eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.samochodyAlternator poszedł z dymym...Re: Alternator poszedł z dymym...
  • Data: 2019-02-18 21:37:20
    Temat: Re: Alternator poszedł z dymym...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]


    "J.F." 5c6a9c75$0$494$6...@n...neostrada.pl

    >>13 lutego br. alternator poszedł z dymem. Start z garażu,

    Może 12 bm. -- ale nie jest to tutaj istotne.

    >>400 metrów, start po ~kwadransie na ~50 m i kolejny start,
    >>po którym wkrótce zaświeciła się kontrolka ładowania...

    > Ale co - byl dym, czy byla tylko kontrolka ladowania.

    Gdy ruszyłem, zobaczyłem żółtą informację o potrzebie
    serwisu silnika związanej z zasilaniem. Po przejechaniu
    kilkuset metrów pojawiła się czerwona informacja o pilnej
    potrzebie serwisu i zapaliła się kontrolka akumulatora.
    (wiem -- w tym momencie powinienem był zawrócić do garażu)


    Gdy po powrocie do garażu (i naładowaniu akumulatora zewnętrznym
    prostownikiem) włączałem silnik, początkowo nie miałem żadnej
    informacji. Czerwona informacja (razem z kontrolką akumulatora)
    pojawiała się ~2 minuty po uruchomieniu silnika. Takie zachowanie
    było powtarzalne -- co najmniej 4 razy tak było.




    >>Niby nic nadzwyczajnego -- stary (dziewięcioletni
    >>wówczas) akumulator żarł zbyt wiele amperów... Ale...

    > Niemal na pewno nie.

    To kamień spadł mi z serca. ;)
    (jeśli nie akumulator -- alternator jest znów/nadal zagrożony...)


    >> - akumulator doskonale radził sobie z uruchamianiem
    >> silnika (nowy radzi sobie tak samo!)

    > To akurat znaczy, ze i prad duzy mogl wziac.

    15 lutego stary akumulator z nowego alternatora brał początkowo 30 A,
    ale po głębokim rozładowaniu -- odpaliłem (dorzuciłem na start
    równolegle (na długich przewodach) inny, stary, ale naładowany do
    pełna akumulator o papierowej pojemności 64 Ah) i jechałem ~20 minut we mgle.

    >>Skąd bierze się ów szum? Niesymetryczne siły działające
    >>na łożyska? Drżenie uzwojeń?

    > Nie ma sie co zastanawiac - trzeba alternator wymontowac i zobaczyc.

    Ciekawa odpowiedź. ;)







    > Prawdopodobne to np zuzyte szczotki i tarcie metalu o metal.

    Po jakimś czasie szum zniknął. Dokładniej -- pojawiał się
    tuż po starcie i znikał, aż wreszcie przestał pojawiać się.

    > A potem sie wytarlo i wlaczylo "brak ladowania" ...

    ,,Brak ładowania'' pojawił się 11 miesięcy później.
    (nie bez powodu pisałem daty)

    > choc wtedy mogloby sie nie wlaczyc.









    >>Czy zwarcie na cienkim (niespełna 1 mm^2) przewodzie
    >>może (w połączeniu z innymi odbiornikami) przegrzać
    >>alternator bez niszczenia tego przewodu? **Ponoć**
    >>te przewody nie są zabezpieczone.

    > Ale co to za przewod ?

    Oświetlenie tablicy rejestracyjnej.
    Te przewody były pęknięte. Dowiedziałem się o tym pęknięciu
    23 marca 2018 r, podczas okresowej kontroli technicznej samochodu.

    Na 29 marca 2018 r. umówiłem się na naprawę tych przewodów.
    (szum pojawił się e 28 marca ubr. -- dzień wcześniej)


    Skąd znam daty? Google mnie śledzi... Śledzi, zapisuje...
    Szukałem tez zapisy Osmanda, ale nie znalazłem. Być może
    Osmand kasuje ,,zbyt stare'', być może ja skasowałem...

    Może za jakiś czas znajdę bardziej szczegółowe informacje, ale
    nie teraz -- i nie wniosą one niczego ciekawego w tę sprawę.

    28 marca ubr. kupiłem wózek zakupowy daleko za miastem.
    Wózek włożyłem do bagażnika i powoli (z matka na pokładzie)
    ruszyłem do tyłu. Ponieważ parkując, wjechałem w żywopłot,
    pomyślałem, że być może wplątałem jakieś liście pomiędzy
    kółka pasowe i opasek klinowy...


    Wózek ma fakturę (z datą) i Google zapisuje z datami...


    - Ten szum najwyraźniej dochodził z okolic alternatora.
    - Był taki, jaki pojawia się w metrze, podczas hamowania.
    (metro hamuje alternatorami)
    - Zależał od szybkości obrotowej silnika, nie od
    szybkości samochodu.



    > Taki przewod, to akumulator zadymi blyskawicznie.

    Tablica nie jest oświetlana sale.
    (potrzeba przekręcenia kluczyka)

    > Alternator bedzie sie musial dluzej pomeczyc.









    >>Czy samochód zna obciążenie alternatora? -- czy można

    > Stary nie. W nowoczesnym ... kto wie, co dorobili.

    Stary, czyli z którego roku?




    >>Jeśli alternator ma 150 A -- jaki prąd go usmaży?

    > przyzwoitosc nakazuje, zeby ponad 150A. A w lutym to jeszcze wiecej.

    15 bm. został wymieniony spalony alternator 120 A na nowy 150 A.
    (cały został wymieniony)



    > Tylko ze to jest jednoczesnie maksymalny prad, ktory alternator
    > wyprodukuje, wiec nie powinno poplynac wiecej i nie powienien
    > sie usmazyc.

    Co ogranicza ów prąd? Jest jakiś ogranicznik elektroniczny czy
    po prostu alternator więcej nie da, bo nie pozwala mu budowa
    i Boskie prawa fizyki?

    Jak działa regulator napięcia? Impulsywnie? ;)
    Gdy pojawia się zbyt wysokie napięcie na wyjściu
    alternatora, odcina zasilanie wirnika?
    (ucina górki sinusoidy?)






    >>Jak mierzyć prąd idący przez alternator? Jakimś
    >>drutem owiniętym dookoła przewodów alternatora?

    > a) cegowy miernik pradu stalego,
    > b) jesli masz warunki - spadek napiecia na kablu alternatora.

    Jakie warunki?


    >>Jak zabezpieczyć się w przyszłości przed przegrzaniem alternatora?

    > Nie jezdzic jak emeryt :-P

    Jak jeździ emeryt?





    >>Czy nie można dać tak słabych (dużej oporności) przewodów
    >>do akumulatora, by nawet pełne zwarcie akumulatora nie
    >>zezwoliło na powstanie zbyt dużego prądu? (mały prąd, to
    >>mały spadek napięcia pomimo dużego oporu -- dałoby się
    >>ładować)

    > Tak sie nie da.

    Dlaczego?

    -=-

    Jaki wpływ na alternator mogą mieć obluzowane klemy?
    Z akumulatora wychodzą dwa przewody -- zakładam, że
    jeden do rozrusznika. Załóżmy, że ten rozrusznikowy
    jest dobrze przykręcony, zaś pozostały przewód nie
    jest dobrze przykręcony?

    Czy taki luźny przewód może jakoś zakłócić prace alternatora?
    Elektronika od tego głupieje -- choćby APki WiFi...

    -=-

    Ponawiam pytanie -- co doprowadziło do uszkodzenia alternatora?
    Czy zwiększenie mocy (prądem ze 120 A do 150 A) może dać dobry efekt?

    Czy stale wpięte podgrzewanie fotela ,,niefirmową''
    (czyli dodatkową -- której producent samochodu nie
    przewidywał w swych obliczeniach) matą grzewcza mogło
    mieć jakiś wpływ na alternator?

    Wiem -- trzeba znać moc tej grzałki, ale teraz nie zmierzę...
    (może 40 W, może 200 W... -- imo nawet 200 W to niezbyt wiele,
    ale kto wie...)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.
    (,-.`._,'( |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_' /,
    _.. \ _\ (`._ ,.
    `-.-' \ )-`( , o o) `-:`-'.'. `\.'.' '~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~'~' o.`.,
    `._.-(,_..'--(,_..'`-.;.' Felix Lee
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.;.p \ ;' http://www.eneuel.w.duna.pl ;\|/...
    https://danutac.oferty-kredytowe.pl

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: