napędzał koła.
>> Ale skoro w Outlanderze sięda napędzać koła z pomocą ICE i bez skrzyni
>> biegów, to po co w innych montować kolejny element który się może zesrać?
> Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać pojazdu do ok. 70
> km/h.
> Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
> prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
> napędza elektryki.
Sprawność układu generator-silnik elektryczny jest porównywalna ze
sprawnością skrzyni biegów...
> Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
> skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
> Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
> szerokiego zakresu prędkości.
Nie mam pojęcia, co to ICE, ale Hondy nie mają skrzyni biegów w swoich
hybrydach. Do pewnej prędkości silnik elektryczny zasilany z
akumulatora lub generatora, wyżej zasprzęgla się silnik spalinowy a
jeszcze wyżej następuje powrót do układu generator/elektryczny. W
efekcie masz wrażenie pracy 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów,
pracującej bez szarpnięć.
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
75. Data: 2022-05-02 19:30:08
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 2 May 2022 15:21:13 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> Hello Adam,
>>>>> Inne PHEVy mają skrzynie? Po co?
>>>> Po to, żeby silnik spalinowy napędzał koła.
>>> Ale skoro w Outlanderze sięda napędzać koła z pomocą ICE i bez skrzyni
>>> biegów, to po co w innych montować kolejny element który się może zesrać?
>> Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać pojazdu do ok. 70
>> km/h.
>> Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
>> prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
>> napędza elektryki.
>
> Sprawność układu generator-silnik elektryczny jest porównywalna ze
> sprawnością skrzyni biegów...
Na pewno? toyota cos pisala, ze kiepska, i kombinowala swoje HSD.
sa tu dwa niuanse:
-ICE moze pracowac w innych warunkach, przez co sprawnosc rosnie ...
ale jak ma ładować baterie, a potem rozładowywac, to moze spada.
-akurat ~70 to sie w Polsce czesto zdarza, na zwyklej drodze za jakims
tirem czy inna zawalidrogą
>
>> Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
>> skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
>> Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
>> szerokiego zakresu prędkości.
>
> Nie mam pojęcia, co to ICE,
silnik spalinowy.
> ale Hondy nie mają skrzyni biegów w swoich
> hybrydach. Do pewnej prędkości silnik elektryczny zasilany z
> akumulatora lub generatora, wyżej zasprzęgla się silnik spalinowy a
> jeszcze wyżej następuje powrót do układu generator/elektryczny. W
Eee - chyba nie. to by dużą moc musieli przenosic elektrycznie.
> efekcie masz wrażenie pracy 3-biegowej automatycznej skrzyni biegów,
> pracującej bez szarpnięć.
J.
-
76. Data: 2022-05-02 21:47:55
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Thu, 28 Apr 2022 20:49:44 +0200, Myjk wrote:
> Thu, 28 Apr 2022 13:49:20 +0200, trybun
>> Ale chyba poza przyspieszeniem to za bardzo nie góruje nad spalinowcem w
>> pozostałych parametrach? Oczywiście mam na myśli Corsę elektryk vs
>> spalina czy Nissan Juke kontra Leaf, czyli taką samą klasa pojazdów..
>
> Nic nie telepie samochodu, jest zdecydowanie ciszej w BEV, nawet jeśli
> porównywać segment B w BEV do D w ICE. O ile nie jesteś gumowym uchem jak
> J.F. to już wrócić do spaliniaka nie będziesz chciał. Do tego w standardzie
> grzanie i co ważniejsze chłodzenie postojowe kabiny zdalnie uruchamiane. I
> nigdy więcej zmarzniętego czy co gorsza spoconego rowa. :P
"w standardzie", bo moze byc takowe i w spaliniaku.
Przy czym grzanie ... w spaliniaku malo potrzebne, i nie jest to
kosztem zasiegu :-)
Chlodzenie ... no, z tym trudniej i by sie bardziej przydalo, ale
znow - kosztem zasiegu. Chyba, ze parking z gniazdkiem ...
J.
-
77. Data: 2022-05-02 21:51:12
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Sun, 1 May 2022 23:25:47 +0200, Adam
> Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać
> pojazdu do ok. 70 km/h.
Wg ignorantów.
> Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
> prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
> napędza elektryki.
Nie jest wcale większe zużycie paliwa. A już z pewnością jest zdecydowanie
mniejsze niż czysty ICE, przynajmniej na przykładzie Outlandera.
> Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
> skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
> Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
> szerokiego zakresu prędkości.
No więc o to się temat rozbija, stąd jestem zdziwiony że ktoś mógł wpaść na
pomysł aby do systemu plugin jeszcze pakować skrzynię biegów do ICE.
--
Pozdor
Myjk
-
78. Data: 2022-05-02 22:01:12
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 2 May 2022 21:51:12 +0200, Myjk wrote:
> Sun, 1 May 2022 23:25:47 +0200, Adam
>> Wg niektórych osób wadą jest, że ICE nie może napędzać
>> pojazdu do ok. 70 km/h.
>
> Wg ignorantów.
>
>> Wg mnie brak skrzyni to zaleta, okupiona większym zużyciem paliwa dla
>> prędkości mniejszych od ok. 70 km/h - bo wtedy ICE napędza agregat, który
>> napędza elektryki.
>
> Nie jest wcale większe zużycie paliwa. A już z pewnością jest zdecydowanie
> mniejsze niż czysty ICE, przynajmniej na przykładzie Outlandera.
A ile on pali w dluzszej trasie, i przy jakiej predkosci?
>> Faktem jest, że (chyba) tylko outlander ma taki układ. Reszta PHEV-ów ma
>> skrzynię biegów, więc ICE może napędzać pojazd w pełnym zakresie prędkości.
>> Zaleta: ICE może pracować w najefektywniejszym zakresie obrotów dla
>> szerokiego zakresu prędkości.
>
> No więc o to się temat rozbija, stąd jestem zdziwiony że ktoś mógł wpaść na
> pomysł aby do systemu plugin jeszcze pakować skrzynię biegów do ICE.
"skrzynia" to bardziej z nazwy.
Przekładnia dla silnika elektrycznego czesto i tak jest, dla ICE musi
byc, nawet twoj "bezposredni" ma dyfer z przekladnią.
A skoro w trasie samochod napedza jednak ICE, to i biegi sie przydaja.
Np. dwa, bo wiecej nie trzeba.
J.
-
79. Data: 2022-05-02 22:45:29
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: Myjk <m...@n...op.pl>
Mon, 2 May 2022 22:01:12 +0200, J.F
> A ile on pali w dluzszej trasie, i przy jakiej predkosci?
Do 140/h pali mniej niż ICE, oczywiście im wolniej tym większa różnica.
Powyżej 140 pali tyle samo, tylko Vmax mniejsza, bo AFAIR 170 vs 190 w ICE.
> "skrzynia" to bardziej z nazwy.
> Przekładnia dla silnika elektrycznego czesto i tak jest, dla ICE musi
> byc, nawet twoj "bezposredni" ma dyfer z przekladnią.
> A skoro w trasie samochod napedza jednak ICE, to i biegi sie przydaja.
> Np. dwa, bo wiecej nie trzeba.
Nie trzeba, szczególnie w PHEV, który z założenia
jest autem miejskim a nie autostradowym.
--
Pozdor
Myjk
-
80. Data: 2022-05-02 23:07:28
Temat: Re: Auta elektryczne
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 2 May 2022 22:45:29 +0200, Myjk wrote:
> Mon, 2 May 2022 22:01:12 +0200, J.F
>> A ile on pali w dluzszej trasie, i przy jakiej predkosci?
>
> Do 140/h pali mniej niż ICE,
A tak konkretnie ile ?
> oczywiście im wolniej tym większa różnica.
to wcale nie jest takie oczywiste.
> Powyżej 140 pali tyle samo, tylko Vmax mniejsza, bo AFAIR 170 vs 190 w ICE.
A skad ta roznica? "zle" dobrane przelozenie?
Bo chyba nie jakies opory?
>> "skrzynia" to bardziej z nazwy.
>> Przekładnia dla silnika elektrycznego czesto i tak jest, dla ICE musi
>> byc, nawet twoj "bezposredni" ma dyfer z przekladnią.
>> A skoro w trasie samochod napedza jednak ICE, to i biegi sie przydaja.
>> Np. dwa, bo wiecej nie trzeba.
>
> Nie trzeba, szczególnie w PHEV, który z założenia
> jest autem miejskim a nie autostradowym.
i dlatego ma predkosc 170km/h :-)
Moze po prostu badania rynkowe wykazaly, ze klient czesto wyjezdza z
miasta :-)
J.