  • 51. Data: 2009-08-20 09:03:26
    Temat: Re: Akumulator żelowy do staruszka czy jednak tradycyjny?
    Od: Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl>

    falco wrote:

    > Dlatego, że większej pojemności aku będzie się ładował dłużej niż
    > mniejszy przez co potrzebuje większej wydajności danej
    > prądnicy/prostownika,

    Dlaczego? Nie widze zwiazku. Na logike wydajnosc moze byc ta sama tylko
    czas ladowania dluzszy.
    Fakt czy akumulator jest ladowany, czy tez nie, zalezy chyba od jego
    napiecia.
    Wiec nadmiar energii z pradnicy/alternatora albo jest zuzywany na
    ladowanie akumulatora, albo wypromieniowany jako cieplo. Wiec pojemnosc
    akumulatora nie powinna miec znaczenia, po prostu czesciej/dluzej bedzie
    ladowany.
    Z drugiej strony, przydalyby sie charakterystyki akumulatora, bo jesli
    mniejszy akumulator osiaga to "graniczne" napiecie np. przy 99%
    naladowania, a mniejszy przy 85% (wlasnie ze wzgledu na inna rezystancje
    wewnetrzna) to ten drugi rzeczywiscie bedzie wiecznie niedoladowany.

  • 52. Data: 2009-08-20 11:18:07
    Od: falco <m...@w...pl>

    Asmodeusz pisze:

    > Dlaczego? Nie widze zwiazku. Na logike wydajnosc moze byc ta sama tylko
    > czas ladowania dluzszy.

    Dokładnie to miałem na myśli, że dwa różne aku (pojemność) z tej samej
    prądnicy/ładowarki/itp. będą potrzebowały różnego czasu na pełne
    naładowanie, co jest kwintesencją tematu. ;)
    Czyli, że większy aku pracujący w tym samym środowisku co zalecany
    (mniejszy) będzie prawie zawsze niedoładowany, zwłaszcza w instalacji,
    która jest na granicy wydajności (dokładnie w temacie starszych
    motocykli). ;)

    Może mało precyzyjnie wcześniej napisałem, mam nadzieję, że to
    rozjaśniło - sorki! ;)

    --
    Pozdr! falco

    Stefanek 1303 '72 1.6 AD+AT
    Popiel 1200 '70 1.2 6V
    SenNa... Jawa 356 '58 175

  • 53. Data: 2009-08-20 16:29:18
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl> wrote:

    >Dlaczego? Nie widze zwiazku. Na logike wydajnosc moze byc ta sama tylko
    >czas ladowania dluzszy.

    Ano:) Jest jeden maly problem w przypadku takiej malej ladowarki,
    jesli nie ma regulacji (napiecia/pradu) - od poboru pradu w
    poczatkowej fazie ladowania duzego akumulatora moze ja trafic szlag
    zaraz na wstepie.

    >Fakt czy akumulator jest ladowany, czy tez nie, zalezy chyba od jego
    >napiecia.

    Dokladnie - tylko i wylacznie.

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 54. Data: 2009-08-20 17:28:42
    Od: Jacot <j...@m...pl>

    falco <m...@w...pl> wrote:

    >Dokładnie to miałem na myśli, że dwa różne aku (pojemność) z tej samej
    >prądnicy/ładowarki/itp. będą potrzebowały różnego czasu na pełne
    >naładowanie, co jest kwintesencją tematu. ;)

    Byc moze tu tkwi kwintesencja niezrozumienia:)
    Przyjmujesz, ze zakladasz do motoru akumulator rozladowany, co nie
    jest sytuacja normalna ani zalecana, jak mi sie zdaje.
    W takim przypadku w istocie duza pojemnosc moze komplikowac sprawe bo
    prawdopodobnie zadziala ogranicznik pradu (o ile jest;) co nie znaczy,
    ze sie nie da, czegom kiedys doswiadczyl przez pare pierwszych
    kilometrow obserwujac blyskoteke z kontrolki ladowania ale potem juz
    bylo normalnie:)
    Jezeli zalozysz normalny, jak w ksiazkach pisze, sprawny akumulator w
    pelni naladowany to nie poczujesz roznicy, procz tych o ktorych
    mowilem, same plusy:)

    >.. że większy aku pracujący w tym samym środowisku co zalecany
    >(mniejszy)

    Jeszcze jedna uwaga: przy tych motorach o ktorych myslimy, jak i przy
    wiekszosci pojazdow te "zalecane" parametry oznaczaly najmniejszy
    akumulator jaki mozna uzyc w danym pojezdzie. Nie najwiekszy;)

    --
    Pozdrowionka
    Jacot M10

  • 55. Data: 2009-08-20 20:27:48
    Od: zbigi <z...@g...w.wirtualnej.Polszcze.pl>

    Jacot napisał(a):

    > Byc moze tu tkwi kwintesencja niezrozumienia:)
    > Przyjmujesz, ze zakladasz do motoru akumulator rozladowany, co nie
    > jest sytuacja normalna ani zalecana, jak mi sie zdaje.

    Ufff.. Dzieki Jacotu, zes wrocil do podstaw, bo juz mialem sam te jakze
    odkrywcza prawde (czy tez warunek brzegowy) wyciagnac, coby juz polozyc
    kres tej zbednej, choc toczonej w przyjacielskiej atmosferze ;) wymianie
    zdan.

    > Jeszcze jedna uwaga: przy tych motorach o ktorych myslimy, jak i przy
    > wiekszosci pojazdow te "zalecane" parametry oznaczaly najmniejszy
    > akumulator jaki mozna uzyc w danym pojezdzie. Nie najwiekszy;)

    Amen! :)

  • 56. Data: 2009-08-20 22:17:23
    Od: "Asdf :)" <g...@g...com>

    On 20 Sie, 11:03, Asmodeusz <c...@t...idx.tenwyraztnij.pl> wrote:
    > falco wrote:

    [ciach: takie tam...]

    > Fakt czy akumulator jest ladowany, czy tez nie, zalezy chyba od jego
    > napiecia.

    Oraz od pojemności. Aku o większej pojemności będzie pobierał
    większy prąd, niż aku o mniejszej przy tym samym napięciu.

    > Wiec nadmiar energii z pradnicy/alternatora albo jest zuzywany na
    > ladowanie akumulatora, albo wypromieniowany jako cieplo.

    Regulator powinien to tak załatwić, aby prądnica/alter nie obciążał
    wału dodatkowym momentem obrotowym, a na ciepło szło jak
    najmniej :)

    > Wiec pojemnosc
    > akumulatora nie powinna miec znaczenia, po prostu czesciej/dluzej bedzie
    > ladowany.

    Będzie ładowany znacznie dłużej, niż wynikałoby to z liniowego
    wzrostu pojemności. Ze względu na nieliniowy wzrost rezystancji
    wewn. Stopień tej nieliniowości zależy od _pojemności_ i konstukcji
    aku.

    Dokładnie tak będzie.

    --
    Pzdr, GM
    Suzuki DR 650 RSE :)

  • 57. Data: 2009-08-20 22:37:33
    Od: "Asdf :)" <g...@g...com>

    On 20 Sie, 18:29, Jacot <j...@m...pl> wrote:

    > Dokladnie - tylko i wylacznie.

    Nie. Akumulator o większej pojemności przy tym samym napięciu
    weźmie większy prąd, niż aku o mniejszej pojemności.
    Wynika to z innej rezystancji wewnętrznej.
    Ale istotą rzeczy tutaj jest to, że każdy układ prądnica-
    regulator-instalacja-akumulator ma takie napięcie graniczne,
    w którym prąd ładowania spada do bardzo małych wartości.
    Ten moment wyznacza charakterystyka aku, dobrane
    parametry regulatora napięcia i moc prądnicy. Większe aku
    wstaione w ten układ spowoduje, że spadek prądu ładowania
    nastąpi przed pełnym naładowaniem akumulatora.
    Więc problem z niedoładowaniem aku o dużej pojemności
    nie wynika z braku mocy prądnicy, a z rozregulowania
    układu prądnica-regulator-instalacja-akumulator.
    Może dało by się to poprawić odpowiednio zmieniając
    charakterystyki regulatora, ale w warunkach garożowych
    byłoby bardzo ciężko.

    Jeśli ktoś nie wierzy proponuję proste doświadczenie:
    rozładujcie aku (np. przez pięć minut trzymając na
    światłach), a następnie odpalcie moto i wstawcie
    w szereg amperomierz pomiędzy instalację
    motocykla a akululator.
    Efekt jest taki: najpierw duży prąd ładowania,
    a po jakimś czasie nagły jego spadek do małych
    wartości. Dla dobranego akumulatora spadek
    prądu ładowania następuje w chwili, gdy jest on
    w pełni naładowany. Aku o mniejszej pojemności
    będzie się przeładowywał - spadek prądu wogóle
    nie nastąpi. Aku o znacznie większej pojemności
    spowoduje spadek prądu ładowania przed pełnym
    naładowaniem aku. I tyle :)
    Ale IMHO EOT, bo i tak się nawzajem nie
    przekonamy :)

    --