    From: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Akumulator - pojemnosc
    Date: Mon, 7 Nov 2016 19:37:37 +0100

    Dnia Sun, 6 Nov 2016 21:59:14 +0100, Marcin napisał(a):

    > Ale w kilku miejscach w necie
    > wyczytalem, ze nie nalezy kupowac akumulatora o pojemnosci wiekszej niz
    > fabryczny bo bedzie niedoladowany.

    Z waszych postów, panowie, widzę że żaden z was nie jest elektrykiem.
    Więc niech ja, elektryk, wetknę swoje 3grosze:

    1. Nie ma znaczenia (w pierwszym przybliżeniu) czy damy do bryki aku 30
    czy 300 Ah nie zwiększając alternatora. I ten i ten będą odpowiednio
    naładowane przy typowej jeździe, ponieważ o stopniu naładowania decyduje
    znacznie bardziej bilans energetyczny aniżeli moc maksymalna
    alternatora.
    2. Wielu z was sądzi że aku aby się nie psuł musi być możliwie mocno
    naładowany. To nieprawda, może sobie pozostawać w dowolnym punkcie
    charakterystyki rozładowania oprócz głębokiego rozładowania. Wręcz
    przeciwnie, ładowanie "pod korek" psuje aku, ponieważ dostarczana
    energia się zużywa nie na pożyteczne reakcje chemiczne a na rozkład
    wody.
    3. O przydatności aku do rozruchu decyduje więcej parametrów niż tylko
    aktualne spoczynkowe napięcie aku czy jego pojemność znamionowa.
    Zapominacie najczęściej o oporności wewnętrznej aku oraz o wielu różnych
    łączeniach obwodu rozruchu z których każdy może ograniczyć moc
    dostarczaną do rozrusznika dużo bardziej niż oporność wewnętrzna aku i
    co czyni wasze osobiste doświadczenia nieporównywalnymi, bo nikt
    (niemal) z was nie kontroluje styków :) Bardzo ważna jest oporność
    wewnętrzna. Ważne są też np. zależność tej oporności od temperatury czy
    maksymalny dopuszczalny prąd rozruchu.
    4. Paradoksalnie, aku o mniejszej pojemności może być lepszym źródłem
    energii do rozruchu niż aku o dużej pojemności, ponieważ ten pierwszy z
    reguły będzie miał mniejszą oporność wewnętrzną. Dlatego jeśli ktoś chce
    uniknąć kłopotów z rozruchem niech popatrzy najpierw na styki nie na Ah.
    A aku o dużej pojemności jest potrzebny tylko kiedy potrzebujemy dużo
    energii między jazdami, np. w wozach kempingowych. Oczywiście,
    rozładowując aku w nocy należy pamiętać o odpowiednio długiej jeździe w
    dzień.
    Dodatkowo, aku o mniejszej pojemności (i tym samym gabarycie) będą miały
    większą trwałość płyt, a IMO najczęstszy powód zakończenia pracy przez
    aku to wykruszenie masy czynnej płyt lub ich deformacja powodujące
    zwarcie w celi.
    5. Do współpracy alternatora z aku dziś są używane dosyć skomplikowane
    algorytmy o których na dobrą sprawę nikt (oprócz producenta wozu) nic
    nie wie dlatego prędzej niż niedoładowania spodziewałbym się że dając
    aku inny niż przewiduje fabryka można się narazić na kaprysy ze strony
    automatyki. Ale to bardzo mało prawdopodobne, tym mniej im mniej
    skomplikowany układ ładujący, i też z tego powodu że charakterystyki
    wszystkich aku ołowiowych samochodowych są bardzo do siebie podobne.

    --
    Jacek
    I hate haters.