  • 1. Data: 2013-08-07 23:49:21
    Temat: Antena spiralna
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    Taka "muszla slimaka" w postaci sciezki na PCB. Szerokosc sciezki stala
    na calej dlugosci.
    Czy ja dobrze kumam, ze promieniuje to glownie w kierunku prostopadlym
    do plytki i tak samo do przodu, jak do tylu (nie ma masy po 2 stronie)?
    To chyba nie jest tak, jak dla helikala?
    Polaryzacja chyba kolowa bedzie(?).
    Czy wspolpraca antena spiralna - nadajnik i zwykly pret 1/4 - odbiornik
    ma sens? No bo spirala wprawdzie da jakas kierunkowosc, ale z kolei pret
    wybitnie 1 polaryzacje.
    Pogubilem sie, nie czuje anten, help.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2013-08-08 00:20:02
    Temat: Re: Antena spiralna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 07 Aug 2013 23:49:21 +0200, Pawel O'Pajak napisał(a):
> [...]
    > do plytki i tak samo do przodu, jak do tylu (nie ma masy po 2 stronie)?
    > To chyba nie jest tak, jak dla helikala?

    Ja tez kiepsko czuje, ale duzo ma "zwojow" ?
    Bo to chyba cewka po prostu jest.

    A cewka (magnetic loop antenna) ma polaryzacje liniowa,
    pole analogiczne do dipola elektrycznego, tylko ze pola zamienione.

    > Czy wspolpraca antena spiralna - nadajnik i zwykly pret 1/4 - odbiornik
    > ma sens?

    Ma sens, tylko pret musi byc w plaszczyznie cewki.
    Tzn nie musi, ale tak najlepiej.

    Jesli pret pionowy, to os cewki poziomo, a wtedy nadajnik jest
    kierunkowy.

    Mozesz cewke ulozyc poziomo, wtedy bedzie nadawac we wszyskie strony
    (poziome) tak samo, ale pret odbiornika rowniez poziomy

    Jesli natomiast rozmiary tej cewki porownywalne z dlugoscia fali, to
    sie bardziej jak dipol elektryczny zachowuje ...

    J.

  • 3. Data: 2013-08-09 01:02:32
    Od: Pawel O'Pajak <o...@i...pl>

    Powitanko,

    > Bo to chyba cewka po prostu jest.

    Hmm, to taka plaska spiralka, jakby namalowac muszle slimaka, tu 1
    koniec jest wolny, znaczy sie "w powietrzu", sa 3 zwoje zaledwie,
    srednica zdecydowanie mniejsza od dlugosci fali. Pasmo 433,92 MHz,
    wystepuje to w pilocie zdalnego sterowania dalekiego zasiegu f-my Gorke.
    Rozumiem, ze jak PCB z ta antenka poziomo, to i najwieksze natezenie
    pola tez poziome i dookola. Pretowa antena odbiornika powinna byc wtedy
    pionowo.
    Chce ten nadajnik zamontowac na stale w samochodzie i tu dochodzi
    oddzialywanie z pobliskimi blachami - kosmos nie do ogarniecia dla
    mnie:-( Wiem, ze zasieg bedzie wystarczajacy i tak, ale chcialbym
    zrozumiec dlaczego, albo inaczej, czy inna konfiguracja jest lepsza.
    BTW jak to ktos madrze stwierdzil: "Prawdziwe studiowanie zaczyna sie,
    gdy Google pokazuje 0 wynikow wyszukiwania";-) No i wlasnie nie
    natrafilem na proste zestawienie: antena - kierunkowosc (listki),
    polaryzacja. Ze tez jakas EdW, EP nie podejmie tematu...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2013-08-09 01:16:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Pawel O'Pajak napisał:

> [...]
    > natrafilem na proste zestawienie: antena - kierunkowosc (listki),
    > polaryzacja. Ze tez jakas EdW, EP nie podejmie tematu...

    A nie jest to aby jakaś antena romantyczna vel artystyczna? W latach
    piećdziesiątych były takie do radiów, co na falach średnich, a najwyżej
    krótkich (Wolna Europa), robiły. Sam miałem taką spiralną, circa dziesięć
    cali średnicy. Produkcji Spółdzielni Pracy "Daremny Trud" (or copmpatible).
    Połączona kablem w oplocie bawełnianym i wtykiem bananowym z radiem
    "Pionier" (or compatible, of c.).

    Jarek

    --
    Dziś prawdziwych Cyganów już nie ma,
    bo czy warto po świecie się tłuc,

  • 5. Data: 2013-08-09 11:46:06
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 09-08-2013 01:02, Pawel O'Pajak wrote:

> [...]
    > natrafilem na proste zestawienie: antena - kierunkowosc (listki),
    > polaryzacja. Ze tez jakas EdW, EP nie podejmie tematu...

    Nie stresuj się, jak jest wolne miejsce do się daje dipol, jak nie ma
    miejsca a na dodatek jest blisko metal lub ręka jak w tym przypadku,
    to będziesz rzeźbił jak koń pod górę. Nie da się zrobić dobrej anteny
    mając mało miejsca i przewodniki w pobliżu. Zachowaj ten spiralny
    kształt, skoro się sprawdził i po kłopocie. A ewentualną kierunkowość
    trzeba by sprawdzać w docelowym układzie pracy.
    K.

  • 6. Data: 2013-08-11 21:17:29
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 07.08.2013 23:49, Pawel O'Pajak pisze:

> [...]
    > Czy wspolpraca antena spiralna - nadajnik i zwykly pret 1/4 - odbiornik
    > ma sens? No bo spirala wprawdzie da jakas kierunkowosc, ale z kolei pret

    A to czytał?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Spiral_antenna
    I jeszcze mnóstwo innych wyników jak wpiszesz w google "spiral antena".

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-08-14 09:31:42
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 7 sierpnia 2013 23:49:21 UTC+2 użytkownik Pawel O'Pajak napisał:
> [...]
    >
    > Czy wspolpraca antena spiralna - nadajnik i zwykly pret 1/4 - odbiornik
    >
    > ma sens? No bo spirala wprawdzie da jakas kierunkowosc, ale z kolei pret

    Tu masz:

    http://webstaff.itn.liu.se/~shago/Publications/Spira
    l08.pdf
    http://www.engr.sjsu.edu/rkwok/projects/UWB_Spiral_A
    ntenna_Wai%20Phyo.pdf
    http://www.st.com/st-web-ui/static/active/en/resourc
    e/technical/document/application_note/CD00232630.pdf