    From: John Smith <d...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Antena spiralna
    Date: Fri, 09 Aug 2013 11:46:06 +0200

    On 09-08-2013 01:02, Pawel O'Pajak wrote:

    > Powitanko,

    > Hmm, to taka plaska spiralka, jakby namalowac muszle slimaka, tu 1
    > koniec jest wolny, znaczy sie "w powietrzu", sa 3 zwoje zaledwie,
    > srednica zdecydowanie mniejsza od dlugosci fali. Pasmo 433,92 MHz,
    > wystepuje to w pilocie zdalnego sterowania dalekiego zasiegu f-my Gorke.
    > Rozumiem, ze jak PCB z ta antenka poziomo, to i najwieksze natezenie
    > pola tez poziome i dookola. Pretowa antena odbiornika powinna byc wtedy
    > pionowo.
    > Chce ten nadajnik zamontowac na stale w samochodzie i tu dochodzi
> [...]

    Nie stresuj się, jak jest wolne miejsce do się daje dipol, jak nie ma
    miejsca a na dodatek jest blisko metal lub ręka jak w tym przypadku,
    to będziesz rzeźbił jak koń pod górę. Nie da się zrobić dobrej anteny
    mając mało miejsca i przewodniki w pobliżu. Zachowaj ten spiralny
    kształt, skoro się sprawdził i po kłopocie. A ewentualną kierunkowość
    trzeba by sprawdzać w docelowym układzie pracy.
    K.