    From: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: Ada student contest
    Date: Thu, 1 Jul 2010 18:33:45 +0000 (UTC)
    <i0cvs3$l0t$1@node1.news.atman.pl>
    <4...@5...googlegroups.com>
    <i0eqvm$ve1$1@node1.news.atman.pl> <op.ve4mn9ypm9t1qg@blackstar>
    <i0i66a$fn2$2@node1.news.atman.pl> <i0i88j$bhj$1@news.mm.pl>

    On 2010-07-01, Tadeusz Olszewski <o...@w...pl> wrote:
    > Użytkownik "Karol Y" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Jakby wszystkie studia były płatne to nie byloby takiego pijaństwa wsród
    > studentów, jak obecnie, tylko większa dbałość o wydawane pieniądze rodziców,
    > podczas studiowania.
    > A skoro dbałość o pieniądze to także większe wymogi wobec profesorów, nie
    > tylko studentów ale i władz [właściciela] uczelni, nie byloby profesorów,
    > którzy nic nie robią.

    Gdyby wszystkie studia były płatne, to najprawdopodobniej uczelnie
    ugięłyby się pod wymaganiami studentów. A studenci czego by wymagali?
    Dyplomu oczywiście, nie wiedzy. Wniosek: studenci uczyliby się jeszcze
    mniej i więcej czasu mieliby na picie.

    > Proponuje zapoznać się z tematem pt. Lista szanghajska.

    Chodzi ci o ranking uczelni kształcących noblistów i odpowiedniki?
    Zdajesz sobie sprawę że to ranking o dość wątpliwej metodologii?
    Nie bierze pod uwagę na przykład (niskiej) popularności badanej tematyki
    w świecie (składowa HiCi) ani jakości wykształcenia większości kadry
    i absolwentów (brane pod uwagę są tylko "konie wyścigowe" stajni, co na
    dobrą sprawę jest bliskie szumowi statystycznemu) (składowe Award,
    Alumni)?

> [...]
    > postawiły na rozwój nauki i techniki w sposób zdecydowany. Ale uwaga! Chodzi
    > tu przede wszystkim o szkolnictwo prywatne, a nie państwowe. Szkolnictwo
    > państwowe to jest socjalizm, a socjalizm oznacza obniżenie poziomu i wyciek
    > funduszy poza właściwy obszar edukacji.
    >
    > W pierwszej dwudziestce omawianej listy znajduje się aż 17 uczelni
    > amerykańskich. Wszystkie uczelnie amerykańskiej poczynając od uznanego za
    > najlepszy Harvard University, to są uczelnie prywatne. System amerykański
    > chroni prywatne szkolnictwo, a polega to na tym, że opłaca się donatorom i
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > mecenasom przekazywać potężne, wielomilionowe środki na rozwój uczelni.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > Posiadanie własnych funduszy oznacza możliwość i wolność prowadzenia badań.
    > Jeśli natomiast losy uczelni zależałyby co chwila od nastrojów urzędnika
    > państwowego, od ideologii nowej ekipy rządzącej, od nacisków zewnętrznych,
    > to żadna instytucja nie jest w stanie prowadzić długofalowych badań
    > zakrojonych na szeroką skalę. Jest to po prostu niemożliwe. ....]

    OK. A z podkreślonego niby w jaki sposób wynika konieczność dla uczelni
    bycia jednostką prywatną? Bo na razie wychodzi że uczelnia może
    przyjmować środki od osób prywatnych i może nimi dysponować jak jej się
    podoba (wychodzi też że takiej osobie się to opłaca, ale to tu
    nieistotne). Uczelnia publiczna, zakładając że prawo pozwala przyjąć
    taką dotację, nie może jej przyjąć, ponieważ...?

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot