  • 31. Data: 2016-07-11 10:07:16
    Temat: Re: A8498
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" <dadoro@_wp_._com_> napisał w wiadomości
    news:57834e32$0$15196$65785112@news.neostrada.pl...

    > Niekoniecznie. Zależy od tego czego wymaga LDO.
    > Taki np LM2940/41 (i nie jest on wyjątkiem) nie będzie stabilny jak
    > wyjedziesz poza zakres rezystancji szeregowej. Trzeba niestety doczytać
    > - te starsze układy są pod tym względem dość wredne i staram się ich
    > unikać, ale nie zawsze można.

    Wydawało mi się, że problem niestabilności LDO dotyczy ESR kondensatora na
    wyjściu a nie na wejściu.
    Serio są takie, co mają również problem z ESR na wejściu?
    P.G.

  • 32. Data: 2016-07-11 10:10:33
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-07-11 o 10:07, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > na wyjściu a nie na wejściu.
    > Serio są takie, co mają również problem z ESR na wejściu?

    Sorki, faktycznie przy lm2940 chodzi o wyjściowy, ale jakieś z problemem
    na wejściu też widziałem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 33. Data: 2016-07-11 10:19:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Jul 2016 09:45:14 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > jest wykonanie "mostka" na linii 3,3V (płytka jednostronna)
    biegnącego

    Płytka jednostronna z modułem gsm to taki sobie pomysł.

    --
    Marek

  • 34. Data: 2016-07-11 10:31:56
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Monday, July 11, 2016, 9:45:14 AM, you wrote:

    > W przypadku GSM zastosuję pewnie LM2596.

    Po co? Średni pobór prądu typowego modułu GSM podczas nadawania nie
    przekracza zazwyczaj 250mA. Ja zawsze polecam zasilanie 4.2V i filtr
    RC 1?/3300uF - podczas nadawania z maksymalną mocą napięcie na
    kondensatorze spada ciut poniżej 4V.

    > I w tym przypadku skłaniałem się właśnie do rozwiązania z koralikiem
    > ferrytowym.

    Można, jeśli nie skorzystasz z mojej rady z filtrem RC.

    > W powyższym pytaniu chodziło mi jednak o LM2674. Przetwornica ma zasilać
    > USB oraz stabilizator LDO, który będzie zasilał całą resztę napięciem
    > 3,3V. Czy tutaj również wskazane jest zastosowanie filtra ? pomiędzy
    > przetwornicą i LDO?

    Nie.

    > BTW: dopuszczalne jest poprowadzenie jakichś ścieżek sygnałowych pod tym
    > koralikiem ferrytowym?

    Unikałbym.

    > BTW2: Tak jeszcze odnośnie kwestii prowadzenia zasilania. Dopuszczalne
    > jest wykonanie "mostka" na linii 3,3V (płytka jednostronna) biegnącego
    > nad mikrokontrolerem (właściwie niemal dokładnie nad jednym rzędem pinów
    > obudowy SSOP), w pobliżu rezonatora kwarcowego? Ta odnoga linii
    > zasilającej będzie prowadziła do ENC28J60 i AT45DB644, a więc może nią
    > płynąć nawet 200mA. Nie będzie to źródłem jakichś potencjalnych
    > problemów? Może lepiej poprowadzić tę odnogę na około, kosztem dość
    > znacznego wydłużenia ścieżki?

    Nie sposób wprost odpowiedzieć na tak zadane pytanie. To wszystko
    zależy od tego, jaki jest impulsowy a nie ciągły pobór prądu.
    Ogólnie - unikamy prowadzenia potencjałów zakłócających w pobliżu
    wrażliwych wejść.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 35. Data: 2016-07-11 10:49:49
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-07-11 o 10:19, Marek pisze:

    > Płytka jednostronna z modułem gsm to taki sobie pomysł.

    1) Pytanie o mostek odnosiło się do konstrukcji, która nie ma modułu
    GSM, a jedynie Ethernet.
    2) Zamierzam wykorzystać moduł SIM300CZ, który posiada osobne gniazdko
    antenowe. W ten sposób część w.cz. zostanie zupełnie wyprowadzona poza
    płytę główną, na której znajdzie się jedynie część cyfrowa, zasilanie i
    złącze karty SIM.

  • 36. Data: 2016-07-11 10:54:36
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > USB oraz stabilizator LDO, który będzie zasilał całą resztę napięciem
    > 3,3V. Czy tutaj również wskazane jest zastosowanie filtra ? pomiędzy

    Ja każde DCDC otaczam po obu stronach filtrami pi, ale nie będę zmuszał
    nikogo.

    Oceń tętnienia na wyjściu DCDC.
    Założone tętnienia prądu w dławiku i pojemność kondensatora (+ jego ESR)
    dadzą informację jakie będą tętnienia wynikające w tych zmian prądu.
    dU/dt na wejściu dławika przetwornicy, pojemność własna tego dławika i ESR i
    ESL kondensatora wyjściowego da jakieś pojęcie o szpilkach na wyjściu.
    Można to sobie zasymulować w Spice.
    Następnie sprawdź w jakim stopniu filtr pi to wytłumi. Symulując należy
    uwzględnić elementy pasożytnicze dławików (ESR i pojemność własna) i
    kondensatorów (ESR i ESL).
    Karta katalogowa LDO powinna zawierać jakieś informacje na ile on tłumi
    przenikanie zakłóceń z wejścia na wyjście. Zazwyczaj dla małych f jest
    bardzo skuteczne (taka jest rola stabilizatora dla DC=małe f), ale dla
    odpowiednio dużych to już bywa gorzej. O ile podstawowa f przetwornicy może
    jeszcze jako tako być tłumiona przez LDO o tyle wyższe składowe (a tętnienia
    nie mają postaci czystej sinusoidy) już słabiej a szpilki to pewnie
    przechodzą jak nóż przez masło.

    Decyzje trzeba podejmować w oparciu o to jakie tętnienia nie będą miały
    wpływu na działania zasilanego przez LDO układu.
    Jeśli ten układ miałby jakąś linię wyjściową przełączaną między GND a swoje
    VCC i wyprowadzoną na zewnątrz to tętnienia jego zasilania (względem GND,
    które zakładam, jest poziomem odniesienia, co nie za bardzo pasuje do płytek
    bez pełnej warstwy GND) zostaną bezpośrednio przeniesione do tej linii i na
    zewnątrz co już trzeba brać pod uwagę jeśli ma się na uwadze EMC.

    > BTW: dopuszczalne jest poprowadzenie jakichś ścieżek sygnałowych pod tym
    > koralikiem ferrytowym?

    Jak najbardziej dopuszczalne.

> [...]
    > płynąć nawet 200mA. Nie będzie to źródłem jakichś potencjalnych
    > problemów? Może lepiej poprowadzić tę odnogę na około, kosztem dość

    Samo prowadzenie zasilań nie ma moim zdaniem wielkiego wpływu. O czystość
    zasilania elementów dbają kondensatory blokujące. Jeśli zapewniona jest mała
    impedancja GND (pełna warstwa) to impedancja ścieżek zasilających jest nawet
    dobrym elementem tworzącym z kondensatorami na końcach filtr pi. W efekcie
    wszystkie elementy mają maksymalnie jednakowe GND a ich VCC jest zblokowane
    do tego GND.

    Gdybym nie miał pełnej warstwy GND to dążyłbym szczególnie do tego, aby
    ścieżkami GND nie pływały mi tętnienia z zasilania (DCDC). Chodzi o to, aby
    GND była jak najbardziej "cicha". W każdą ścieżkę prowadzącą zasilanie z
    punktu, w którym mogą być tętnienia do jakiegoś zasilanego elementu (do
    bocznikującego go kondensatora) wstawiłbym jakieś L (jakieś uH jeśli przy
    samym DCDC nie ma filtru pi, koralik jeśli taki filtr jest) tak aby
    tętnienia wydzieliły się w tym L a nie po równo w ścieżce zasilania i
    ścieżce GND (bo bocznikujący obciążenie kondensator "zwiera" w tym miejscu
    te ścieżki). "Cicha" GND zmniejsza zakłócenia występujące na wyprowadzeniach
    z różnych punktów płytki (filtrowane do GND). Dwa takie wyprowadzenia
    odniesione do różnych punktów GND stanowią antenę emitującą występującą
    między tymi punktami GND różnicę potencjałów - dlatego "cicha" GND jest
    ważna.
    P.G.

  • 37. Data: 2016-07-11 11:12:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    wiadomości news:25948307.20160711103156@pik-net.pl.invalid...

    > Unikałbym.

    Widzę, że tu napisaliśmy coś jakby przeciwnego :).
    Ponieważ ja wszystkie płytki projektuję faktycznie jednostronnie (cała druga
    strona GND) to przejście pod koralikiem bywa jedynym rozwiązaniem aby
    przedostać się jakoś ścieżką tam gdzie trzeba i przywykłem to robić bez
    żadnych stresów.
    Z tym, że nigdy nie miałem takiej potrzeby co do ścieżek z szybkimi
    sygnałami lub wrażliwymi sygnałami więc się nad tym nie zastanowiłem.
    Czasem przepuszczam tak ścieżki idące do wejść A/C procesora, ale w tej
    ścieżce jest w szereg jakieś 10k a przy wejściu A/C jest kondensator rzędu
    1nF do GND więc nie uważam jej za wrażliwą (ewentualne zakłócenia wniesione
    do niej przez sprzężenie z koralikiem podlega filtracji 10k + 1n).
    P.G.

  • 38. Data: 2016-07-13 10:14:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

> [...]
    > zależy od tego, jaki jest impulsowy a nie ciągły pobór prądu.
    > Ogólnie - unikamy prowadzenia potencjałów zakłócających w pobliżu

    Hmm... A gdybym wykonał projekt na płytce dwustronnej, drugą stronę
    wykorzystując tylko na pole masy (to znaczy zabezpieczając ją przed
    wytrawieniem i frezując miedź w pobliżu otworów nie łączących się z GND)
    to czy mostek z kabla w izolacji byłby dopuszczalny, gdyby pomiędzy nim
    a potencjalnie wrażliwym elementem znajdowała się masa?

  • 39. Data: 2016-07-13 11:58:52
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > to czy mostek z kabla w izolacji byłby dopuszczalny, gdyby pomiędzy nim
    > a potencjalnie wrażliwym elementem znajdowała się masa?

    A pro po frezowania - Techno ma kolejną promocję:
    http://www.pcb-technoservice.eu/aktualnosci-sg/promo
    cja-letnia-w-ts-pcb/
    14zł za przygotowanie prototypu (nawet 4-warstwowego) (+ ileś tam za dm2 +
    przesyłka).

    Taki drucik jest dopuszczalny - masa go ekranuje od tego co po drugiej
    stronie.
    P.G.