-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
e.net!feeder.erje.net!usenet.goja.nl.eu.org!aioe.org!mVlgSybReZ4DlV0Ch0Ho6Q.use
r.gioia.aioe.org.POSTED!not-for-mail
From: Desoft <b...@a...pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
Date: Mon, 15 Feb 2021 19:19:27 +0100
Organization: Aioe.org NNTP Server
Lines: 51
Message-ID: <s0edve$1noq$1@gioia.aioe.org>
References: <0...@g...com>
<60283150$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<8...@g...com>
<s0dl25$j9e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
NNTP-Posting-Host: mVlgSybReZ4DlV0Ch0Ho6Q.user.gioia.aioe.org
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=utf-8; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Complaints-To: a...@a...org
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:60.0) Gecko/20100101
Thunderbird/60.3.0
Content-Language: pl
X-Notice: Filtered by postfilter v. 0.9.2
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761853
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2021-02-15 o 12:14, Piotr Gałka pisze:
> A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
> rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.
Historyczny
> Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
> W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
> informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
> siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
> czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.
> W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
> tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
> niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
> Od tej pory żadnych problemów, a zimy wtedy bywały normalne.
> W zanadrzu miałem jeszcze dołożenie generatora dającego w czasie
> rozruchu zamiast jednej iskry całą wiązkę z maksymalną częstotliwością z
> jaką mój układ mógł pracować, ale okazał się zbędny to go nie robiłem.
Teraz każdy samochód ma to w pakiecie.
> Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
> zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
> Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
> spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika. Zrobiłem na 555
> układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund zwierał ten drut
> przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że po włączeniu zapłonu
> trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku porażki wyłączyć całkiem przed
> kolejną próbą.
> Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez przeróbki
> ma już jakiś problem.
> Przekonał się kiedyś o tym mój tata jak pojechał tym samochodem na
> działkę i wrócił pieszo. Nie znał procedury i mimo wielu prób nie udało
> mu się odpalić. Poszliśmy razem i odpalił od pierwszego razu (a przecież
> akumulator już był sporo wyładowany).
Gdyby współczesną cewkę podłączyć na stałe do 12V, to wypuściłaby dymek
w krótkim czasie.
Obecnie problem nie jest w "iskrze".
Akumulatory są mniejsze, bo łatwiej zakręcić nowoczesnym silnikiem.
Po prostu jak jest sprawny akumulator (i silnik) to jak zakręci, to odpali.
I nie trzeba doładowywać akumulatora, to nie maluch, żeby miał ujemny
bilans na włączonych światłach.
--
Desoft
Następne wpisy z tego wątku
- 15.02.21 19:30 Desoft
- 15.02.21 19:54 Desoft
- 15.02.21 19:59 Desoft
- 15.02.21 21:04 Paweł Pawłowicz
- 16.02.21 13:35 Czarek
- 16.02.21 14:24 J.F.
- 16.02.21 14:37 J.F.
- 16.02.21 15:24 J.F.
- 16.02.21 16:10 LordBluzg(R)
- 16.02.21 16:22 Paweł Pawłowicz
- 16.02.21 16:27 LordBluzg(R)
- 16.02.21 17:32 Tomasz Gorbaczuk
- 16.02.21 18:13 J.F.
- 16.02.21 18:17 J.F.
- 16.02.21 18:43 LordBluzg(R)
Najnowsze wątki z tej grupy
- Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- OpenPnP
- taka skrzynka do kablowki
- e-paper
- 60 mA dużo czy spoko?
- Dziwne zachowanie magistrali adresowej w 8085
- Współczesne mierniki zniekształceń nieliniowych THD audio, produkują jakieś?
- Jaki silikon lub może klej?
- Smar do video
- Litowe baterie AA Li/FeS2 a alkaliczne
- "ogrodowa linia napowietrzna"
- jaki zasilacz laboratoryjny
- jaki zasilacz laboratoryjny
- Puszka w ziemię
- T-1000 was here
Najnowsze wątki
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager IT <=
- 2025-02-21 Warszawa => Data Engineer (Tech Lead) <=
- 2025-02-21 Aliexpress zaczął oszukiwać na bezczelnego.
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Kula w łeb
- 2025-02-21 Warszawa => System Architect (background deweloperski w Java) <=
- 2025-02-21 Warszawa => Solution Architect (Java background) <=
- 2025-02-21 Lublin => JavaScript / Node / Fullstack Developer <=
- 2025-02-21 Pawel S
- 2025-02-21 Warszawa => Key Account Manager (Usługi HR) <=
- 2025-02-21 Katowice => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-02-21 Chrzanów => Programista NodeJS <=
- 2025-02-21 Wrocław => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-02-21 Warszawa => Administrator Systemów Windows IT <=
- 2025-02-21 Wrocław => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=