  • 141. Data: 2021-01-06 02:20:56
    Temat: Re: 9hpln
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Krzysztof Halasa" m...@p...waw.pl

    > Bardzo koniecznie, bo z definicji: GNSS = *Global*
    > Navigation Satellite System :-)

    Trudno nie zgodzić się z tą globalizacją...
    Może jednak japoński system nie jest ukończony?...

    > W praktyce obecnie istnieją 3 GNSS: amerykański, rosyjski i europejski.

    Co z chińskim? Wg mnie w Polsce jest przydatniejszy od rosyjskiego.

    > Pozostałe są w stadium konstrukcji, np. Japończycy mówią
    > o 2023 roku. Co oczywiście nie powoduje, że nie mają częściowej
    > funkcjonalności.

    Galileo też nie jest ukończony. Nadto... Każdy z nich jest nieustannie
    modernizowany... Diabli wiedzą, czy można mówić o jakimkolwiek końcu... ;)

    > Teoretycznie, ale w praktyce tego typu warunki bardzo często oznaczają
    > problemy. Na żadnym biegunie chwilowo nie byłem, więc nie mogę napisać
    > o praktyce.

    Są symulacje. ;) Choćby taka:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ne
    c.android.qzss.gnssview&hl=pl&gl=US
    Ponadto łatwo wyobrazić sobie trajektorie, skoro znamy nachylenie orbit względem
    równika.

    W praktyce masz do swej dyspozycji dziesiątki satelitów, więc masz z czego wybierać.
    Natomiast raczej ;) nie masz tam wysokich drzew, czy gęstej zabudowy... ;)

    > Co miałoby zgrzytać?

    Czas! Gdybyż tylko chadzało o przesunięcia -- nie byłoby
    problemu, ale tu są także różne niedokładności czasu...

    > Galileo to nowość jak na tego typu zabawki, GLONASS - domyśl się (tak,
    > Rosjanie publikują poprawki do rosyjskiego systemu).

    Galileo korzysta z poprawek EGNOS itp., GLONASS korzystał
    nie tylko ze swych SDCM, być może znów korzysta... EGNOS
    jest tylko fragmentem ogólnoświatowej instalacji monitorującej...
    Te różne fragmenty są ze sobą kompatybilne i współpracują
    (pomijając kwestie polityki -- choćby Krym) ściśle ze sobą.

    > Stacje referencyjne nie współpracują ze sobą :-)

    ZTCW współpracują i stanowią zintegrowany system korygujący.
    (ale nie upieram się przy swoim)

    > One są tylko źródłem danych.

    Są konieczną/integralną częścią tych systemów.

    koła w samochodzie współpracują ze sobą?

    Stacje nie tylko liczą i ślą poprawki.

    > Nie wydaje mi się, by dane z rosyjskich stacji monitorujących m.in.
    > GPS wpływały na komunikaty WAAS, one raczej były używane do innych
    > zastosowań.

    Wpływały. Amerykanie odcięli GLONASS od swoich, więc SŁawrow
    w odwecie ;) nakazał odcięcie Amerykanów od rosyjskich stacji...

    > Twórcy WAAS nigdy nie informowali o działaniu tego systemu
    > w Rosji, i praktyka wydawała się to potwierdzać.
    > Jeśli masz jakieś inne informacje, to pokaż.

    Wolę poczytać to, co inni piszą -- nie pracuję przy tym.
    Przed aneksją Krymu pisano wprost, że wszystkie systemy
    współpracują ściśle ze sobą i stanowią zintegrowany system,
    choć są zarządzane i opłacane przez różne instytucje
    współpracujące ze sobą...

    > EGNOS, nie EGNOSS. Oczywiście EGNOS ma "poprawiać" także Galileo.

    EGNOS -- gdzieś wskoczyło dodatkowe S i tak już automagicznie szło...

    > To nie jest tak, że Galileo ma korzystać z EGNOS. Raczej użytkownicy
    > mają korzystać z EGNOS (korzystają od pewnego czasu) w dodatku do GPS
    > (i ew. Galileo).

    > [SBAS]

    W pewnym sensie czy Galileo, czy cokolwiek nie
    jest biorcą korzyści, lecz ludzie są tymi biorcami...

    > To jest zdecydowanie bardziej skomplikowane.

    Zapewne tak.

    > W każdym razie nie jest tak, że masz jakąś gwarancję że błąd
    > pozycjonowania z użyciem GPS (L1) + EGNOS nie przekroczy 3m,

    Nie mam. Są różne metody opisywania błędów.
    Choćby taka, że 80% wyników nie wykroczy poza ileś metrów...

    Podobnie:
    10+/-1
    nie oznacza, że wynik
    - nie może być większy niż 11
    - nie może być mniejszy niż 9.

    Ogólnie wyniki raczej ;) ukazują się na dzwonowatych krzywych. ;)

    > czy 10m.
    > BTW największy zanotowany błąd w układzie GPS + WAAS/EGNOS - w obszarze
    > działania - to było IIRC 12 m. Przy doskonałej widoczności nieba
    > (wszystko powyżej horyzontu).
    > To było już dość dawno, Amerykanie mieli wtedy na orbicie pewnie ze 26
    > satelitów, być może było to daleko od najbliższych RIMSów itd. Musiałbym
    > poszukać.

    Zacznijmy od tego, że czasami ;) GPS szwankuje i EGNOS jedynie informuje
    o tym szwankowaniu -- nie wyręcza GPS...

    > Nie na tyle poprawną i nie z takim prawdopodobieństwem,
    > by podchodzić do lądowania w takich warunkach.

    Na tyle poprawną, by wiedzieć, że do lotniska daleko
    a tuż pod samolotem jest jar głęboki na 20 pięter...

    Wiosna 2010 r. to początki EGNOS -- dziś
    w oparciu o L1+EGNOS można spokojnie lądować.

    Niespełna rok po wypadku cywilny samolot lądował tak w Polsce.

    > W tej chwili stosowane podejścia LPV (najbardziej precyzyjne ze
    > stosujących GNSS, wymagają SBAS, którego zasięgu tam nie było)

    W TV wypowiadał się pilot (LOTu bodajże) twierdzący, że Rosjanie
    mieli wówczas swe stacje referencyjne współpracujące z GPS. Snuł
    przypuszczenia, iż te stacje mogły celowo spychać samolot poza pas...

    Jak jest (i jak było) nie wiem. Smoleńsk jest położony niezbyt
    daleko od Polski a w Polsce takie stacje wówczas były. (była
    choćby jedna)

    Wojskowy samolot raczej ;) musiał mieć dokładną pozycję i bez EGNOS.

    > dają możliwość bezpiecznego zejścia na wysokość ok. 60 m nad
    > elewacją pasa.

    Problem w tym, żeby być nad tym pasem, nie zaś parę kilometrów przed...

    > Bez SBAS wysokość typowo się podwaja. Teraz porównaj choćby
    > z informacjami przekazanymi przez radio z Jaka.

    Co mam porównać? Radio z Jaka mogło podać wiarygodne ciśnienie powietrza
    na pasie lotniska, więc Tupolew mógł wiedzieć bez GPS, na jakiej wysokości
    nad pasem znajduje się... Ale z jakiegoś powodu załoga nie oparła się
    o wysokościomierz baryczny, który by podał poprawną wysokość nad pasem
    bez względu na błąd poziomy...

    Tupolew schodzi zbyt nisko, gdyż załoga błądzi w poziomie zbyt mocno.
    Błąd poziomy to nie 10 metrów czy nawet 100, ale znacznie więcej.
    Droga przed lotniskiem (nad nią samolot leciał już bardzo nisko)
    jest oddalona od progu pasa o ponad pół kilometra -- takiego błędu
    (kilometrowego) nawet rowerowe nawigacje z tamtych lat nie dawały
    kilkadziesiąt metrów nad Ziemią...

    ZTCW oficjalnie przyznano, że współrzędne pasa wprowadzono niepoprawnie.
    Na domiar złego Rosjanie oczywiście ;) mają swe własne -- koordynaty,
    jednostki ciśnienia czy wysokości... Nie tylko alfabet mają własny...

    -=-

    Nie cofniemy czasu -- ani kłamstwami, ani w jakikolwiek sposób.
    Możemy co najwyżej uczciwie [nie stać nas na uczciwość?] opisać
    zdarzeniA tak, by minimalizować prawdopodobieństwa zaistnienia
    podobnych wypadków...

    Samolot najlepszej armii świata (NATO) pobłądził we mgle...
    USA wydają rocznie ~800 mld dolarów amerykańskich na swe zbrojenia?
    Polska wydaje 2% swego PKB?...

    Samolot najlepszej armii świata pobłądził we mgle, mając na swym
    pokładzie jednych z najwartościowszych ludzi... Śledztwo ciągnie
    się ponad 10 lat i nie widać końca tegoż śledztwa... Nie widać
    (ja nie widzę -- może są) porządnych zdjęć, porządnych opisów,
    pomiarów...

    Tuż przed wyborami (chyba każdymi) ożywa Macierewicz ze swymi
    wybuchami i zapowiada, iż już wkrótce opublikuje: niepodważalne
    dowody ukazujące kłamstwa Rosjan; wybuchy materiały wybuchowych
    wniesionych na pokład samolotu; zamach misternie przygotowywany
    przez Rosjan i ekipę DTuska... Prezes RP oficjalnie (z sejmowej
    mównicy) oskarża posłów RP o zamordowanie brata a językoznwca,
    prof. Bralczyk chwali język prezesa, gdyż prezes używa poprawnej
    gramatyki:
    - jesteście kanaliami
    miast:
    - jesteście kanalie...

    -=-

    Do tej pory nie wiem, jaki fragment skrzydła odpadł i jak
    wyglądają strzępy tego skrzydła... Skrzydło nie jest cienką
    nitką, więc opisy typu: ,,5 metrów od końca'' niewiele mówią...
    Skrzydło zwęża się q końcom w obu płaszczyznach i nie sterczy
    prostopadle do osi samolotu... Nie zostało odcięte ostrym
    narzędziem jak papier nożycami, lecz musi być poszarpane,
    pogniecione, porozciągane... Samo ,,cięcie'' nie jest
    prostopadłe do powierzchni skrzydła...

    Fotki?... Nawet wtedy za kilka kpln można było nabyć sprzęt
    fotograficzny dający dobre efekty... Tymczasem zdjęcia wyglądają
    tak, jakby były robione (drogimi, nowoczesnymi wówczas) komórkami
    przez niedzielnych fotografów...

    Opisy zawierają liczne błędy rzeczowe i ortograficzne...

    Jeden z najważniejszych samolotów świata, jedni z najważniejszych
    ludzi świata (wiem -- Ojcze nas wszystkich) a opisy, fotografie,
    dochodzenie na poziomie przedlotniskowego jaru... ;)

    Fotografia faktu? Trzeba podać wszelkie wartości takie jak:
    odległość, ekspozycja czy ogniskowa... Najlepiej udostępnić
    także RAWki... Lampy naftowe ;) warto zastąpić błyskowymi...
    Ukazać to, co istotne... Ostro, szczegółowo, pod różnymi
    kątami, dobrą optyką, w kontrolowanym świetle...

    Kłótnie o bezwartościowe (w naszych czasach) pomarańcze
    i milczenie o nowoczesnych rejestratorach lotu... Raptem
    raz w necie znalazłem szczegółowy zapis lotu -- oczywiście
    nieoficjalny... Być może sfabrykowany na potrzeby sensacji...

    -=-

    Militarny GPS bez EGNOS dawał w tamtym czasie jaką dokładność
    kilkaset metrów nad Ziemią? Wg mnie zdecydowanie lepszą niż
    potrzebna do lądowania bez wzrokowej widoczności... Samolot
    chybił (w ,,poziomie'' -- wschód-zachód) nie o pojedyncze
    metry czy choćby dziesiątki metrów, lecz o setki metrów,
    o pełne kilometry... Jakikolwiek cywilny rowerowy czy
    samochodowy odbiornik GPS z tamtych czasów pokazałby,
    że do lotniska zbyt daleko... Celowe zakłócacze GPS
    wyłączono znacznie wcześniej...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 142. Data: 2021-01-06 18:30:24
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> writes:

    > Galileo też nie jest ukończony. Nadto... Każdy z nich jest nieustannie
    > modernizowany... Diabli wiedzą, czy można mówić o jakimkolwiek końcu... ;)

    Jasne, ale Galileo praktycznie został zbudowany i jest praktycznie
    "operacyjny".

    > Czas! Gdybyż tylko chadzało o przesunięcia -- nie byłoby
    > problemu, ale tu są także różne niedokładności czasu...

    No to co. Nie ma żadnej teoretycznej przeszkody by korzystać z różnych
    systemów jednocześnie. Jak widać, praktycznie także nie ma.

> [...]
    > Te różne fragmenty są ze sobą kompatybilne i współpracują
    > (pomijając kwestie polityki -- choćby Krym) ściśle ze sobą.

    Nie wiem co dokładnie chcesz przekazać. GNSS nie korzystają z SBAS.
    SBAS to wartość dodana dla GNSS.

    > Wpływały. Amerykanie odcięli GLONASS od swoich, więc SŁawrow
    > w odwecie ;) nakazał odcięcie Amerykanów od rosyjskich stacji...

    Piszesz o różnych rzeczach. Czym innym jest SBAS (w tym przypadku WAAS),
    a czym innym dane (surowe zapewne) ze stacji monitorujących, które każdy
    może (mógł) wykorzystać do dowolnych celów, ale które nie wpływały na
    WAAS (amerykański SBAS).

> [...]
    > współpracują ściśle ze sobą i stanowią zintegrowany system,
    > choć są zarządzane i opłacane przez różne instytucje

    Ja tam się nie znam na "pisano". Sposób działania GPS i WAAS jest dość
    dobrze wyjaśniony m.in. przez operatorów tych systemów.
    Oczywiście certyfikowany odbiornik nie będzie używał SBAS poza obszarem
    jego działania, natomiast np. ręczne odbiorniki mogą (kto wie co tam
    siedzi w sofcie), co może znacznie pogorszyć błąd (kiedyś widziałem to
    w praktyce).

    > Podobnie:
    > 10+/-1
    > nie oznacza, że wynik
    > - nie może być większy niż 11
    > - nie może być mniejszy niż 9.

    Nie wiem co to ma do rzeczy, ale przeciwnie, to właśnie oznacza.
    A przynajmniej normalnie oznacza, i np. oznaczało, jak się tego uczyłem
    w szkole m.in. średniej. Dystrybucja tego błędu (ale całkowicie w tym
    zakresie) to inna sprawa.

    > Zacznijmy od tego, że czasami ;) GPS szwankuje i EGNOS jedynie informuje
    > o tym szwankowaniu -- nie wyręcza GPS...

    To akurat prawda. BTW nie wiem jak bez tego miałyby lądować samoloty
    w warunkach ograniczonej widoczności.

    > Na tyle poprawną, by wiedzieć, że do lotniska daleko
    > a tuż pod samolotem jest jar głęboki na 20 pięter...

    To już kwestia psychologii, nie techniki.

    > Wiosna 2010 r. to początki EGNOS -- dziś
    > w oparciu o L1+EGNOS można spokojnie lądować.

    Nie. Można tylko podchodzić do lądowania. Pomijając oczywiście
    praktyczne możliwości (dostępne testowo, oraz w sytuacjach awaryjnych,
    jak to zresztą było sprawdzone nawet bez SBAS w Australii). Końcowe
    podejście (wysokość decyzji >= 200 stóp nad elewacją pasa)
    i przyziemienie jest wzrokowe.

    > Niespełna rok po wypadku cywilny samolot lądował tak w Polsce.

    Konkretnie?

    > W TV

    Nie mów że czerpiesz wiedzę z TV :-)))))

    > wypowiadał się pilot (LOTu bodajże) twierdzący, że Rosjanie
    > mieli wówczas swe stacje referencyjne współpracujące z GPS. Snuł
    > przypuszczenia, iż te stacje mogły celowo spychać samolot poza pas...

    Słyszałem też o (elektro?)magnesach ściągających samoloty, o helu, itp.
    Równie prawdziwe są opowieści z krainy mchu i paproci. Wątpię też by
    jakiś pilot opowiadał takie rzeczy, chociaż wykluczyć tego nie można
    (wbrew pozorom, piloci raczej niekoniecznie są autorytetami w dziedzinie
    np. GPS - podobnie jak kierowcy samochodów w dziedzinie ABS).

    > Jak jest (i jak było) nie wiem. Smoleńsk jest położony niezbyt
    > daleko od Polski a w Polsce takie stacje wówczas były. (była
    > choćby jedna)

    Tak, była i jest dokładnie jedna stacja w Warszawie (dla purystów,
    stacje odległe od siebie o kilkadziesiąt metrów liczę jako jedną).
    Nie miało to jakiegokolwiek znaczenia w kontekście tamtej katastrofy,
    ponieważ EGNOS nie publikował wtedy poprawek dla lotnictwa. Inna sprawą
    jest to, że Smoleńsk znajduje się poza obszarem wspieranym przez EGNOS.

    > Wojskowy samolot raczej ;) musiał mieć dokładną pozycję i bez EGNOS.

    No peeewnie. "Ustawowo".

    > Problem w tym, żeby być nad tym pasem, nie zaś parę kilometrów
    > przed...

    Należy być przed pasem i mieć z nim kontakt wzrokowy. Nie kilka
    kilometrów wcześniej oczywiście, ale próg pasa należy przekroczyć kilka
    razy niżej. W przypadku krótkiego pasa przekroczenie progu na 60 metrach
    skutkuje ew. przyziemieniem zwykle w drugiej połowie pasa i brakiem
    możliwości zatrzymania samolotu przed "opuszczeniem pasa".

    > Co mam porównać? Radio z Jaka mogło podać wiarygodne ciśnienie powietrza
    > na pasie lotniska,

    Mogło. Aczkolwiek nie wydaje mi się, by z tym były jakieś problemy.
    Natomiast koledzy z jaka mogli podać wysokość podstawy chmur na
    lotnisku. I nawet zrobili to.

    > więc Tupolew mógł wiedzieć bez GPS, na jakiej wysokości
    > nad pasem znajduje się...

    Owszem. BTW nie mogli wiedzieć na jakiej są wysokości na podstawie GPS
    (chyba że chodzi o jakąś zgrubną wartość).

    > Ale z jakiegoś powodu załoga nie oparła się
    > o wysokościomierz baryczny, który by podał poprawną wysokość nad pasem
    > bez względu na błąd poziomy...

    Owszem. Jednym z powodów mogło być ustawienie nieprawidłowego ciśnienia
    w altimetrze kapitana. Przypuszczalnie w celu chwilowego uciszenia
    GPWSa ("pull-up").

    > Tupolew schodzi zbyt nisko, gdyż załoga błądzi w poziomie zbyt mocno.

    Nie wydaje mi się. Kto tak twierdzi?

> [...]
    > jest oddalona od progu pasa o ponad pół kilometra -- takiego błędu
    > (kilometrowego) nawet rowerowe nawigacje z tamtych lat nie dawały

    Owszem. To nie ma nic do rzeczy w sytuacji, gdy załoga zamierza
    zastosować "specjalną" procedurę podejścia.

    > ZTCW oficjalnie przyznano, że współrzędne pasa wprowadzono
    > niepoprawnie.

    Owszem, to (IIRC) kierowało ich o nieco ponad 100 m w bok (w stosunku
    do pasa), ale praktycznie nic nie zmieniało w kwestii odległości od
    pasa (przesunięcie było pod kątem prawie prostym do pasa).

> [...]
    > Możemy co najwyżej uczciwie [nie stać nas na uczciwość?] opisać
    > zdarzeniA tak, by minimalizować prawdopodobieństwa zaistnienia

    Wydawałoby się, że zostało to zrobione dawno temu.

    > Samolot najlepszej armii świata (NATO) pobłądził we mgle...

    Nie pobłądził. Takie rzeczy czasem się zdarzają, i nawet powoduje
    to katastrofy (chociaż w czasach EGPWS nie powinno). Ale to nie ten
    przypadek.
    Wylądowanie to zupełnie inna sprawa niż wiedza o własnym położeniu.
    To ostatnie, w przypadku samolotu, zmienia się dość szybko.

    > Militarny GPS bez EGNOS dawał w tamtym czasie jaką dokładność
    > kilkaset metrów nad Ziemią? Wg mnie zdecydowanie lepszą niż
    > potrzebna do lądowania bez wzrokowej widoczności...

    Tam był cywilny odbiornik(i) GPS. Owszem, chyba mieli mieć odbiornik
    militarny, ale to się nie stało. Nie żeby to cokolwiek zmieniało - może
    dla zwolenników zakłócania sygnału.
    Z EGNOS czy bez EGNOS, ani w tamtym ani w obecnym czasie GPS (cywilny
    ani wojskowy) nie umożliwia lądowania bez "wzrokowej" widoczności.
    Nawet najbardziej obecnie zaawansowane systemy ILS kat. IIIB tego
    nie umożliwiają.

> [...]
    > samochodowy odbiornik GPS z tamtych czasów pokazałby,
    > że do lotniska zbyt daleko... Celowe zakłócacze GPS

    Wydajesz się kompletnie mylić różne sprawy. Skąd w ogóle pomysł, że oni
    myśleli, że są nad pasem startowym???
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 143. Data: 2021-01-07 19:01:06
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 02:42, Eneuel pisze:

    > Możesz poczytać:
    >     https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Galileo_sa
    tellites

    > Co jest? Masz flagi UE i w części GNSS, i w części SBAS?
    > Taka sama flaga (UE) oznacza:
    >  - Galileo w części GNSS
    >  - EGNOSS w części SBAS
    >
    > Jeśli widzisz flagi UE tylko w części SBAS -- prawdopodobnie nie
    > masz Galileo. Jeśli widzisz flagi UE w części GNSS -- masz Galileo.

    Przecie masz także ten sam program to i sam możesz zobaczyć,. Nawet jak
    nie ma u Ciebie Galileo to zobaczysz w rubryce SBAS ruska flagę, u  mnie
    dodatkowo jako że telefon widzi Galileo to jest także flaga Unii. I jak
    już pisałem - flagi Unii widać zarówno w GNSS jak i SBAS.

    > Jaki operator i jakie oba systemy?

    Każdy. GNSS i SBAS, co potwierdzam w przypadku Galileo i Glonass.

    > Zostaw w spokoju SBAS i odpowiedz na pytanie:
    >  - w części GNSS widujesz/widzisz flagi UE?

    Tak, yes, da, ja.

    > -=-
    >
    > Zainstaluj może taką:
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ga
    lfins.gnss_compare
    >   GNSS Compare
    > aplikację i zobacz, czy masz Galileo.

    Galileo mam na pewno, ale dzięki za link, aplikacje na pewno wypróbuje

  • 144. Data: 2021-01-07 19:01:32
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.01.2021 o 10:34, Eneuel pisze:

    >  gps test
    >
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ch
    artcross.gpstest&hl=pl&gl=US

    E, to nie ten..

    >  gpstest
    >
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.an
    droid.gpstest&hl=pl&gl=US

    On Ci to!

    > Japończycy mają swój SBAS.

    Możliwe, ale u mnie niewidoczne.

  • 145. Data: 2021-01-07 19:04:40
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 18:51, Eneuel pisze:

    > Musiałbym porównać Asusa z innymi telefonami...
    > W Wieńcu była taka okazja -- był słaby zasięg Play,
    > ale nie porównywałem.
    >
    > Ogólnie (wg mnie) warto mieć SIMki różnych operatorów.

    Jak na razie to mam praktycznie pod samym domem maszt T-Mobile, a karty
    Virgin i Play,. W roamingu mam wiec zasięg. Ale to tylko do rozmów, bo
    na karcie Play Internet nie da się do niego zalogować, tak samo w
    roamingu do rozmów nie ma dostępu do LTE. Gdy wyczerpią środki na
    obecnych kartach to raczej nie ma wyjścia, chcąc mieć normalny zasięg -
    muszę przejść do T-M.

    > Gdybyś miał Galileo -- widziałbyś/widywałbyś u siebie (~Poznań)
    > naraz dużo (~10) satelitów z flagą UE w części GNSS. Satelity
    > SBAS (jeden czy kilka -- obojętne) nie podadzą Ci pozycji.

    Chyba była mowa o tym japońskim satelicie. Bo kilka satelitów Galileo to
    widać nawet w domu przy oknie. A więc tak, GNSS ID satelitów Galileo -
    2,3,7,8.11,12,24,25.36.  SBAS, teraz widać jednego satelitę z flagą
    Unii  ID - 123.

  • 146. Data: 2021-01-07 19:05:16
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 03.01.2021 o 19:50, Krzysztof Halasa pisze:

> [...]
    >
    > Szczerze mówiąc, SBAS jest raczej średnio istotny dla "Kowalskiego".
    > Coś tam poprawia w dokładności, która jednak i bez tego może być
    > zupełnie niezła (zwłaszcza w wielosystemowych odbiornikach). Natomiast
    > główne zastosowanie SBAS jest w lotnictwie, umożliwia (dość) precyzyjne
    > podejście do lądowania, i to bez żadnej infrastruktury na lotnisku.
    >
    > BTW pasmo E1 (Galileo) kiedyś określano jako L1, przez analogię z GPS
    > (ta sama częstotliwość i niskopoziomowe szczegóły transmisji), wyobrażam
    > sobie że różne odbiorniki (np. moduły lub soft w procesorze wspierającym

    No dobra, chyba wszystko jasne, ale co z tym "L5" co to niektórzy mają
    wyświetlane na swoich telefonach?

  • 147. Data: 2021-01-07 19:06:17
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 03:19, Eneuel pisze:

    > Więc chyba dobrze ,,każą''. [buntowałbym się, gdyby mnie kazano...]

    > Co konkretnie nie zgadza się?

    > Pamiętam, że myliłeś satelity EGNOSS z satelitami Galileo.
    >
    > Pytam więc wprost:
    >  - widzisz około 10 satelitów z flagą UE w części GNSS?
    >  - masz dokładność poziomą ~1 metra na wolnej przestrzeni?
    >  - widzisz może akurat teraz numerki:
    >    E24, E03, E31, E33, E26, E08, E01, E13, E18, E07, E20
    >
    > Podawałeś numery 136 i bodajże 123 -- to akurat numery satelitów
    > EGNOSS, nie satelitów Galileo.

    To raczej Ty coś musiałeś źle zrozumieć..

    Teraz w domu przy oknie  - 9 systemu GNSS i 1 SBAS. ID podałem w innej
    wiadomości.

  • 148. Data: 2021-01-07 19:07:02
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 04.01.2021 o 19:18, Eneuel pisze:

    > Ile naraz widzisz E1?
    > Jakie numerki E1 widzisz naraz?

    Wszystkie z flagą Unii.

    > Może wersja programu pochodzi z czasów, gdy smartfony widziały tylko L1.

    Raczej chodzi o sam telefon, bo program jest najnowszy.

  • 149. Data: 2021-01-07 19:07:27
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.01.2021 o 10:26, Eneuel pisze:

    > B1 BeiDou nie masz?

    Nie, tylko to powyżej, czyli E1 i L1.

  • 150. Data: 2021-01-07 19:08:38
    Od: trybun <M...@j...cb>

    W dniu 05.01.2021 o 13:11, Olaf Frikiov Skiorvensen pisze:
> [...]
    > od trybun <M...@j...cb> :

    > Nic nie ma prawa się ślimaczyć, procesy dostają od systemu operacyjnego tyle, ile
    > potrzebują(aż do max zajętości rdzenia/procesora), jeśli jest inaczej to znaczy,
    że
    > proces więcej nie wymaga, nawet skomplikowane procesy obliczeniowe nie wymagają
    miliardów
    > operacji arytmetyczno logisznych na sekundę przez cały czas, jednak są programy,
    które
    > drenują procesor w 100%.
    >
    > Przykładowo, odpal to na próbę, powinno zająć 100% wszystkich rdzeni:
    dnetc-win64-amd64.zip
    > lub to(na laptopie odradzam, bo mu się stopi obudowqa lub zaliczy thermal shutdown
    czy
    > bsod):
    > http://www.numberworld.org/y-cruncher/y-cruncher%20v
    0.7.8.9507.zip

    > Ustaw tym programom wysoki priorytet(realtime) i opowiedz nam o swoich wrażeniach z
    > użyktowania innych programów równolegle z podanymi.
    >
    > Nawiasem mówiąc y-cruncher to bardzo dobry program do diagnostyki, choć jego
    > przeznaczenie jest inne.

    No to w takim wypadku źle to jest wymyślone, proces prawie stoi w
    miejscu a procesor na parę % możliwości. Zdaje się problem w tym że
    całościowo jest to zbyt rozdrobnione, Te procesory, pamięci i system w
    jednym i jednego producenta sprawiłyby że przypuszczalnie maszyna byłaby
    bliższa doskonałości.