  • 11. Data: 2018-03-01 00:36:31
    Temat: Re: Analogowy układ ilorazujący
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 28.02.2018 Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał/a:

    > Może MPY634? Tylko cena trochę z kosmosu.

    Piękan kostka :) Ze starych dobry czasów, kiedy układy jeszcze nie
    składały się wyłącznie z procesorów... Cena owszem, z kosmosu, ale
    jeszcze da się przeżyć. Pomacamy, fabryczna aplikacja wprost wspomina o
    układzie ilorazującym :)
    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 12. Data: 2018-03-01 11:37:21
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 28.02.2018 um 18:45 schrieb Grzegorz Kurczyk:

    > Hmmm...  -V1 * V2 = V1 / V2 ???
    > Raczej układ mnożący w pętli ujemnego sprzężenia zwrotnego wzmacniacza
    > operacyjnego Vo = (V1 * K) / V2

    Fakt, źle napisałem. Nie inwerter, tylko układ odwracający 1/V1

    Waldek

  • 13. Data: 2018-03-01 14:13:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "TomaszSzcześniak" napisał w wiadomości grup
    Dnia 28.02.2018 J.F. <j...@p...onet.pl> napisał/a:

    >No, jeszcze trochę więcej, bo 5V to mało :) Ale ten projekt traktuję
    >tez
    >jako trening, żeby całkiem analogowej elektroniki nie zapomnieć :)

    Nie wiem czy warto - klient pewnie doceni, ze nie musi charakterystyki
    ogladac na oscyloskopie, tylko moze wyeksportowac do obrazka, excela
    itp.

    J.

  • 14. Data: 2018-03-01 14:16:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    >Fakt, źle napisałem. Nie inwerter, tylko układ odwracający 1/V1

    odwracajacy to nie wiem czy mieliscie.

    Tak jak Grzegorz pisze - uklad mnozący w petli sprzezenia,
    i mozna pisac ze "inwerter" zamieszany.

    J.

  • 15. Data: 2018-03-01 20:14:45
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 01.03.2018 o 11:37, Waldemar pisze:

    > Fakt, źle napisałem. Nie inwerter, tylko układ odwracający 1/V1
    >
    > Waldek

    Zastanawiam się tylko jak zrobić układ odwracający Vo= 1/Vi ?
    I wychodzi mi, że będzie to układ mnożący w pętli ujemnego sprzężenia
    zwrotnego wzmacniacza operacyjnego z "umasionym" wejściem
    nieodwracającym z współczynnkiem wzmocniania K=1 ;-)
    Chyba, że to da się zrobić jakoś prościej...

    Grzegorz

  • 16. Data: 2018-03-01 20:24:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Kurczyk" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >zwrotnego wzmacniacza operacyjnego z "umasionym" wejściem
    >nieodwracającym z współczynnkiem wzmocniania K=1 ;-)

    Niekoniecznie umasionym. Bo gdzies trzeba podac te "1".

    Biorac pod uwage znaki - to wlasnie zapodalbym ja na nieodwracjace
    wejscie.

    >Chyba, że to da się zrobić jakoś prościej...

    Logarytmami na diodach i opampach ...

    J.

  • 17. Data: 2018-03-01 21:27:00
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...usun.slupsk.pl>

    W dniu 01.03.2018 o 20:24, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Grzegorz Kurczyk"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Niekoniecznie umasionym. Bo gdzies trzeba podac te "1".

    Oczywiście masz rację. Miałem na myśli stały potencjał i wyszło mi
    umasienie w cudzysłowiu :-)

    > Biorac pod uwage znaki - to wlasnie zapodalbym ja na nieodwracjace wejscie.

    > Logarytmami na diodach i opampach ...

    Ale czy w całości wyjdzie prościej ?
    Operacyjniak + układ mnożący
    vs
    układ logarytmujący na diodach i oampach + układ mnożący

    Grzegorz

  • 18. Data: 2018-03-04 18:47:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Tomasz Szcześniak wrote:

    > Pytanie jak w temacie - da się w miarę prosto zrobić układ dający na
    > wyjściu napięcie proporcjonalne do stosunku dwóch napięć?

    Dwa układy logarytmujące, subtraktor i układ wykładniczy.
    Tylko zanim sobie poradzisz ze zrównoważeniem i skompensowaniem
    temperaturowym tego wynalazku, to się okaże, że atmelek z dwukanałwoym
    ADC i DAC Ci załatwi sprawę. Tylko DAC musi być 14-bitowy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2018-03-04 18:51:33
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Tak jak Grzegorz pisze - uklad mnozący w petli sprzezenia,
    > i mozna pisac ze "inwerter" zamieszany.

    Przy czym charakterystykę 1/x ma sporo elementów: warikap, wzmacniacz
    magnetyczny, pewnie coś aktywnego też.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2018-03-04 18:58:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Tomasz Szcześniak wrote:

    > Cena owszem, z kosmosu, ale jeszcze da się przeżyć.

    A w datasheecie piszą "low cost". Widac nie tylko prasa kłamie. ;-P

    > Pomacamy, fabryczna aplikacja wprost wspomina o
    > układzie ilorazującym :)

    Oraz o tym, że jego dokładność to 2,5% przy dynamice 20dB. ty chcesz 40.

    Pozdrawiam, Piotr