    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 20 Aug 2013 09:09:17 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Algol68
    From: g...@g...com

    W dniu wtorek, 20 sierpnia 2013 15:55:36 UTC+2 użytkownik A. L. napisał:

    > Za "konsystencje" projektu. Ortogonalnosc. Brak dziur. Zwartosc i
    > kompaktnosc. Przejrzystosc.

    Jezeli idzie o konsystencje, to wprawdzie jezyk moze
    dawac duzo, ale nawet w najlepszym jezyku mozna pisac
    kiepskie i niespojne projekty. Jezeli jezyk daje do rak
    srodki pozwalajace utrzymywac spojny i przejrzysty
    projekt, to oczywiscie bardzo dobrze, ale tym, o co
    pytam, nie jest to, jak wygladaja Twoje projekty
    pisane w tym jezyku, tylko pytam wlasnie o te srodki,
    albo jakies przyklady, ktore moglyby pomoc mi zobrazowac,
    co masz na mysli.

    > Nie moze pokonac opisu jezyka przy pomocy gramatyki vW

    Uzywanie jezyka to jedna rzecz, a jego gramatyka -- to cos
    innego. Ludzie raczej ucza sie jezyka poprzez przyklady uzycia,
    niz poprzez opisy gramatyczne (i to dotyczy zarowno jezykow
    etnicznych, jak jezykow programowania).
    Wreszcie, jezyk programowani ma sluzyc nie tylko do tego,
    zeby naklaniac komputer do spelniania aktow woli czlowieka,
    ale rowniez do komunikacji. Jezeli napisane w danym jezyku
    programy nie daja sie latwo zrozumiec, bo sam jezyk jest
    trudny do przyswojenia, to przynajmniej do realizacji
    tego ostatniego celu dany jezyk jest bezwartosciowy.