eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaAkumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 128

  • 51. Data: 2021-02-15 14:44:36
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.02.2021 um 20:24 schrieb -:
    > sobota, 13 lutego 2021 o 12:22:32 UTC-6 ToMasz napisał(a):
    >>> Tak wiec celem zadanego pytania jest wyjasnienie czy w sytuacji statycznej mozna
    cokolwiek powiedziec o akumulatorze majac go w niskiej temperaturze.
    >> tak. jak ma znacznie poniżej 12v, to nie żyje. jak ma w pobliżu 12v, to
    >> nic się nie da powiedzieć
    >>> Nowy aku po naladowaniu mial 12.7V a po odstaniu pol nocy ma jakies 11.7V - przy
    -30C :)
    >> Może tak być. życzyłbym sobie żeby miał jednak więcej niż 12v, ale jeśli
    >> zakręcisz rozrusznikiem i to napiecie nie spadnie niżej, albo niewiele
    >> niżej - zapali.
    >> niestety liczy się wydajność prądowa w krótkiej chwili, więc jak
    >> najniższy opór wewnętrzny. napięcie 11.7v jest niskie, ale nie świadczy
    >> o zgonie
    >>
    >>
    >
    > Wlasnie zajrzalem w niego jak jest jasno i okazuje sie ze wsadzili mi aku o
    pojemnosci 20Ah.
    > Fordowski BXL-40R ma miec niby 24Ah (choc specyfikacja mowi nie o pojemnosci a o
    minutach przy rozladowaniu pradem - ale pradu nie podaja w dokumencie)
    > https://www.vamptmotors.com/ford/wp-content/uploads/
    2017/04/2017_MOTORCRAFT_BATTERY_CATALOG.pdf
    >
    > Kurde, te 20Ah to jakis zart? Malacz mial 34Ah.
    >
    > Czy dobrze pamietam ze utrata pojemnosci czy tez to zasiarczenie jest mniej
    dolegliwe przy duzych akumulatorach (w sensie pojemnosci)?

    ma 105CCA, czyli pojemność ok 44Ah przy 0°F. Napięcie musi bć wtedy
    ponad 7.2V. Prąd rozładowania to 25A, więc można z grubsza przeliczyć
    CCA i CA na Ah.

    Waldek


  • 52. Data: 2021-02-15 15:13:12
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > W Lanosie zajechały się łożyska przy ok. 200 kkm. Uszkodzona zębatka czy
    > wypalone styki na bendixie też się zdarzają.

    No dobra, nie pozostaje mi nic innego jak przyjąć do wiadomości.

    Pozdrawiam, Piotr


  • 53. Data: 2021-02-15 17:33:20
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.02.2021 o 12:47, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:602a55eb$0$551$6...@n...neostrada.
    pl...
    > W dniu 14.02.2021 o 23:24, Desoft pisze:
    > [...]
    >>> Czyli akumulator w zimie ma nieco wyższe SEM?
    >
    >> Współczynnik temperaturowy SEM jest związany za zmianą entropii, a ta
    >> w pracującym ogniwie musi być dodatnia. To wymusza dodatni
    >> współczynnik temperaturowy dla SEM. Tak więc w zimie SEM powinno być
    >> niższe.
    >
    >
    > A jednak "zrodla" twierdza jakby odwrotnie
    >
    > https://www.akumulatory.info.pl/doswiadczenia/kompen
    sacja-napiecia-wzgledem-temperatury/
    >
    > https://ep.com.pl/files/1466.pdf
    >
    > Tylko to nie chodzi o SEM, co o prawidlowe napiecie ladowania ... hm,
    > dlaczego prawidlowe ?

    Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od SEM, a
    od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w przypadku SEM,
    współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest ujemny, co
    oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie rozkładcze jest
    sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że nadnapięcie rośnie przy
    spadku temperatury. Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną
    akumulatora. I w ten sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność
    akumulatora spada w niskich temperaturach. Odkrywcze?
    ;-)

    P.P.


  • 54. Data: 2021-02-15 19:07:19
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 17:33, Paweł Pawłowicz pisze:

    >
    > Oczywiście, że nie chodzi o SEM. Napięcie ładowania zależy nie od SEM, a
    > od napięcia rozkładczego. Na tej samej zasadzie, co w przypadku SEM,
    > współczynnik temperaturowy napięcia rozkładczego jest ujemny, co
    > oznacza, że rośnie ono przy spadku temperatury. Napięcie rozkładcze jest
    > sumą SEM i nadnapięcia, z czego wynika, że nadnapięcie rośnie przy
    > spadku temperatury. Wzrost nadnapięcia obniża sprawność energetyczną
    > akumulatora. I w ten sposób doszliśmy do wniosku, ze sprawność
    > akumulatora spada w niskich temperaturach. Odkrywcze?
    > ;-)

    I jeszcze bardziej temperatura ma wpływ na pojemność - możliwość oddania
    energii.
    Ale... nic to co powyżej nie mówi o tym czy taki akumulator jest
    "zużyty" czy nie.

    --
    Desoft


  • 55. Data: 2021-02-15 19:19:27
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 12:14, Piotr Gałka pisze:


    > A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
    > rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.

    Historyczny

    > Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
    > W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
    > informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
    > siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
    > czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.
    > W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
    > tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
    > niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
    > Od tej pory żadnych problemów, a zimy wtedy bywały normalne.
    > W zanadrzu miałem jeszcze dołożenie generatora dającego w czasie
    > rozruchu zamiast jednej iskry całą wiązkę z maksymalną częstotliwością z
    > jaką mój układ mógł pracować, ale okazał się zbędny to go nie robiłem.

    Teraz każdy samochód ma to w pakiecie.


    > Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
    > zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
    > Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
    > spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika. Zrobiłem na 555
    > układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund zwierał ten drut
    > przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że po włączeniu zapłonu
    > trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku porażki wyłączyć całkiem przed
    > kolejną próbą.
    > Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez przeróbki
    > ma już jakiś problem.
    > Przekonał się kiedyś o tym mój tata jak pojechał tym samochodem na
    > działkę i wrócił pieszo. Nie znał procedury i mimo wielu prób nie udało
    > mu się odpalić. Poszliśmy razem i odpalił od pierwszego razu (a przecież
    > akumulator już był sporo wyładowany).

    Gdyby współczesną cewkę podłączyć na stałe do 12V, to wypuściłaby dymek
    w krótkim czasie.

    Obecnie problem nie jest w "iskrze".
    Akumulatory są mniejsze, bo łatwiej zakręcić nowoczesnym silnikiem.
    Po prostu jak jest sprawny akumulator (i silnik) to jak zakręci, to odpali.
    I nie trzeba doładowywać akumulatora, to nie maluch, żeby miał ujemny
    bilans na włączonych światłach.

    --
    Desoft


  • 56. Data: 2021-02-15 19:30:31
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 01:07, - pisze:

    >> Temperatura wpływa na pojemność akumulatora (na możliwość oddania
    >> energi) a nie na napięcie.
    >>
    >
    > OK. Takiej informacji szukam. Mozesz pokierowac do teorii na ten temat? Bede
    wdzieczny bo to w sumie jedyny aspekt jaki mi brakuje w tej ukladance.
    >

    wpisz: pojemność akumulatora a temperatura

    --
    Desoft


  • 57. Data: 2021-02-15 19:54:02
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 01:24, - pisze:

    > Tak, racja. Tyle ze to to ja juz wiem. Brakuej mi tego nieszczesnego info o
    napieciu.
    > A napiecie jest mi potrzebne aby w relatywnie latwy sposob stwierdzic ze dany aku
    juz jest do wymiany albo ze jeszzce pojezdzi ale starczy sie jakis czas z nim
    pocertolic i do nastepnej jesieni sie nada.
    > Tyle i az tyle.

    To co chcesz wiedzieć jest niemierzalne.
    Policzmy:
    Lato: jakiś tam samochód potrzebujący 100A przy ropzruchu. Trzeba kręcić
    aż 5 sekund czyli 500As = 0,14Ah
    Możesz ten wynik zawyżyć 10 razy, ale i tak jest to energia którą ma
    ogniwo R6 - paluszek. Dokładnie pakiet 10 paluszków.
    Oczywiście one w zwarciu nie dadzą 100A dlatego w akumulatorze główny
    parametr to prąd rozruchu.
    Zima: pojemność spada hmmm... 100razy 45Ah /100 =0,45Ah jeszcze powinien
    zakręcić.
    Pytanie tylko jaką ten akumulator ma rezystancję wewnętrzną >>
    maksymalny prąd.
    I żeby jeszcze napięcie miało wpływ :) Naładowany akumulator ma wyższe
    napięcie od nienaładowanego (nieduża różnica - ale jest) co przekłada
    się na gęstość elektrolitu (nie napięcie, ale stopień naładowania)
    A elektrolit o małej gęstości zamarza w relatywnie wyższej temperaturze)
    A zamarznięty akumulator nie daje prądu.

    A najważniejsze to sprawny silnik.

    > BTW. Ten stary aku jak obmierzylem mu gestosc jeszcze w lato to wiekszosc cel miala
    znosna gestosc na poziomie 1,260
    > Ale byly dwie co mialy okolice 1,210. Mierzone po nadaldowaniu i odstaniu paru
    godzin.
    > I tylko fakt ze mial te 11.7V w lato po naldaowaniu i odstaniu byl dla niego
    dziwny. No i do -20 jeszcze jako tako sie sprawowal.

    Za googlem: Gdy gęstość elektrolitu z powodu wyładowania baterii spada
    do 1,20 kg/l, zamarznie on przy -26°C. Elektrolit o gęstości odpowiednio
    1,15 kg/l i 1,10 kg/l zamarza przy -15 i -9°C.


    --
    Desoft



  • 58. Data: 2021-02-15 19:59:19
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Desoft <b...@a...pl>

    W dniu 2021-02-15 o 12:50, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Piotr Wyderski"  napisał w wiadomości grup
    > dyskusyjnych:s0dbuk$28gqn$...@p...wsisiz.edu.pl.
    ..
    > RoMan Mandziejewicz wrote:
    >>> Łożyska, szczotki, komutator, bendix. Mogą się spalić uzwojenia.
    >
    >> Jasne, jak w każdym szczotkowy silniku elektrycznym prądu stałego.
    >> Ale on pracuje kilka minut na dobę. Nigdy nie słyszalem o awarii
    >> rozrusznika wśród swoich znajomych.
    >
    > Pare minut, ale w trudnych warunkach.
    > Wiec szczotki sie kiedys skoncza.
    >
    > Lozyska tez - bo tam tylko tulejki slizgowe czesto sa.
    >
    > J.
    >

    Żywotność alternatora to tylko około 100godzin.
    Oczywiście są lepsze i gorsze, tak średnio

    --
    Desoft


  • 59. Data: 2021-02-15 21:04:42
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 15.02.2021 o 19:54, Desoft pisze:
    [...]
    > Lato: jakiś tam samochód potrzebujący 100A przy ropzruchu. Trzeba kręcić
    > aż 5 sekund czyli 500As = 0,14Ah
    > Możesz ten wynik zawyżyć 10 razy, ale i tak jest to energia którą ma
    > ogniwo R6 - paluszek. Dokładnie pakiet 10 paluszków.

    To nie jest energia, to ładunek.
    Wiem, czepiam się ;-)

    P.P.


  • 60. Data: 2021-02-16 13:35:23
    Temat: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
    Od: Czarek <c...@n...fm>



    W dniu 15.02.2021 o 19:59, Desoft pisze:
    > Żywotność alternatora to tylko około 100godzin.

    Możesz rozwinąć? Tylko po cichu aby mój alternator tego nie usłyszał.

    --
    Czarek

strony : 1 ... 5 . [ 6 ] . 7 ... 13


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: