-
11. Data: 2019-02-18 23:43:16
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"J.F." 5c6a9c75$0$494$6...@n...neostrada.pl
>>Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
>>drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?
> a) cegowy miernik pradu stalego,
Takie coś:
https://pl.aliexpress.com/item/220-v-AC-22mm-Cyfrowy
-Wy-wietlacz-Ampermeter-Monitor-Pr-du-Wska-nik-Sygna
-u-wiat/32884755856.html
może być? To jest na ?przemienne? 230 V, przydałoby
się na stałe 12 V. ;) Ale nie widzę...
> b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.
Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl
-
12. Data: 2019-02-18 23:55:49
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"PiteR" X...@l...net
>> - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
>> - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
>> (metro hamuje alternatorami)
>> - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od
>> szybkości samochodu.
> zatarł się mechanicznie
Następnie odtarł na 11 miesięcy?
Najwyraźniej szum zależał też od pobieranego
prądu -- najsilniejszy/najgłośniejszy był tuż
po uruchomieniu silnika, gdy akumulator brał
największy prąd.
>> Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
>> alternatora, odcina zasilanie wirnika?
> tak
>> (ucina górki sinusoidy?)
> hahaha
Co w tym śmiesznego?
Nie pozwala na łykanie górek?
>>> a) cegowy miernik pradu stalego,
>>> b) jesli masz warunki - spadek
>>> napiecia na kablu alternatora.
>> Jakie warunki?
> dostep do alternatora
Do przewodów wychodzących ze stojana alternatora?
> Wystarczy bezpiecznik na 100A a nie druty oporowe :)
Raczej 150 A.
> Opornik jest liniowy. Nie zabezpieczyłby a utrudniał pobór prądu.
> Stare alternatory dawały max ampery przy czerwonym polu i jak
> user podłączył disco to pomagał akumulator rozładowując się.
OK, ale co wówczas, gdy odbiornikiem jest akumulator?
Alternator nie da więcej niż termicznie wytrzyma?
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl
-
13. Data: 2019-02-19 01:21:59
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: yabba <g...@g...com>
W dniu 18-02-2019 o 21:39, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
>
> "yabba" q4dt4h$mio$...@n...news.atman.pl
>
>> Jak to alternator poszedł z dymem?
>
> Jest zapach spalenizny.
>
>> Nie ma innych uszkodzeń?
>
> Są -- cały alternator został wymieniony.
>
>> Tylko przegrzane uzwojenia?
>> Alternator raczej rozpadł się mechanicznie.
>> Łożyska, szczotki, deformacja stojana lub wirnika.
>
> Ponoć tak jest -- nie chciałem oglądać.
> (może obejrzę -- ostatecznie chyba warto...)
> W dniu wymiany miałem już dość wrażeń...
Czyli dokładnie nie wiesz jaki był rodzaj uszkodzenia?
>
>> Pobór prądu w instalacji taki, żeby przepalić
>> alternator, rozładowywałby ciągle akumulator.
>
> I tak, i nie -- bo ów pobór mógł zacząć
> się dopiero po ,,włączeniu zapłonu''.
>
Jeśli zbyt duży prąd zniszczył alternator (czyli dobrze ponad 100A), to
ten prąd musiałby też popłynąć w innej części samochodu. Musiałbyś więc
poczuć zapach spalenizny z innego miejsca. Nie dotyczy rozrusznika.
yabba
-
14. Data: 2019-02-19 01:41:43
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"yabba" q4fi7c$ato$...@n...news.atman.pl
>> Ponoć tak jest -- nie chciałem oglądać.
>> (może obejrzę -- ostatecznie chyba warto...)
>> W dniu wymiany miałem już dość wrażeń...
> Czyli dokładnie nie wiesz jaki był rodzaj uszkodzenia?
Nie wiem.
> Jeśli zbyt duży prąd zniszczył alternator (czyli dobrze ponad 100A), to ten prąd
musiałby też popłynąć w innej części samochodu.
> Musiałbyś więc poczuć zapach spalenizny z innego miejsca. Nie dotyczy rozrusznika.
Akumulator mógł wziąć 30 A, światła 10 A, szyba tylna, radio,
silnik... Razem mogło przekroczyć 120 A, ale żadne z urządzeń
nie musiało pójść z dymem. IMO nieprzekonujące wyjaśnienie, bo
zdrowy akumulator (80 Ah i 700 A) może brać 12 A, czyli niewiele mniej.
IMO akumulator nie miał zwarć -- bo odłączony nie tracił
napięcia po kilku godzinach.
BTW -- podłączenie akumulatora po nocy dawało piki przekraczające 5 A.
(nie wiem, jakie dokładniej, ale co najmniej 5 A szło)
Ale swoje ów akumulator przeżył -- 10 lat jeżdżenia
(bardzo mało jeżdżę -- coraz mniej) i ileś w magazynie
przed montażem samochodu. Zwykle samochód jest garażowany,
ale 2 miesiące zimowe (styczeń i grudzień 2017 r.) nie był.
W styczniu 2017 r. temperatura spadła poniżej minus 15.
(może nawet poniżej minus 20)
Nawet dwie żarówki H7 poleciały zimą -- niski
opór wolframu w niskiej temperaturze?
Pod sklepem też bywa zimno.
-=-
Płyny ustrojowe i filtry, naprawy, paliwo, ubezpieczenia,
opony... Kosztowny cymes jak na moje jeżdżenie...
Do tego sfajczenie alternatora...
-=-
Pozostaje pytanie -- ,,dlaczego alternator poszedł z dymkiem''?
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl
-
15. Data: 2019-02-19 02:48:21
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>
Bo sie spierdolil. Na to czy nowy sie spierdoli masz bardzo maly a w asadzie zaden
wplyw. Tak to juz jest ze rozne rzeczy sie psuja.
-
16. Data: 2019-02-19 06:03:16
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:q4fce9$5f7$...@n...news.atman.pl...
"J.F." 5c6a9c75$0$494$6...@n...neostrada.pl
>>>Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
>>>drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?
>> a) cegowy miernik pradu stalego,
>Takie coś:
>
> https://pl.aliexpress.com/item/220-v-AC-22mm-Cyfrowy
-Wy-wietlacz-Ampermeter-Monitor-Pr-du-Wska-nik-Sygna
-u-wiat/32884755856.html
>może być? To jest na ?przemienne? 230 V, przydałoby
>się na stałe 12 V. ;) Ale nie widzę...
To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar. Cęgowy miernik
zapinasz na chwile.
Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC.
Napiecie bez znaczenia.
https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-mie
rnik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html
>> b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.
>Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.
Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami.
J.
-
17. Data: 2019-02-19 09:10:42
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: WS <L...@c...pl>
On Monday, February 18, 2019 at 11:16:39 PM UTC+1, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
> Na moje oko asymptotyczne do jakiegoś maxa, ale czy
> ten max to ,,papierowy'' max?
Tego nie wiem, generalnie powinien byc, zapewne z dokladnoscia do norm, ktore opisuja
jak zmierzyc/podawac...
> I czy przy tym maxie
> nie dochodzi do spalenia izolacji?
Nie, praca "wg tej krzywej", czyli maks prad dla danych obrotow to dosc typowy sposob
raczej...
Np. masz 10V SEM aku (bo stal dlugo i sie rozladowal), w instalacji 14.5 to aku by
sie ladowal masakrycznie duzym pradem, nie ma zadnego extra
regulatora/ograniczenia... ogranicza go konstrukcja alternatora (czyli przy maksie
zaczyna spadac napiecie w instalacji). A dodatkowo jak sie jeszcze wlaczy ogrzewanie
szyb, nagrzewnice elektryczna klimy...
Zreszta dawno temu ;) byly wskazniki ladowania typu
https://www.olx.pl/oferta/wskaznik-ladowania-CID757-
IDytmnj.html#8ae91e5c5d
z zerem na srodu, zeby dalo sie sprawdzic, czy aktualnie ladujemy aku, czy pobieramy
z niego prad i w koncu pojazd stanie, wiec np. trzeba wylaczyc cos nie do konca
niezbednego.
WS
-
18. Data: 2019-02-19 11:50:50
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: yabba <g...@g...com>
W dniu 19-02-2019 o 01:41, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
>
> "yabba" q4fi7c$ato$...@n...news.atman.pl
>
>>> Ponoć tak jest -- nie chciałem oglądać.
>>> (może obejrzę -- ostatecznie chyba warto...)
>>> W dniu wymiany miałem już dość wrażeń...
>
>> Czyli dokładnie nie wiesz jaki był rodzaj uszkodzenia?
>
> Nie wiem.
>
>
>> Jeśli zbyt duży prąd zniszczył alternator (czyli dobrze ponad 100A),
>> to ten prąd musiałby też popłynąć w innej części samochodu. Musiałbyś
>> więc poczuć zapach spalenizny z innego miejsca. Nie dotyczy rozrusznika.
>
> Akumulator mógł wziąć 30 A, światła 10 A, szyba tylna, radio,
> silnik... Razem mogło przekroczyć 120 A, ale żadne z urządzeń
> nie musiało pójść z dymem. IMO nieprzekonujące wyjaśnienie, bo
> zdrowy akumulator (80 Ah i 700 A) może brać 12 A, czyli niewiele mniej.
>
> IMO akumulator nie miał zwarć -- bo odłączony nie tracił
> napięcia po kilku godzinach.
>
> BTW -- podłączenie akumulatora po nocy dawało piki przekraczające 5 A.
> (nie wiem, jakie dokładniej, ale co najmniej 5 A szło)
>
> Ale swoje ów akumulator przeżył -- 10 lat jeżdżenia
> (bardzo mało jeżdżę -- coraz mniej) i ileś w magazynie
> przed montażem samochodu. Zwykle samochód jest garażowany,
> ale 2 miesiące zimowe (styczeń i grudzień 2017 r.) nie był.
> W styczniu 2017 r. temperatura spadła poniżej minus 15.
> (może nawet poniżej minus 20)
>
> Nawet dwie żarówki H7 poleciały zimą -- niski
> opór wolframu w niskiej temperaturze?
>
> Pod sklepem też bywa zimno.
>
> -=-
>
> Płyny ustrojowe i filtry, naprawy, paliwo, ubezpieczenia,
> opony... Kosztowny cymes jak na moje jeżdżenie...
>
>
> Do tego sfajczenie alternatora...
>
> -=-
>
> Pozostaje pytanie -- ,,dlaczego alternator poszedł z dymkiem''?
>
Najpierw się dowiedz co było zepsute w tym alternatorze, a potem można
kombinować jaka była geneza uszkodzenia. Teraz cały czas mówisz spaleniu
alternatora, a zapach spalenizny mógł wynikać nie ze zbyt dużego prądu,
a z mechanicznego tarcia elementów alternatora. Zwłaszcza, że słyszałeś
wcześniej jakieś szumy z alternatora.
Jaki to samochód i silnik? Jaki przebieg?
yabba
-
19. Data: 2019-02-19 19:23:52
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"J.F." 5c6b8e5f$0$519$6...@n...neostrada.pl
> To by mialo sens, jakbys chcial miec na stale pomiar.
> Cęgowy miernik zapinasz na chwile.
Chcę mieć na stałe.
[stałe napięcie i stałe mierzenie]
> Tylko oba musza byc DC, a tu jest AC.
> Napiecie bez znaczenia.
[rozumiem... ma być DC, nie AC, ale jest to bez znaczenia...]
> https://www.reichelt.com/pl/pl/trms-mini-cyfrowy-mie
rnik-c-eogon-gowy-ac-dc-ut-210e-p147759.html
Do 100 A -- alternator ponoć daje 150 A.
>>> b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.
>>Jak? Z prawa ohma? IMO trzeba znać rezystancję przewodów.
> Skalibrujesz sobie obciazajac np zarówkami.
Chyba wolę cęgi...
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl
-
20. Data: 2019-02-19 19:25:50
Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
"Zenek Kapelinder" c...@g...co
m
> Bo sie spierdolil. Na to czy nowy sie spierdoli masz
> bardzo maly a w asadzie zaden wplyw. Tak to juz jest
> ze rozne rzeczy sie psuja.
Wszystko ma swe przyczyny. Eliminacja przyczyn
powstawania problemów nierzadko poprawia nam życie.
--
_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
)\._.,--....,'``.
(,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
_.. \ _\ (`._ ,.
`-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
`._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
-bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
https://danutac.oferty-kredytowe.pl