  • Data: 2012-07-10 10:09:28
    Temat: Re: Ada 2012 Rationale
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2012 16:46:40 UTC+2 użytkownik Roman W napisał:

    > Ale typowa firma nie jest Googlem, i nie warto jej pozywac.

    Ale typowa firma może stać się ofiarą fragmentacji ekosystemu. Bo skoro widać już, że
    Oracle bardzo chce szybko na Javie zarobić, to "typowa firma" prędzej lub późńiej
    znajdzie się po którejś stronie jakiegoś podziału nakreślonego przez strategów
    Oracle'a. Ten podział i ta strona mogą być mniej lub bardziej wygodne. Case study do
    rozważań to .NET/Mono i co z tego wynikło dla "typowej firmy".

    > A dawniej bylo wiadomo? Zreszta, jesli nawet nie bedzie, to co z tego? Sa firmy
    ktore dopiero niedawno przeszly na Java 6 z Java 5. Czy dla nich zagrozenie, ze nie
    bedzie Java 10, jest istotne w perspektywie najblizszych 5 lat?

    Nie wiem. Dla managera, który za planowanie powyżej kilku lat nie dostaje premii, to
    może nie mieć znaczenia - ale może mieć znaczenie dla tych programistów w pęczkach,
    którzy mając przed sobą kilkadziesiąt lat kariery zawodowej mogą chcieć sobie tą
    karierę zaplanować. To może zmusić tego samego managera do zainteresowania się
    tematem nieco wcześniej.

    > Można więc wziąć pęczek takich programistów i kazać im nauczyć się Ady.
    >
    > Mozna rowniez wziac stadko swin i kazac nauczyc im sie latac.

    Myślę, że programiści Javy nie byliby zadowoleni z takiego porównania.

    > Hint: wybór technologii ma zwykle konsekwencje dłuższe, niż zatrudnienie
    pracownika, zwłaszcza w naszej branży.

    > No ale ktos musi te technologie wdrozyc.

    Pilotażowy projekt wykonany przez sprawniejszych programistów w zespole? Nie widzę
    problemu - dokładnie na tej samej zasadzie w "typowych firmach" pojawia się Python.
    Ktoś, komu się chce, pisze pierwszy, niezobowiązujący skrypt. Może się to nie
    przykleić a może równie dobrze doprowadzić do powstania stale rozszerzanej bazy kodu,
    penetrującej coraz bardziej kluczowe projekty. To się dzieje z Pythonem, równie
    dobrze może to być Go, Scala, albo Ada.

    > Chodzi o sceptycyzm wobec niszowych technologii.

    Nie, czekaj, to bardzo ciekawe jest. Bo Ty słyszałeś o korporacjach, które wdupiły
    wdrożenie Haskella czy F# - a ja nie słyszałem o firmach, które wdupiły wdrożenie Ady
    (chociaż znam przypadki pozytywne). Naturalne jest zapytać: dlaczego? Oczywiście nie
    znamy wszystkich (kontr)przypadków, ale możemy rozważyć te, które znamy. No to
    dlaczego?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com