  • 1. Data: 2015-05-03 10:55:40
    Temat: przekaźnik na 230v - inaczej
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam

    Potrzebuję przekaźnika załączanego z "gniazdka" czyli cewka na 230V.
    Albo niema tanich, albo nie umiem znaleźć, a potrzebuje pi razy oko 50
    szt. PRzekaźniki na12v są śmiesznie tanie... po 2zł za sztukę. Doszedłem
    do wniosku że można by zrobić zasilacz z 230->12V i dać przekaźnik na
    12V. Aby obniżyć koszty, nie chcę robić zasilacza z transformatorem.
    kombinacja nr 1
    użyć starych ładowarek z telefonów i przekaźników na 5V
    kombinacja nr 2
    przekaźnik na 24v i zasilić cewkę z 230 obniżając prąd kondensatorem i
    rezystorem a następnie wyprostować mostkiem
    (kondensator i rezystor tak jak w układach zasilania diód świecących z
    230v bez transformatora.)

    JAk zapatrujecie się na drugi pomysł? JAki tam będzie musiał płynąć
    prąd? (wielkość kondensatora i jego cena) Czy coś się nie wydymi?

    ToMasz

  • 2. Data: 2015-05-03 11:03:00
    Temat: Re: przekaźnik na 230v - inaczej
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "ToMasz"
    > Albo niema tanich, albo nie umiem znaleźć
    Przewinąć?

    Robert

  • 3. Data: 2015-05-03 11:06:13
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu niedziela, 3 maja 2015 10:55:41 UTC+2 użytkownik ToMasz napisał:
    > witam
    >
    > Potrzebuję przekaźnika załączanego z "gniazdka" czyli cewka na 230V.
    > Albo niema tanich, albo nie umiem znaleźć, a potrzebuje pi razy oko 50
    > szt.

    Jaja sobie robisz? Przekaźnik z cewką 230V AC łatwiej kupić niż
    nadający się do jedzenia chleb :>

    L.

  • 4. Data: 2015-05-03 11:40:41
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

> [...]
    >
    > JAk zapatrujecie się na drugi pomysł? JAki tam będzie musiał płynąć
    > prąd? (wielkość kondensatora i jego cena) Czy coś się nie wydymi?

    Kup w kibelmarkecie programator elektroniczny (z wyświetlaczem) i zerżnij
    schemat; tam są takie właśnie rozwiązania.

    jp

  • 5. Data: 2015-05-03 11:51:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 03 May 2015 10:55:40 +0200, ToMasz napisał(a):
    > Potrzebuję przekaźnika załączanego z "gniazdka" czyli cewka na 230V.
    > Albo niema tanich, albo nie umiem znaleźć,

    Sa, w szufladzie mam kilka ... starych.

    Tajemnica polega, oprocz oczywiscie nawiniecia drutem 0.0nic, na
    nacieciu konca rdzenia i nalozenia na polowe miedzianej obraczki.
    Ona przesuwa w fazie pole w swojej polowce rdzenia i dzieki temu
    przekaznik zasilany AC nie brzeczy.

    No coz, przekazniki zazwyczaj sa z czegos sterowane, a to cos to
    obecnie elektronika na niskie napiecie. Wiec i cewki na niskie
    napiecie.

    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przekazniki/
    przekazniki-elektromagnetyczne-przemyslowe/Przekazni
    k-R2N-NOWOSC
    http://www.relpol.pl/pl/Oferta/Produkty/Przekazniki/
    przekazniki-elektromagnetyczne-miniaturowe/Przekazni
    k-RM84

    O masz - cewki na 230VAC tez sa, i wiecej typow tez sie pewnie
    znajdzie.

    > PRzekaźniki na12v są śmiesznie tanie... po 2zł za sztukę. Doszedłem

    Ale czy one sa do przelaczania 230VAC ?

> [...]
    > kombinacja nr 1
    > użyć starych ładowarek z telefonów i przekaźników na 5V

    Tylko czy one wytrzymaja pare lat ciaglej pracy ? Czy im elektrolity
    spuchna. Chyba ze masz tak stare ze na zwyklym trafie.
    No i one na ~5V.

    Ale transformatory tez sa obecnie tanie. W TME od ~6 zl.

    Tez zadziala.

    J.

  • 6. Data: 2015-05-03 14:49:40
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-05-03 o 10:55, ToMasz pisze:
> [...]
    > do wniosku że można by zrobić zasilacz z 230->12V i dać przekaźnik na
    > 12V. Aby obniżyć koszty, nie chcę robić zasilacza z transformatorem.
    Bez sensu, taniej wyjdzie przek na 230V.

    > użyć starych ładowarek z telefonów i przekaźników na 5V
    > kombinacja nr 2
    Straszne druciarstwo.

    > przekaźnik na 24v i zasilić cewkę z 230 obniżając prąd kondensatorem i
    > rezystorem a następnie wyprostować mostkiem
    I tu się da zejść z ceną ale tak o połowę, bo przekaźnik 2zł, kondesator
    na 630V to tak 3,7zł, do tego mostek dwa oporniki no i przydałby się
    małe elektrolit żeby styki nie dzwoniły.
    Też sporo druciarstwa wyjdzie.

> [...]
    >
    > JAk zapatrujecie się na drugi pomysł? JAki tam będzie musiał płynąć
    > prąd? (wielkość kondensatora i jego cena) Czy coś się nie wydymi?
    Jak odpowiednio dobierzesz to się nie wydymi :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 7. Data: 2015-05-03 15:37:53
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 03.05.2015 10:55, ToMasz wrote:

    > nie umiem znaleźć

    http://tinyurl.com/q2czjs5

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2015-05-03 16:10:04
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    > JAk zapatrujecie się na drugi pomysł? JAki tam będzie musiał płynąć prąd?
    > (wielkość kondensatora i jego cena) Czy coś się nie wydymi?

    Jak użyjesz kondensatora producenta z jajami, a nie chińczyka to cię to
    przeżyje :)
    Czyli najlepiej napięcie pracy DC 630V.
    Moje ledy (poczciwej CEMI z metalowym kołnierzem) zasilane przez kondensator
    chodzą od mniej więcej roku 1990 do dziś.
    Prąd będzie musiał płynąć przynajmniej taki jaki powoduje zadziałanie
    przekaźnika.
    Czyli kondensator musisz sobie wyliczyć w zależności od tego jaki przekaźnik
    użyjesz.
    Im na wyższe napięcie cewka tym lepiej, bo mniejszy prąd będzie potrzebny.
    W uproszczeniu obliczasz sobie z prawa Ohma najpierw rezystancję przez jaką
    byś musiał zasilić cewkę przekaźnika z 230V aby popłynął przez nią wymagany
    prąd.
    Potem na podstawie znanej rezystancji, obliczasz pojemność kondensatora (ze
    wzoru C = 1/2x Pi x f x Z, gdzie Z to nasza wyliczona rezystancja), który
    dla 50Hz ma reaktancję zbliżoną do ustalonej rezystancji. Przeważnie
    kilkanaście kOhm do kilkudziesięciu kOhm.
    Pewnie wyjdzie coś z zakresu 470nF - 2uF - w zależności jak prądożerna cewka
    przekaźnika. Jak to cewka co już załącza przy 10mA to i 220nF wystarczy. W
    szeregu z kondensatorem jakiś opór kilkadziesiąt ohmów minimum 0,5W
    (wytrzymałość napięciowa) żeby nie "spawało" na przewodach przy podłączeniu.
    Oczywiście na wyjściu mostka obowiązkowo Zenera na napięcie w pobliżu
    napięcia pracy cewki przekaźnika - aby tam czegoś w podbramkowych sytuacjach
    nie rozerwało, gdyby nagle zabrakło obciążenia i napięcie za mostkiem
    wzrosło do napięcia sieci.

  • 9. Data: 2015-05-03 21:38:49
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 03.05.2015 o 15:37, Jakub Rakus pisze:

    > http://tinyurl.com/q2czjs5

    serdecznie dziękuję. Naprawdę. ale niestety potwierdziłeś to co sam
    znalazłem na alledrogo. 13zł plus przesyłka. sory, za drogo.
    ToMasz

  • 10. Data: 2015-05-03 22:08:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 03 May 2015 21:38:49 +0200, ToMasz napisał(a):

    > serdecznie dziękuję. Naprawdę. ale niestety potwierdziłeś to co sam
    > znalazłem na alledrogo. 13zł plus przesyłka. sory, za drogo.

    I myslisz ze rzezba wyjdzie taniej ?

    J.