-
X-Received: by 2002:a05:620a:1d:: with SMTP id j29mr14564924qki.44.1613509562864;
Tue, 16 Feb 2021 13:06:02 -0800 (PST)
X-Received: by 2002:a05:620a:1d:: with SMTP id j29mr14564924qki.44.1613509562864;
Tue, 16 Feb 2021 13:06:02 -0800 (PST)
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.man.poznan.pl!newsfeed.pionier.net
.pl!2.eu.feeder.erje.net!feeder.erje.net!weretis.net!feeder8.news.weretis.net!p
roxad.net!feeder1-2.proxad.net!209.85.160.216.MISMATCH!news-out.google.com!nntp
.google.com!postnews.google.com!google-groups.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.elektronika
Date: Tue, 16 Feb 2021 13:06:02 -0800 (PST)
In-Reply-To: <s0dl25$j9e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: google-groups.googlegroups.com; posting-host=24.77.110.106;
posting-account=jnRHMAoAAACB5EawItMhNTZMy_yOF2XE
NNTP-Posting-Host: 24.77.110.106
References: <0...@g...com>
<60283150$0$520$65785112@news.neostrada.pl>
<8...@g...com>
<s0dl25$j9e$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <0...@g...com>
Subject: Re: Akumulator samochodowy - napiecia w niskich temperaturach?
From: - <s...@g...com>
Injection-Date: Tue, 16 Feb 2021 21:06:03 +0000
Content-Type: text/plain; charset="UTF-8"
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:761900
[ ukryj nagłówki ]poniedziałek, 15 lutego 2021 o 05:14:14 UTC-6 Piotr Gałka napisał(a):
> W dniu 2021-02-13 o 22:13, - pisze:
> >
> > Zauwaz ze napisales: "Jeśli mam problem z uruchomieniem silnika, podładowuję
akumulator. "
> >
> > Ja tego chce uniknac.
> >
>
> Wygląda, że już praktycznie wszystko zostało powiedziane, ale dodam
> kilka słów od siebie.
>
> Wydaje mi się, że jedyną metodą pozwalającą wykryć problem zawczasu
> (rozumiem, że głównie o to chodzi) byłoby śledzenie napięcia w momencie
> kręcenia rozrusznikiem.
>
Tak, to prawda. Zamiast fikusnego miernika z blachami takie cos jak opisujesz nizej.
> Z innych powodów (o których kiedyś tu się rozpisywałem, ale nie będę
> teraz przypominał) wstawiłem kiedyś do wtyczki do zapalniczki rezystor
> 10k (w szereg) i wyprowadziłem dwa kabelki zakończone wtyczkami
> bananowymi. Do tego miernik za 9,99 (teraz może trochę więcej) i zapewne
> da się zobaczyć orientacyjnie jakie jest napięcie w czasie rozruchu.
> Akurat to mnie nie interesowało więc nie wiem, czy taki miernik
> odpowiednio szybko pokaże. Lepsze mierniki potrafią wyłapywać minima i
> maksima chyba. A jak nie to można sobie zrobić diodową linijkę
> pokazującą praktycznie od razu.
>
Wychylowy powinien pokazac relatywnie precyzyjnie. A nawet jak nie to i tak bedzie
widac odchylenie od normy.
> Takie coś obserwowane przy każdym rozruchu powinno pozwolić się
> zorientować jakie wskazania świadczą o zbliżającym się problemie.
>
Tak, to dobra porada.
> A teraz drugi temat - trochę historycznie - zapobieganie problemom z
> rozruchem w samochodach benzynowych. Może coś się przypadkiem przyda.
>
> Rozwiązanie 1 - zapłon tyrystorowy.
> W Radioelektroniku był schemat zapłonu tyrystorowego i w opisie była
> informacja, że w czasie rozruchu napięcie na akumulatorze zazwyczaj
> siada nawet o połowę i w normalnym układzie zapłonowym skutkuje to
> czterokrotnym spadkiem energii iskry wtedy, gdy jest najbardziej potrzebna.
> W okolicy 1978 zrobiłem do taty Fiata (wydaje mi się, że 2300) zapłon
> tyrystorowy, którego idea działania była taka, że energia iskry była
> niezależna od napięcia zasilania (pracował już przy 4V).
> Od tej pory żadnych problemów, a zimy wtedy bywały normalne.
> W zanadrzu miałem jeszcze dołożenie generatora dającego w czasie
> rozruchu zamiast jednej iskry całą wiązkę z maksymalną częstotliwością z
> jaką mój układ mógł pracować, ale okazał się zbędny to go nie robiłem.
>
Ciekawe. W tym aucie cewki sa na kazdej swiecy. Cewki to moze byc nazwa nie adekwatna
bo nie wiem co tam jest. Ale auto dosyc nowe (2011 - model z 2007 OIDP) ale to
amerykaniec wiec kij wi... :)
> Rozwiązanie 2 - zwieranie na czas rozruchu rezystora szeregowego -
> zastosowałem to we Fiacie 126 (okolice 1985).
> Cewka zapłonowa była 6V i zasilona przez drut oporowy, na którym był
> spadek około 6V. Cały ten drut był w komorze silnika. Zrobiłem na 555
> układ który po włączeniu napięcia przez kilka sekund zwierał ten drut
> przekaźnikiem. Jedyne co trzeba było pamiętać, że po włączeniu zapłonu
> trzeba od razu uruchamiać, a w przypadku porażki wyłączyć całkiem przed
> kolejną próbą.
> Skuteczne było tak, że w ogóle nie wiedziałem, że samochód bez przeróbki
> ma już jakiś problem.
> Przekonał się kiedyś o tym mój tata jak pojechał tym samochodem na
> działkę i wrócił pieszo. Nie znał procedury i mimo wielu prób nie udało
> mu się odpalić. Poszliśmy razem i odpalił od pierwszego razu (a przecież
> akumulator już był sporo wyładowany).
>
> Jak do samochodów dołożyli komputery sterujące wszystkim to przestałem
> już zaglądać pod maskę. Ale jakby nawet nie było rezystora w szereg z
> cewką to wyobrażam sobie, że można by zrobić step-up dający zawsze 12V
> na cewce nawet jak na akumulatorze jest 4V.
> Jeśli w tych samochodach jeszcze są cewki zapłonowe :)
>
Co ciekawe ten jest niby nowawy ale wiele rzeczy w nim jest po staremu. Wtrysk jest w
dolocie, hamulce bebnowe z tylu, kolo zapasowe pod bagaznikiem i takie tam.
A sporo rzeczy jest nowych/nowawych: elektryczne wspomaganie kierownicy, radio
satelitarne, automat jest tradycyjny ale 6 biegowy (do niedawna byly 4-biegowe) i tak
dalej.
Wymysly takie. Ale silnik jest 4 cylindrowy i w jego komorze mozna w pilke grac. tyle
miejsca jest na naprawy...
Następne wpisy z tego wątku
- 16.02.21 22:09 -
- 16.02.21 22:12 -
- 16.02.21 22:17 -
- 16.02.21 22:19 -
- 16.02.21 22:22 -
- 16.02.21 22:30 -
- 16.02.21 22:43 LordBluzg(R)
- 17.02.21 06:31 -
- 17.02.21 10:48 Piotr Gałka
- 17.02.21 10:57 LordBluzg(R)
- 17.02.21 11:11 Piotr Gałka
- 17.02.21 11:12 collie
- 17.02.21 11:16 LordBluzg(R)
- 17.02.21 11:24 Piotr Gałka
- 17.02.21 11:36 collie
Najnowsze wątki z tej grupy
- Taki tam szkolny problem...
- LIR2032 a ML2032
- SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- olej psuje?
- Internet w lesie - Starlink
- Opis produktu z Aliexpress
- No proszę, a śmialiście się z hindusów.
- Zewnętrzne napięcie referencyjne LM385 1,2V -> 100mV dla ICL7106, Metex M-3800
- karta parkingowa
- Wl/Wyl (On/Off) bialy/niebieski
- I3C
- Pytanie o transformator do dzwonka
- międzymordzie USB 3.2 jako 2.0
- elektronicy powinni pomysleć o karierze elektryka
- jak szybko plynie prad
Najnowsze wątki
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-21 Re: Dla mr. J.F`a, Trybuna i Wiesiaczka którzy "troszczą" się o państwowe i u których 0 pragmatyzmu
- 2024-11-20 "betamaxy" i inne voip-y dzisiaj
- 2024-11-21 Strach się bać
- 2024-11-21 Koniec smrodów
- 2024-11-20 Krematorium
- 2024-11-20 Taki tam szkolny problem...
- 2024-11-20 LIR2032 a ML2032
- 2024-11-20 SmartWatch Multimetr bezprzewodowy
- 2024-11-21 Środa Wielkopolska => Konsultant SAP <=
- 2024-11-21 Łódź => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2024-11-21 Wrocław => Inżynier bezpieczeństwa aplikacji <=
- 2024-11-21 Kraków => Lead Java EE Developer <=
- 2024-11-21 Karlino => Konsultant wewnętrzny SAP (FI/CO) <=