  • 11. Data: 2015-05-04 14:25:01
    Temat: Re: Akumulator Li-Pol końcowe napięcie rozładowania - kompromis 3,0V v 3,5V
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 04 May 2015 11:15:24 +0200, "Andrzej W."

    >A jakie ma C znaczenie? Ważne, żeby napięcie nie spadło poniżej
    >krytycznej wartości nap. ogniwa, w literaturze dla lipol podaje się
    >je bez powiązania z C.

    Mnie sie tam wydaje ze napiecie zalezy od obciazenia, wiec wyladowane
    ogniwo bedzie mialo np 3.5V, pod pradem 0.4C 3.3V, a pod pradem 2C
    juz tylko 2.5V.
    Myslisz ze malym pradem mozna je dalej wyladowac do 2.5V i to bedzie
    bez szkody ?

    A gdzies tam jeszcze te wredne telefony GSM, co to w czasie rozmowy
    biora srednio np 0.2A, ale w impulsach po 1.5A ...

    J.

  • 12. Data: 2015-05-04 14:31:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, May 4, 2015, 2:25:01 PM, you wrote:

> [...]
    > A gdzies tam jeszcze te wredne telefony GSM, co to w czasie rozmowy
    > biora srednio np 0.2A, ale w impulsach po 1.5A ...

    Impuls trwa poniżej 1ms i daje się łagodzić kondensatorami
    elektrolitycznymi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 13. Data: 2015-05-04 14:50:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 May 2015 14:25:01 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Mnie sie tam wydaje ze napiecie zalezy od obciazenia, wiec
    wyladowane
    > ogniwo bedzie mialo np 3.5V, pod pradem 0.4C 3.3V, a pod pradem 2C
    > juz tylko 2.5V.

    Ale przecież nie od razu spada do 2.5 w pełni naładowanego ogniwa
    przy podłączeniu 2C, monitorowanie jest nonstop. Jak przekroczy 3.0
    jest cutoff ew. alarm. A gdy podłączy się tak duże obciążenie, które
    od razu zrobi spadek poniżej 3V to od razu jest cutoff/alarm.

    --
    Marek

  • 14. Data: 2015-05-04 14:54:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" napisał w wiadomości
    Hello J.F.,
    >Impuls trwa poniżej 1ms i daje się łagodzić kondensatorami
    >elektrolitycznymi.

    Nie bardzo. Mam gdzies kolekcje starych bateryjek, co to maja prad
    zwarcia 10A, a telefon daje sie odpalic tylko w trybie samolotu.

    1.5A przez 1ms przy spadku napiecia 0.2V ... jesli sie nie pomylilem,
    to 7500uF ... przy czym te 1.5A to tak z sufitu - telefon chyba do 2W
    w antenie moze miec..

    J.

  • 15. Data: 2015-05-04 15:14:36
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Nie bardzo. Mam gdzies kolekcje starych bateryjek, co to maja prad
    > zwarcia 10A, a telefon daje sie odpalic tylko w trybie samolotu.

    A jednak tak się robi. Nie myl prądu zwarciowego z prądem szczytowym.

    > 1.5A przez 1ms przy spadku napiecia 0.2V ... jesli sie nie pomylilem, to
    > 7500uF ... przy czym te 1.5A to tak z sufitu - telefon chyba do 2W w
    > antenie moze miec..

    W impulsie do 2A, tyle Ci powiem z praktyki. Praktycznie każdy blok
    mający większy pobór prądu ma blisko siebie swój kondensator
    (ewentualnie kilka) po 100uF. I to działa.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 16. Data: 2015-05-04 15:17:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 4 May 2015 14:25:01 +0200, "J.F."

    >Ale przecież nie od razu spada do 2.5 w pełni naładowanego ogniwa
    >przy podłączeniu 2C, monitorowanie jest nonstop. Jak przekroczy 3.0
    >jest cutoff ew. alarm.

    No ja tam wlasnie zakladam, ze spada do tych 2.5V, ale po wylaczeniu
    silnikow skacze do np 3.5V.

    Co nie znaczy, ze nawigacja obciazajac ogniwo niezbyt duzym pradem,
    tez moze je sobie rozladowac do 2.5V.

    Poza tym modelarze maja troche inne zachcianki a wiec i priorytety.

    >A gdy podłączy się tak duże obciążenie, które od razu zrobi spadek
    >poniżej 3V to od razu jest cutoff/alarm.

    Od razu nie, dopiero jak sie ogniwo wyladuje.

    J.

  • 17. Data: 2015-05-04 15:25:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "AlexY" napisał w wiadomości
    J.F. pisze:

    >A jednak tak się robi. Nie myl prądu zwarciowego z prądem szczytowym.

    To tylko dla podkreslenia, ze kiepsko jest zlagodzony.

    >W impulsie do 2A, tyle Ci powiem z praktyki. Praktycznie każdy blok
    >mający większy pobór prądu ma blisko siebie swój kondensator
    >(ewentualnie kilka) po 100uF. I to działa.

    Ze sie daje kilka elektrolitow to ja sie spodziewam. Ze troche pomoze
    to tez sie spodziewam.
    Ale nie przesadzajmy ze kilkaset uF odciazy baterie przy pradach rzedu
    2A i 1ms.

    P.S. ten impuls ma 0.577ms, no to jest troche lepiej.

    J.

  • 18. Data: 2015-05-04 15:32:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Monday, May 4, 2015, 3:25:34 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > 2A i 1ms.

    > P.S. ten impuls ma 0.577ms, no to jest troche lepiej.

    To raz. A dwa to to, że energia idzie nie tylko z kondensatora.
    Kondensator ma łagodzić a nie zapewniać energię na cały impuls z
    mikroskopijnym spadkiem napięcia. Oszacuj, jaki prąd pójdzie z
    akumulatora przy spadku napięcia np. o 0.5V i licz brakujące dla
    kondensatora.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 19. Data: 2015-05-04 16:27:24
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2015-05-04 o 14:18, Marek pisze:
    > A jakie ma C znaczenie? Ważne, żeby napięcie nie spadło poniżej
    > krytycznej wartości nap. ogniwa, w literaturze dla lipol podaje się je
    > bez powiązania z C.

    Zarówno prąd ładowania jak i rozładowania ma znaczenie dla końcowego
    napięcia odcięcia.
    Tak jak piszesz krytyczna jest wartość napięcia na ogniwie a nie na
    zaciskach.

    --
    AWa.

  • 20. Data: 2015-05-04 16:49:41
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 4 May 2015 15:17:23 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Od razu nie, dopiero jak sie ogniwo wyladuje.

    No żesz.... właśnie o tym mówię. Nie ma takiego przypadku, że ogniwo
    długotrwałe i pod obciążeniem (co źle wpływa na jego żywotność) jest
    "undervoltage", bo pcb ogniwa robi cutoff w okolicach 3V.

    --
    Marek