    From: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Audiofilski hit !!
    Date: Sat, 12 Mar 2016 15:16:28 +0100
    <nbn17u$jkm$1@node1.news.atman.pl> <nbn1af$67e$3@dont-email.me>
    <nbn508$npc$1@node1.news.atman.pl> <nbnpmj$hpq$1@dont-email.me>
    <56dfcf61$0$22824$65785112@news.neostrada.pl>
    <56e1749d$0$22839$65785112@news.neostrada.pl>
    <56e190ae$0$22829$65785112@news.neostrada.pl>
    <56e1b701$0$654$65785112@news.neostrada.pl>
    <nbsjr7$gh9$1@node2.news.atman.pl> <nbt2e7$lcl$1@dont-email.me>
    <56e27261$0$691$65785112@news.neostrada.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <56e29aae$0$22827$65785112@news.neostrada.pl>
    <nbu60p$l8k$1@dont-email.me> <s...@f...lasek.waw.pl>
    <56e2ca36$0$652$65785112@news.neostrada.pl> <nbun74$obq$1@dont-email.me>
    <56e30571$0$689$65785112@news.neostrada.pl> <nbv2bd$6bb$1@dont-email.me>
    <nbvaua$4vs$1@node1.news.atman.pl> <nbvirp$co1$1@dont-email.me>
    <nc0n15$fp6$1@node1.news.atman.pl> <nc123e$ko3$1@dont-email.me>

    W dniu 2016-03-12 o 13:32, AlexY pisze:

    > Tu może być wytłumaczenie czemu mi to nie pasi:
    > "Promienie walencyjne atomów są o ok. 25-50% mniejsze od promieni van
    > der Waalsa tych samych atomów, które są równe promieniowi chmury
    > elektronowej atomów w stanie wolnym."
    >
    > Dyskutujemy o zdolności przenikania czystych pierwiastków, H i He.

    OK. No to w:
    http://www.iaea.org/inis/collection/NCLCollectionSto
    re/_Public/03/030/3030758.pdf
    na stronie nr 4 masz chyba wystarczajace informacje. O przenikalności
    decyduje średnica molekularna, która najwyraźniej odpowiada wartością
    "kinetic diameter". Dalej jest tam trochę na temat przenikania przez szkło.

    > Oczywiście
    > Wodór to jeden proton i jeden elektron
    > Hel to 2 protony, 2 neutrony i 2 elektrony
    > Nadal upieram się że w temacie ucieczki gazu ze zbiornika pod ciśnieniem
    > powinniśmy rozpatrywać gołe jądra, jakkolwiek dwuznacznie to zabrzmi :)

    No to chyba jednak nie powinieneś...

    > To może inaczej, bo chyba pies jest pogrzebany w rozpatrywaniu
    > cząsteczki nie atomu, jak można mówić o średnicy w przypadku cząsteczki
    > dwuatomowej? To powinna być co najwyżej elipsa, gdyby to była
    > konstrukcja w stylu fullerenów to jak najbardziej ale dwa atomy razem
    > tworzą linię nie okręg. Nas powinien interesować wymiar najmniejszy
    > czyli patrząc na cząsteczkę kiedy atomy są jeden za drugim, wtedy
    > średnica powinna być taka jak gołego pojedynczego atomu.

    Z jakiegoś powodu podają jednak jedną średnicę - fakt - wartości są
    różne. Ja jednak myślę, że rozpatrywanie tych tematów z naszą wyobraźnią
    związaną z naszymi skalami może prowadzić na manowce. Możemy sobie
    pogadać, ale po prawdzie to nawet podstaw do tego nie mamy.

    Pozdrawiam

    DD