-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.nask.pl!news.nask.org.pl!news.unit
0.net!eternal-september.org!feeder.eternal-september.org!news.eternal-september
.org!.POSTED!not-for-mail
From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Akumulator - pojemnosc
Date: Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100
Organization: Bambucco Corp. LTD
Lines: 52
Message-ID: <lryq5ht4qulj$.qvbmpo7fv3vi.dlg@40tude.net>
References: <581f99a1$0$652$65785112@news.neostrada.pl>
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset="utf-8"
Content-Transfer-Encoding: 8bit
Injection-Info: mx02.eternal-september.org;
posting-host="4f0015bdd1cb9b16aa4bba2c55f82882";
logging-data="13809";
mail-complaints-to="a...@e...org";
posting-account="U2FsdGVkX1/poI9K0LUxq8dZwdS1X/Hi"
User-Agent: 40tude_Dialog/2.0.15.1pl
X-Face: 4hY-vJY/j3P@Ah)-U9"n^5EAM]~m_]t{I$LOF/]iz~fNN(6D47ug[9>GO}/"c5.)C?Wc[Agpb\}/6
t.<O
Cancel-Lock: sha1:HIKmJ1raOurLVYKEjzC3Wi+cPZU=
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2592097
[ ukryj nagłówki ]Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):
> Ale w kilku miejscach w necie
> wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
> fabryczny bo bedzie niedoladowany.
Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:
1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
alternatora.
2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
wody.
3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
(niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
dzień.
Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
zwarcie w celi.
5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.
--
Jacek
I hate haters.
Następne wpisy z tego wątku
- 07.11.16 19:43 J.F.
- 07.11.16 20:14 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 20:18 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 20:20 Tomasz Gorbaczuk
- 07.11.16 23:22 PiteR
- 08.11.16 07:50 J.F.
- 08.11.16 09:10 sirapacz
- 08.11.16 09:42 Shrek
- 08.11.16 10:01 J.F.
- 08.11.16 10:08 Jacek Maciejewski
- 08.11.16 10:20 Jacek Maciejewski
- 08.11.16 10:27 Shrek
- 08.11.16 10:40 J.F.
- 08.11.16 11:11 J.F.
- 08.11.16 11:20 PiteR
Najnowsze wątki z tej grupy
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
- Antyradar
- zasniecie
- wjechał przez bramkę dla służb
- IZERY NIE BĘDZIE. PROJEKT POLSKIEGO ELEKTRYKA LĄDUJE W KOSZU.
- czyste powietrze
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
Najnowsze wątki
- 2025-01-04 13. Raport Totaliztyczny: Powszechna Deklaracja Praw Człowieka Nie Chroni Przed Wyzyskiem Ani Przed Eksploatacją
- 2025-01-04 Zbieranie danych przez www
- 2025-01-04 reverse engineering i dodawanie elementów do istniejących zamkniętych produktów- legalne?
- 2025-01-04 w Nowym Roku 2025r
- 2025-01-04 Warszawa => Specjalista ds. IT - II Linia Wsparcia <=
- 2025-01-04 Warszawa => Java Developer <=
- 2025-01-04 Warszawa => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-04 Warszawa => System Architect (Java background) <=
- 2025-01-04 Wrocław => Application Security Engineer <=
- 2025-01-04 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2025-01-04 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-03 Problem z odczytem karty CF
- 2025-01-03 Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- 2025-01-03 Wrocław => Konsultant Wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-03 Warszawa => International Freight Forwarder <=