    From: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Aparaty - Czy ktoś to ogarnia?
    Date: Mon, 20 Aug 2012 20:50:47 +0200

    "JA" <marb67[beztego]@bb.home.pl> wrote:

    [...]
    > Wiele razy już było. To nie problem technologii, tylko człowieka.

    Od tego zacznijmy, bo to jest clou całej sprawy: ostatecznym celem
    nie jest technologia, ale człowiek. I jeśli człowiek jest zadowolony -
    - to koniec dyskusji.

    I teraz: jak inaczej wytłumaczyć, że setki milionów ludzi
    praktycznie z dnia na dzień porzuciły fotografię analogową jak jakiś
    gorący/śmierdzący kartofel? Skoro była taka super? A przecież porzucili
    sprzęt, na który wydali naprawdę grubą kasę, czasem nawet rok-dwa przed
    przesiadką... Dlaczego miliard ludzi tak łatwo wszedł w technologię
    cyfrową?

    Jedyny, za to niepodważalny argument: miliard ludzi zagłosował
    nogami i swoimi portfelami. Nawet sentymenty zostawili za drzwiami.

    > A dlaczego miałyby nie wyjść?

    Choćby dlatego, że kiedyś o wiele częściej zdarzały się błędy
    naświetlania i poruszenia.

    > Tak jak je fotograf zrobił.

    No właśnie, bardzo ciekawe, ale nie wówczas, gdy liczy się efekt,
    a nie sam proces.

    > To niby wina filmu? Czy może fotografa?

    Pokaż mi fotografa, któremu na cyfrze takie sytuacje zdarzają się
    częściej, niż na analogu. "Przecież to nie problem technologii"...

    > A to jakiś problem?

    > Jeżeli jest w dacie gwarancji, to musiałby leżeć na tym słońcu tyle,
    > że pudełko by wyblakło.

    ZBIORCZO:
    Tak, nerwy właściciela są problemem - sama liczba dyskusji w sieci
    potwierdza ich MASOWE występowanie.

    > A jeżeli ukradną mi kartę?

    Jak ktoś się tego boi, to są już metody: wielokrotna duplikacja w
    terenie, odbitki/wydruki robione in situ, backup w chmurze...
    A w analogu do tego dochodzą jeszcze "wesołe" rozmyślania w rodzaju:
    ale piekarnik... Ciekawe jak znoszą to filmy...

    > Rety, żeby tylko karta nie padła.

    > Dyski i komputery są ognioodporne?

    ZBIORCZO:
    Naprawdę nie widzisz różnicy?

    > Kiedy ostatni raz oglądałeś zdjęcia z początków swojej zabawy cyfroą?

    Wczoraj.

    > No właśnie gdzie? Chyba je ktoś skasował.

    Od czasu przejścia na cyfrę nie straciłem jeszcze choćby jednego z
    tysięcy swoich zdjęć. Są bezpiecznie zabunkrowane, a najważniejsze na
    kompie, zawsze pod ręką + samoprzypominanie wygaszaczem.

    > Wydruki też nie będą lepsze po iluś tam latach. Mam negatywy, w moim
    > wieku, a młodzieńcem raczej nie jestem.

    Ale zapis cyfrowy nie postarzał się nawet o cyferkę... Przewrotnie
    można powiedzieć, że wraz z rozwojem technologii (monitory, kalibracja,
    naświetlanie, obróbka) stare cyfrowe zdjęcia z upływem czasu wręcz
    ZYSKUJĄ - np. coraz wierniej pokazują rzeczywistość... :)

    > Wiele razy już było. To nie problem technologii, tylko człowieka.
    > Zmieniło się coś na lepsze, coś na gorsze. Bilans wyszedł na zero.

    To jest Twoja opinia. Ja przedstawiłem swój punkt widzenia, a mogę
    jeszcze tak długo... :)) Np. dorzucam kolejne wesołe myśli z czasów
    analogowych:
    - czy aby na pewno dobrze mi wyszło zakładanie kliszy w terenie?
    - a jeśli negatyw skończy mi się w trakcie akcji zdjęciowej?

    Gdyby kolejność się odwróciła i to fotografia analogowa pojawiła się
    później, po latach dojrzałego rozwoju fotografii cyfrowej, to zyskałaby
    najwyżej status niszowej ciekawostki - powiedzmy na miarę dzisiejszej
    popularności fotografii otworkowej.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]