  • 31. Data: 2014-01-01 17:28:18
    Temat: Re: Albo Sigma, albo nowszy Nikon
    Od: trolling tone <a...@a...org>

    > A dlaczego? To zależy od motywacji zmian. Jeśli np. Nikon wprowadza je
    > by poprawić działanie swojego sprzętu, to winna jest Sigma, albo może
    > w ogóle nie ma winnego, a klienci powinni wiedzieć czego się spodziewać
    > (Nikon nie ma żadnego obowiązku testować obcych obiektywów ze swoim
    > sprzętem).

    Wina Sigmy jest bezdyskusyjna, niezależnie od motywacji Nikona.
    Hasło "mocowanie Nikon" bez licencji na bagnet jest obietnicą
    bez pokrycia i bezczelnym ładowaniem klientów w worek.

  • 32. Data: 2014-01-01 18:27:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    trolling tone <a...@a...org> writes:

    > Tak to już jest, że decydując się na partyzantkę, to klient ponosi
    > ryzyko.

    Owszem. Tzn. klient zawsze ponosi ryzyko, czy decyduje się na producenta
    niezależnego (to tak samo partyzant jak producent niezależnych części do
    samochodów), czy na (w tym przypadku) Nikona.

    > Co do kart pamięci, to raczej przesadzasz, to jest określony
    > standard, jeśli ma działać np. z SDHC, to będzie działać i nic tu
    > się nie da zablokować bez wprowadzania własnego nowego standardu.

    Przecież nie tak dawno były takie problemy - już o tym wszyscy
    zapomnieli? A np. karty Olympusa i (odpowiednio) Fuji Film chyba, bez
    których nie działały jakieś tam panoramy i coś tam jeszcze?

    > A to byłby klasyczny strzał w stopę i nikt tego nie robi, Sony zdaje
    > się też dało sobie siana z wciskaniem MS na siłę.

    No właśnie, stopka Sony/Minolta. Fakt że stopki (gorące) w ogóle są
    niekompatybilne, ale przynajmniej poza Sony działa tryb ręczny.

    > A wracając do tematu, to pełną odpowiedzialność ponosi Sigma, sprzedając
    > produkty, których kompatybilności nie jest w stanie zagwarantować -
    > ani na pudełku ani w ulotkach nic nie piszą, że nie mają licencji
    > na bagnet.

    Nie piszą też że mają. Dlaczego mieliby mieć? Nie ma takiego obowiązku.
    Faktem jest, że jeśli opisują swój sprzęt jako działający ze wszystkimi
    Nikonami, a tak nie jest, to pewnie mają (drobny chwilowo) problem.

    > Sam widzisz, firma Nikon dba o klientów do tego stopnia, że
    > blokuje używanie bardziej gównianych obiektywów ;)

    Zdaje się że niektóre z jego własnych są gorsze? :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 33. Data: 2014-01-01 18:45:39
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Wina Sigmy jest bezdyskusyjna, niezależnie od motywacji Nikona.
    >
    > Hasło "mocowanie Nikon" bez licencji na bagnet jest obietnicą
    >
    > bez pokrycia i bezczelnym ładowaniem klientów w worek.

    wina , brak winy to kategoria moralna.
    tutaj mamy okreslony problem techniczny - zreszta stosunkowo maly i latwy do
    rozwiazania.
    Gdyby sigma swoje wyroby sprzedawala pod marko nikon to moznaby mowic o winie ,
    niemoralnbym postepowaniu , oszustwie i.t.p. Ale tak nie jest.

    Nikon unowoczesnil swoj bagnet , sigma dokona odpowiednich zmian , w wielu wypadkach
    to banalny zabieg updatowania .

    to bardzo dobrze , ze istnieja tacy producenci jak sigma i to dobrze ze nie wykupili
    licencji , gdyz dzieki temu sa niezalezni. Oferuja produkty taniej , czesto i lepszej
    jakosci. Do kupujacego nalezy decyzja. Rozwiazanie techniczne problemu zawsze sie
    znajdzie.

    Nie mam nic przeciwko temu , ze nikon unowoczesnil bagnet ( wlasciwie protokol) , nie
    moge miec pretensji do sigmy , ze tego nie przewidziala - gdyz to zaklad produkcyjne
    a nie instytucja wrozbiarska. Nie podoba mi sie jedynie calkowicie bledne obarczenie
    za sytuacje SYSTEMU NIKON. Chcial to zmienil , takie jego swiete prawo i uzasadnil
    to kompatybilnoscia ze starszymi obiektywami do tej pory niekompatybilnymi.
    Brawo Nikon , brawo Sigma , ze tak szybko zareagowala i umozliwia dostosowanie
    posiadanej optyki do ostatnich modeli.

    Probklemow doszukuja sie ci , ktorzy prawdopodobnie tylko okazjonalnie biora aparat
    do reki - i to zapewne tzw " dobra cyfrowke do 500 zl."

  • 34. Data: 2014-01-01 18:46:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > nikon podal wowczas , iz byla cala seria usterek spowodowana
    > najprawdopodobniej obcymi akumulatrami.

    Podejrzane, niby jak miałby taki akumulator uszkodzić aparat? Napięcie
    miałby mieć (znacząco) wyższe?

    Kiepska jakość (wielu) akumulatorów to inna sprawa, ale uszkodzenia -
    bez przesady.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 35. Data: 2014-01-01 18:48:39
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Nie dostrzegasz całości problemu. A sytuacja wygląd atak: chińczyk
    > produkuje aku nie trzymające parametrów. Nieświadomi ludzie to kupują,
    > a później na forach skarżą się na aparaty że krótko działają na
    > baterii, albo że powoli ładuje się lampa błyskowa i często nie dociera
    > do nich że winny jest badziewny aku jaki sobie kupili.

    No jasne, bo producent aparatu nie daje w komplecie akumulatora,
    i ludzie nie widzieli, że z oryginalnym akumulatorem było dobrze.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 36. Data: 2014-01-01 19:01:56
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Mittwoch, 1. Januar 2014 18:46:52 UTC+1 schrieb Krzysztof Halasa:

> [...]
    >
    > miałby mieć (znacząco) wyższe?
    >

    > Kiepska jakość (wielu) akumulatorów to inna sprawa, ale uszkodzenia -

    nie wiem , nie mam pewnosci.
    napisalem - pozostala niepewnosc.
    to mogl byc zwykly zbieg okoliczosci , a powod inny , ale wykluczyc akku jako
    przyczyny tez nie moge.
    w instrukcji producent ostrzega przed akumulatorami obcych producentow.
    Nie chce sie wymadrzac , przypuszczam , ze producent wie lepiej od mieszkanca
    polandii , ktory to kraj potrafil skonstruowac jedynie druha , ami a najwyzszym
    osiagnieciem byl start. Nie wiem, czy w ogole skonstruowano tutaj akumulator do
    takich urzadzen.
    Zakladam ze wiedza lepiej.
    Jest powod dla ktorego nikon blokuje obce akumulatory - byla masa reklamacji z tego
    powodu , tak przynajmniej uzsadanial to swgo czasu nikon. Nie sadze , zeby ze
    wzgledow finansowych - nie zarabia przeciez na akumaltorach a na calosci.
    Gdyby akumulatory byly znacznym zrodlem przychodu , to odstapilby od produkcji
    aparatow , sprzedawalby akumulatory.

  • 37. Data: 2014-01-01 19:42:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    XX YY wrote:

    > Probklemow doszukuja sie ci , ktorzy prawdopodobnie tylko
    > okazjonalnie biora aparat do reki - i to zapewne tzw " dobra
    > cyfrowke do 500 zl."

    Tym to akurat wszystko jedno, bo kupują tylko raz sprzęt
    i już go nie rozwijają. Ktoś już tutaj
    (albo w dyskusji dopodlinkowanego artykułu)
    posegregował grupy uzytkowników sprzętu i podsumował, że za
    optyką pozasystemową rozglądają się Ci, dla których
    rozwiązania producenta są po prostu za drogie.
    I o ile jeszcze kiedyś wiadomo było, że o jakości decyduje
    głównie optyka (bo w puszce film) i korpusu nie zmieniało się
    jakoś bez przyczyny szybciej, to teraz rozwiązania w samej puszce
    też idą do przodu i wymiana jej jest niejako generowana postępem.
    Ja też mam stosunkowo stary korpus uzywany właśnie z Sigmą
    i gdybym myślał o zmianie aparatu, to mógłbym mieć problem.
    Ale nawet gdyby zmiany były złośliwe, to nie widzę powodu, żeby
    płakać czy oskarżać kogoś z tego powodu.
    Jest to w granicach prawa i ocenę moralną pozostawmy sobie.
    W końcu Tamron podobno licencję ma, ale nadal jest podobnie
    jak Sigma procentowo tańszy od systemowych, więc dla mnie
    to tylko kwestia opłaty za znaczek N.

  • 38. Data: 2014-01-01 20:37:03
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > nawet minolta / sony
    > wprowadzajac nowy bagnet E praktycznie czyni obiektywy A
    > "polkompatybilne".

    Właściwie to one są całkiem niekompatybilne.

    > Tak jakbys srgumentowal np - ze BMW ma problemy systemowe , dlatego ze
    > jakies tam opony Stomil Debica nie podchodza do aut tej marki.

    Ale koszt obiektywów jest zbliżony do kosztu samego aparatu.
    W przypadku opon tak nie jest, i to właśnie dlatego nikt nie bierze pod
    uwagę ich kosztu.

    > Nie wyobrazam sobie , aby ktos decydujac sie na wybor jakiejkolwiek
    > marki aparatow fotograficznych , sugerowal sie marka SIGMA. To byloby
    > calkowicie bez sensu.

    Dlaczego? Dlaczego w ogóle wybór marki? Zwykle wybiera się konkretne
    rozwiązanie (np. startowe), ono składa się np. z aparatu i obiektywu/ów,
    a może także z lamp(y) i innego sprzętu. Nie widzę powodu, dla którego
    obiektyw(y) Sigmy nie mogłyby być częścią takiego zestawu.

    Z tym że oczywiście tu nie powinno być zaskoczenia, albo obiektyw działa
    z danym body albo nie działa. Tu chyba nie ma czegoś takiego, że klient
    musi dokonać upgradu firmware, a z nowym firmware nie działa obiektyw.

    > Gdyby firmy chcialy zablokowac obiektywy obcych producentow , to moga
    > to uczynic w kazdej chwili przez nowe software. Wystarczy odczytac
    > exif obiektywu i zablokowac dowolny typ.

    Z tym, że mogłoby się to okazać bardzo nielegalne, np. w Europie, więc
    producenci muszą takich rzeczy unikać, a jeśli już to robią, to muszą
    mieć na to jakieś inne uzasadnienie.
    W każdym numer z EXIFem odpada. BTW w takim przypadku Sigma miałaby
    prawo udawać (w EXIFie) Nikona, to by był gorszy strzał dla tego
    ostatniego niż obecny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 39. Data: 2014-01-01 20:51:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Ergie" <e...@s...pl> writes:

    > Błąd! Nie będzie mieć problemów z systemem Nikona - będzie mieć
    > problem z obiektywem Sigmy.
    > Niby te zdania znaczą to samo - ale ich wydźwięk jest inny, prawda?

    To będzie raczej tak: jeśli ktoś już ma aparat lub obiektyw(y), to
    będzie miał problem (nieważne z czym).
    Jeśli dopiero zamierza kupować sprzęt, to problem będzie miał,
    potencjalnie, Nikon.

    > Co z tego że np. Sigma z Pentaksem działa ok, jeśli zarówno Canon jak
    > i Nikona oferują więcej szkieł niż Pentax i Sigma razem wzięte?

    Liczba szkieł nie ma znaczenia, to chyba nie jest konkurencja ilościowa.

    > Jeśli chodzi o szkła budżetowe to Tamron zawsze miał lepszą ofertę od
    > Sigmy. wystarczy przywołać tak zwane grupowe zoomy 2.8 tak popularne i
    > zachwalane czy 70-300 bijący jakością i ceną odpowiednik Sigmy.

    Wystarczy jedno szkło, którego nie mają T/N/S/C, a które jest komuś
    potrzebne. Np. taka Sigma 18-35 f/1.8 - ktoś inny robi coś podobnego
    w rozsądnej cenie?

    > Nie mam pewności, ale wydaje mi się, że jeśli chodzi o lampy jest tak
    > samo jak z obiektywami - trzeba kupić licencję by poznać protokół
    > komunikacyjny.

    Nie trzeba, i nawet nie można skutecznie zastrzec tych rzeczy
    w np. licencji (tu akurat tego nie ma).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 40. Data: 2014-01-01 20:58:57
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]
    >
    > a może także z lamp(y) i innego sprzętu. Nie widzę powodu, dla którego
    >
    > obiektyw(y) Sigmy nie mogłyby być częścią takiego zestawu.

    to nie o to chodzi.
    sigma produkuje praktycznie do wszystkich popularniejszych systemow.
    tzn jesli decydujesz sie na jakas sigme nie przesadzasz tym samym systemu.

    co innego gdybys dokonal wyboru ze wzgledu na jakis obiektyw , ktory jest oferowany
    wylacznie do jednego systemu - w takim wypadku obiektyw moglby przsadzic wybor.

    masz sigme z bagnetem C i masz z bagnetem N.
    Jesli sie zdecydujesz na ten rodzaj obiektywu , to tym samym nie przesadzasz jeszcze
    systemu. Sigma nie decyduje , decyduja inne kryteria , wlasnie charakterystyczne dla
    danego systemu.Nalezy dokonac wyboru systemu z innych powodow niz obiektyw , bo ten
    jest dla obu systemow.

    natomiast jesli mamy juz sigme i chcemy do niej kupic najnowsze body , to nie jest to
    kwestia wyboru systemu , gdyz tego dokonalismy wczesniej. W tym wypadku trzeba
    sprawdzic czy mozliwe jest update obiektywu.