  • Data: 2013-06-13 00:58:16
    Temat: Re: Ależ ... kto winien ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 10 Jun 2013, Walkowicek wrote:

    > Rozpatrując ciąg zdarzeń :
    > 1. przechodzień był ostatnim który mógł zapobiec wypadkowi,
    > nie wchodząc pod samochód (naruszył art. 14 PoRD)

    "Ostatniość" o której pisałem nie odnosi się do stanu
    "fizycznego", a prawnego: w momencie kolizji kierowca
    miał ustępować pierwszeństwa. Zakaz wchodzenia był
    wcześniej, został już złamany, skończone.
    Zwróć uwagę - w tym porównaniu zakazy "momentowe"
    stają się mniej ważne od zakazów "ciągłych", zakaz
    przejeżdżania linii, zakaz wchodzenia i podobne mają
    krótki czas działania, za to zakaz przechodzenia, zakaz
    jazdy, nakaz ustąpienia pierwszeństwa są "trwałe",
    najczęściej działają do momentu kolizji.
    Pomijam fakt, że stan fizyczny w tym przypadku jest podobny:
    samochód w momencie wchodzenia pieszego jeszcze nie jechał
    z prędkością "nie dającą się zatrzymać". Ten składnik ma
    znaczenie dla oceny "niemożliwości" (że pieszy mógł z łatwością
    zapobiec wypadkowi, kiedy kierowca już nie mógł) - jeszcze
    jej nie było. Jakby samochód już jechał 80++, to oczywiście
    byłoby miejsce na art.4 względem pieszego.

    > 2. Kierowca nie mógł być ostatnim, który mógł zapobiec wypadkowi,
    > bo przechodnia nie widział (kierowca też złamał przepisy).

    Przesadziłeś, "uzytkownik" Ci wyjasnił - niedopatrzenie
    obowiązku jest czynem karalnym tylko wtedy kiedy ustawa tak
    stanowi, ale akurat stanowi. Jeśli "mam widzieć" to fakt
    niewidzenia powoduje że to ja jestem winien.
    Przełóż to sobie na inne przepisy, choćby podatkowe :>

    > Kto spowodował wypadek ?

    "Prawnie"? - IMHO kierowca.

    pzdr, Gotfryd