  • 21. Data: 2016-07-07 15:27:29
    Temat: Re: A8498
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    > Akurat mam na biurku jakieś 1207 z TME - rzuciłem okiem - na top nie widzę
    > oznaczenia, ale od spodu na jednej elektrodzie jest wgniecione kółeczko -
    > może to początek. Może opis jest w konkretny sposób względem początku, a
    > może w opisie układania elementów w taśmie jest to określone.
    > Z braku czasu założyłem, że zajmę się tym tematem później i spróbuję
    > ustalić, czy w karcie katalogowej coś jest na ten temat.

    Wyjąłem z szuflady 1207 47uH. Też ma na spodzie na jednej końcówce
    wygniecione małe kółeczko ale w dokumentacji nie ma o tym ani słowa.
    Choć na rysunku kółeczko jest.

    Pierwszy kawałek tasiemki i jeden dławik obrócony o 90°...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2016-07-07 16:26:15
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-07-07 o 14:29, Atlantis pisze:

> [...]
    > wymagania, jeśli idzie o zasilanie, gdyż są budowane w myślą o
    > akumulatorkach litowo-jonowych lub litowo-polimerowych. Standardowe 3,3V
    > to dla nich trochę za mało, ale 5V to już zdecydowanie za dużo. Optimum
    > to jakieś 4V.
    >
    > Można by użyć regulowanego stabilizatora liniowego, ale z uwagi na spore
    > zapotrzebowanie na prąd w trakcie nadawania będzie się on grzał.
    > Istnieje jakaś prosta przetwornica, która spełniałaby wymagania odnośnie
    > napięcia i poboru prądu, a jednocześnie pozwalała na względnie łatwą
    > implementację, najlepiej na płytce jednostronnej?

    Do SIM900 proponują albo MIC29302 albo zdaje się LM2596 czy coś koło
    tego (chyba w notach aplikacyjnych coś tam było). To by mniej więcej
    oznaczało że z tych LM2xxx chyba cokolwiek do da dość prądu zadziała. Do
    jednorazowych konstrukcji ja bym nie kombinował. Aha, tylko elektrolit
    na wyjściu lepiej żeby był dość duży itd... Bo moduł może solidnie
    szarpnąć prądem. Ja bym pewnie dał albo układ który proponuje producent
    modułu albo "szybszy" (one mają też zwykle lepszą sprawność,
    przynajmniej samego układu, więc mniejszy radiator), ale wtedy raczej
    dwa elektrolity - jeden jaki proponuje NSC/TI do aplikacji układu, a
    drugi za jakimś dławikiem czy ferrytem.
    Ale przede wszystkim pytanie jakie napięcie masz do dyspozycji?

    Pozdrawiam

    DD

  • 23. Data: 2016-07-08 06:31:38
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-07-07 o 10:33, Piotr Gałka pisze:

    > Mi wtedy wyszedł do tego ten dławik:
    > http://www.tme.eu/pl/details/de0704-68/dlawiki-smd-m
    ocy/ferrocore/
    > Aktualnie 0 na magazynie, ale za 10 dni ma być.

    A jaka dioda będzie najbardziej odpowiednia do zastosowania z tym układem?

  • 24. Data: 2016-07-08 14:28:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 7 Jul 2016 16:26:15 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <dadoro@_wp_._com_> wrote:
> [...]
    producent
    > modułu albo "szybszy" (one mają też zwykle lepszą sprawność,

    W dedykowanej nocie dot. zasilania do sim900 jest ładnie
    przedstawiony przyklad pcb gdzie i jak ten kondensator zamiescic
    (bardzo ważne, żeby to był low esr) wraz z wymaganymi kondensatorami
    odsprzegującymi.
    Jeśli źródłem zasilania ma być przetwornica warto też dodać dławik
    w.zasilaniu przed tym dużym kond.

    --
    Marek

  • 25. Data: 2016-07-09 12:33:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ocy/ferrocore/

    > A jaka dioda będzie najbardziej odpowiednia do zastosowania z tym układem?

    Na starym schemacie mam SS14.
    Pewnie miała wystarczające parametry i niską cenę.
    P.G.

  • 26. Data: 2016-07-11 09:04:43
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-07-08 o 14:28, Marek pisze:

> [...]
    > to był low esr) wraz z wymaganymi kondensatorami odsprzegującymi.
    > Jeśli źródłem zasilania ma być przetwornica warto też dodać dławik

    BTW jak wygląda sprawa, gdy przetwornica ma zasilać także stabilizator
    LDO? Nota stabilizatora zaleca umieszczenie kondensatora
    elektrolitycznego/tantalowego przy jego wejściu. Na wyjściu przetwornicy
    oczywiści także znajduje się kondensator. Jeśli obydwa bloki na płytce
    znajdują się obok siebie, to jak należy postąpić? Które z poniższych
    rozwiązań jest prawidłowe?
    1) Instalujemy obydwa kondensatory, obok siebie.
    2) Instalujemy obydwa kondensatory, rozdzielając je indukcyjnością (np.
    kilka zwojów drutu na koraliku ferrytowym).
    3) Zastępujemy dwa kondensatory jednym - większym.
    4) Pomijamy kondensator przy wejściu LDO.

  • 27. Data: 2016-07-11 09:35:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

    Monday, July 11, 2016, 9:04:43 AM, you wrote:

> [...]
    > kilka zwojów drutu na koraliku ferrytowym).
    > 3) Zastępujemy dwa kondensatory jednym - większym.
    > 4) Pomijamy kondensator przy wejściu LDO.

    Wszystkie rozwiązania są poprawne :) Przy MC34063 zastosowałbym filtr
    ? z koralikiem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 28. Data: 2016-07-11 09:43:47
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > Wszystkie rozwiązania są poprawne :) Przy MC34063 zastosowałbym filtr
    > ? z koralikiem.

    Niekoniecznie. Zależy od tego czego wymaga LDO.
    Taki np LM2940/41 (i nie jest on wyjątkiem) nie będzie stabilny jak
    wyjedziesz poza zakres rezystancji szeregowej. Trzeba niestety doczytać
    - te starsze układy są pod tym względem dość wredne i staram się ich
    unikać, ale nie zawsze można.
    A proponowane rozwiązanie (pi) ogólnie jest bardzo dobre z wielu względów.

    Pozdrawiam

    DD

  • 29. Data: 2016-07-11 09:44:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 11 Jul 2016 09:04:43 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > 2) Instalujemy obydwa kondensatory, rozdzielając je indukcyjnością
    (np.
    > kilka zwojów drutu na koraliku ferrytowym).

    Powyższe i koralik 220-270ohm@100Mhz np. blm21pg221sn1d.
    Jeśli boisz się wpływu przetwornicy dcdc na gsm (jeśli jej nie
    wyfiltrujesz) zamiast przetwornicy możesz użyć ldo dedykowanego do
    zasilania modułów gsm np. mic29302.

    --
    Marek

  • 30. Data: 2016-07-11 09:45:14
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Wszystkie rozwiązania są poprawne :) Przy MC34063 zastosowałbym filtr
    > ? z koralikiem.

    W przypadku GSM zastosuję pewnie LM2596. I w tym przypadku skłaniałem
    się właśnie do rozwiązania z koralikiem ferrytowym.
    W powyższym pytaniu chodziło mi jednak o LM2674. Przetwornica ma zasilać
    USB oraz stabilizator LDO, który będzie zasilał całą resztę napięciem
    3,3V. Czy tutaj również wskazane jest zastosowanie filtra ? pomiędzy
    przetwornicą i LDO?

    BTW: dopuszczalne jest poprowadzenie jakichś ścieżek sygnałowych pod tym
    koralikiem ferrytowym?

    BTW2: Tak jeszcze odnośnie kwestii prowadzenia zasilania. Dopuszczalne
    jest wykonanie "mostka" na linii 3,3V (płytka jednostronna) biegnącego
    nad mikrokontrolerem (właściwie niemal dokładnie nad jednym rzędem pinów
    obudowy SSOP), w pobliżu rezonatora kwarcowego? Ta odnoga linii
    zasilającej będzie prowadziła do ENC28J60 i AT45DB644, a więc może nią
    płynąć nawet 200mA. Nie będzie to źródłem jakichś potencjalnych
    problemów? Może lepiej poprowadzić tę odnogę na około, kosztem dość
    znacznego wydłużenia ścieżki?