  • 1. Data: 2012-05-04 17:29:22
    Temat: Arduino mega 2560 i problem z wgraniem bootloadera...
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Czesc :)

    Mam dziwny problem z wgraniem bootloadera do plytki zgodnej
    z Arduino 2560. (Oryginal bede mial po niedzieli i wtedy porownam).

    Probowalem wgrywac roznie, w koncu z linii polecen daje najlepsze wyniki.

    Wgrywam tak:

    avrdude.exe -b 115200 -p m2560 -P com1 -c usbasp -v -e -U efuse:w:0xFD:m -U
    hfuse:w:0xD8:m -U lfuse:w:0xFF:m
    avrdude.exe -b 115200 -p m2560 -P com1 -c usbasp -v -e -U
    flash:w:stk500boot_v2_mega2560.hex -U lock:w:0x0F:m

    Bootloader wgrywa sie, program zglasza blad kontroli,
    ale to jak doczytalem gdzies w necie jest normalne.

    Plytka dziala. Wgrywam wlasciwy soft i rowniez dziala.
    ALE! Ponowne wgranie softu wlasciwego zabija plytke.

    Na moje, niefachowe oko wyglada to jakby za drugim razem
    zamazywany byl bootloader pomimo ustawienia Lock Bitu 0F.

    Programator mam taki:
    http://allegro.pl/programator-avr-usb-podstawki-do-a
    tmega-kabel-i2303274653.html

    Dotychczas programowalem nim Atmegi 328 i wszystko gralo.
    Fakt, ze akurat nie wgrywalem bootloaderow tylko finalny soft.

    Ma ktos moze pomysl o co chodzi? Przyznam, ze jestem zielony jak szczypior
    ;)

    Z gory dzieki za pomoc

    Jakub

  • 2. Data: 2012-05-04 18:40:27
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.05.2012 17:29, Jakub Jewuła wrote:
> [...]
    >
    > Na moje, niefachowe oko wyglada to jakby za drugim razem
    > zamazywany byl bootloader pomimo ustawienia Lock Bitu 0F.
    Tak an szybko to imo przy wgrywaniu przez programator robisz chip erase
    a powinieneś czyścić tylko określone strony.

    Przy czym nie rozumiem po co wgrywasz program programatorem skoro masz
    już zainstalowany bootloader - powinieneś programować za jego pomocą.

    Michoo

  • 3. Data: 2012-05-04 18:59:54
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Przy czym nie rozumiem po co wgrywasz program programatorem skoro masz już
    > zainstalowany bootloader - powinieneś programować za jego pomocą.

    Programatorem wgrywam bootloader.

    Wlasciwy program juz przez USB.
    Za pierwszym wgraniem (programu przez USB) wszystko gra,
    za drugim plytka umiera.

  • 4. Data: 2012-05-04 20:40:01
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.05.2012 18:59, Jakub Jewuła wrote:
    > Programatorem wgrywam bootloader.
    >
    > Wlasciwy program juz przez USB.
    > Za pierwszym wgraniem (programu przez USB) wszystko gra,
    > za drugim plytka umiera.
    Większość działa tak, że żeby przejść do bootloadera trzeba spełnić
    jakiś warunek:
    - wymusić na pinie stan niski/wysoki
    - zresetować 2 razy procesor w krótkim czasie
    - (bardzo rzadko) odpalić bootloader z kodu użytkownika
    - etc

    No i jeszcze bootloader mógł być zbudowany z wektorem przerwań w 0
    zamiast w odpowiedniej lokacji, albo nie ma ustawionego odpowiedniego
    fuse bitu, żeby procesor startował z bootoadera, etc.

    A w ogóle czemu nie używasz środowiska arduino?

    Michoo

  • 5. Data: 2012-05-04 21:27:12
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > A w ogóle czemu nie używasz środowiska arduino?

    Żeby używać środowiska arduino to chyba najpierw musi w procku bootloader
    umieścić.

  • 6. Data: 2012-05-04 21:34:18
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Jakub Jewuła" <b...@s...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Fakt, ze akurat nie wgrywalem bootloaderow tylko finalny soft.
    > Ma ktos moze pomysl o co chodzi? Przyznam, ze jestem zielony jak

    Porównaj fusebity z prockiem w którym tak się nie dzieje.
    Czy to na pewno bootloader od ATMEGA2560, a nie np. do ATMEGA1280?

    ATMEGA2560 pomimo wspólnego datasheet-a dość sporo się różni od 1280.
    Dodatkowe mechanizmy umożliwiające używanie flasha powyżej 128K.
    Np. więcej stosu zużywa na adresy powrotu (każdy adres powrotu to 3 bajty na
    stosie),
    co skutkuje większym zużyciem stosu i wydłużeniem zapisu/ściągania adresu ze
    stosu o 2 cykle zegarowe.

  • 7. Data: 2012-05-04 22:43:41
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 04.05.2012 21:27, Marcin Wasilewski wrote:
    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Żeby używać środowiska arduino to chyba najpierw musi w procku
    > bootloader umieścić.
    Wydawało mi się, że arduino ma opcję ładowania bootloadera. A także po
    zapakowaniu bootloadera arduino powinno wiedzieć co zrobić,żeby wykonać
    reset do bootloadera.

    Michoo

  • 8. Data: 2012-05-05 08:12:59
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    > Wydawało mi się, że arduino ma opcję ładowania bootloadera. A także po
    > zapakowaniu bootloadera arduino powinno wiedzieć co zrobić,żeby wykonać
    > reset do bootloadera.

    Ma ale wymaga jakiegos koszernego programatora a ja
    mam jaki mam. Po niedzieli bede mial druga plytke
    Arduino i jej uzyje jako programatora - jest taka
    teoretyczna mozliwosc.

  • 9. Data: 2012-05-05 13:05:21
    Od: Jakub Jewuła <b...@s...com.pl>

    Pobawilem sie plytka jeszcze raz. Sytuacja wyglada tak:

    Pod wgraniu bootloadera poleceniem

[...]

    i odczytaniu fusy sa ok. Ale odczyt lock bit podaje wartosc 3F...
    Czy nie powinna to byc wartosc 0F?

    Wgrywam cokolwiek uzywajac Arduino i wgrywa sie ok - program dziala.

    Ponowna proba wgrania czegos za pomoca Arduino juz sie nie udaje -
    wyglada to tak jakby bootloader juz byl uszkodzony.

    Jakies pomysly?

    Jakub