  • Data: 2009-11-12 07:17:13
    Temat: Re: 7d na dpreview.com
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Nov., 00:25, dominik <n...@d...kei.pl> wrote:

    > Pytanie jest postawione zupełnie właściwie, jeśli masz kłopoty z
    > zrozumieniem to przeczytaj kilka razy żeby znów nie palnąć jakąś
    > natychmiastową-głupotą.
    >
    > Więc jeszcze raz skoro trzeba Ci powtarzać - skąd akurat 100Mpix.
    > Potrafisz to wyprowadzić?

    > Masz wyjątkowo duże zacięcie w omijaniu odpowiedzi na konkretne pytania.
    > Czyżbyś nie potrafił się przyznać że palnąłęś głupotę?

    > Ziew.
    >
    > d.

    toz napisalem rzeczowo i konkretnie. powtarzam

    rozdzielczosc matrycy nie limituje rozdzielczosci obiektywu.
    do matrycy o dowolnej rozdzielczosci mozesz opodpiac obiektyw o
    dowolnej rozdzielczosci

    rozdzielczosc obiektywu nie limituje rozdzielczosci matrycy.

    TO rozdzielczosc OBRAZU jest limitowana przez rozdzielczosc matrycy
    i obiektywu ( koniunkcja)

    Limitujacy wplyw na rozdzilczosc obrazu ma rozdzielczosc elementu
    slabszego - najczesciej bedzie nim matryca.

    POniewaz masz klopoty ze zrozumieniem tego wiec podalem dosyc
    kolokwialny przyklad sitka i durschlaka , ktory pomaga zaskoczyc
    mozgownicy na wlasciwy tor myslenia.

    wyobraz sobie ze masz matryce o rozdzielczosci 15 mpx i obiektyw ,
    ktory pozwala na rozdzielczosc np 5 MPX

    wowczas matryca jest w stanie postrzegac swiat jak przez geste sitko z
    cienkimi drucikami .
    jesli teraz na to sitko zalozysz durschlag o rozdzielczosci 5 mpx
    czyli z otworami o wiekszych odstepach to zobaczysz swiat przez
    otwory tego durschlaka , ale niektore z nich beda jeszcze
    przysloniete drucikmi sitka.
    rozdzielczosc calego ukladu nie moze byc wyzsza od rozdzilczosci
    durschlaka , a raczej bedzie nizsza wskutek dodatkowego dzialania
    drucikow sitka.

    Aby wplyw sitka nie byl zauwazalny czyli limitujacy to musialby byc
    kazdy otwor durschlaka co najmniej 2 razy skanowany przez otwory
    sitka - czyli rozdzielczosc matrycy musiualaby byc 2 razy wieksza od
    rozdzielczosci obiektywu.

    Rozdzielczosc OBRAZU zalezy od rozdzielczosci tych dwoch elementow -
    ale sqmaj wreszcie ze rozdzielczosci tych elemntow konstrukcyjnych
    jakim sa matryca i obiektyw sa od siebie niezalezne - tzn nie limituja
    swoich wzajemnych rozdzielczosci o co pytasz w pytaniu , ktore nawet
    powtarzales. tylko limituja rozdzielczosc OBRAZU.

    Rozrozniaj dobry czlowieku pomiedzy rozdzielczoscia jaka jest w stanie
    przeniesc obiektyw , matryca , a rozdzielczoscia obrazu.
    Obiektyw moze dac rozdzielczosc 30 mpx , matryca 15 mpx a uklad
    moze dac rozdzielczsc powiedzmy 12 mpx.

    100 mpx

    gestosc powierzchniowa upakowania pixeli w malych matrycych o
    wielkosci pixela ok 1,8 mikro jest taka , ze po przeliczeniu na FF
    daje to rozdzielczosc rzedu 100 mpx.
    Przy wielkosci pixela rzedu 1,8 mikro dyfrakcja zaczyna ograniczac
    rozdzielczosc optyki juz od przyslony ok 2,0 o ile dobrze pamietam
    ( a moze 1,8 - cos kolo tego )

    Oznacza to ze dalszy wzrost gestosci upakowania pixeli nie bedzie
    przynosil wzrostu rozdzilczosci obrazu , gdyzu w calym zakresie
    uzytkowym przyslon bedzie ona ograniczana przez dyfrakcje.
    Czyli np jeden element powiedzmy kwant rzeczywistosci zostanie
    zapisany w identyczny sposob na np 3 pixelach , co da taki sam wynik
    jak zapis na jednym pixelu w matrycy o 3 razy mniejszej
    rozdzielczosci.

    W materialach analogowych srebrowych wielkosc krysztalkow halogenkow
    srebra to rzad w materialach wysokoczulych do ok 2 , 3 mikro . Ale
    emulsje sa mieszanina krysztaklow roznej wielkosci , jednoczesnie
    znajduja sie tam o rozmiarach o pare rzedow mniejszych , a wiec
    ulamkow mikrometra.

    Moznaby zapytac - po co tak male krysztalki w materialach
    analogowych , skoro i tak nie pozwola one na zarejestrowanie duzej
    rozddzielczosci wskutek dyfrakcji ? - Ze wzgledu na ziarnistosc
    przyszlego obrazu srebrowego.
    Ziarno w fotografii analogowej to fluktuacja gestosci optycznej
    wynikajaca z roznej grubosci ziaren obrazu srebrowego.

    w Fotografii cyfrowej jest odwrotnie - male pixele sprzyjaja powstaniu
    ziarna / szumow i do poki ten problem nie zostanie radyklanie
    rozwiazany nie bedzie mialo sensu zageszczanie matryc , gdyz
    rozdzielczosc nie wzroscnie , a beda mogly wzrosc szumy.

    w analogu ze zmniejszeniem wymiarow krasztalkow tez rozdzilczosc nie
    rosnie dlaej , ale spada ziarno.

    100 mpx dla ff bierze sie z porownaia gestosci upakowania pixeli w
    aktualnych matrycach o mniejszych wymiarach.