  • 41. Data: 2010-01-15 13:01:55
    Temat: Re: 50A 12V - może zrobić krzywdę?
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    > Nieistotne. Na liniach energetycznych ptaki siadają. I co? I nic.
    > Prąd przepłynął także po powierzchni ciała i to dało efekt jaki
    > opisałeś. Albo po prostu branzoletka się rozgrzała i konwencjonalnie cię
    > sparzyła.

    W moim przypadku znaczenie miała moc jaka wydzieliła się w postaci ciepła na
    oporności bransoletki.
    Przepływ prądu po powierzchni ciała był tak mały, że do pominięcia. Za to
    przepływ energii cieplnej z metalu, duży.
    A więc znaczenie miała wielkość prądu jaki przepłynął i związana z nim
    energia. Prąd był duży mimo stosunkowo małego napięcia.

    W przypadku ptaków jest inaczej. Prąd przepływający przez przewody wysokiego
    napięcia jest stosunkowo mały i na małej oporności przewodów powoduje małe
    straty cieplne. Więc ptakom przegrzanie nie grozi.

  • 42. Data: 2010-01-15 13:20:55
    Od: Piotr Rezmer <p...@e...net.pl>

    qwerty pisze:

    > Ciało ludzkie ma 1000 ? (+/-50 ?). Przy:

    Skąd wziąłeś tak dziwną wartość? Rozumiem że zależy od tego jak głęboko
    wbijesz w ciało elektrody, ale z "amatorskiego" sciskania końcówek
    omomierza są to wartości rzędu setek kOhm.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 43. Data: 2010-01-15 13:26:42
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Darkac"
> [...]
    >A więc znaczenie miała wielkość prądu jaki przepłynął i związana z nim
    >energia. Prąd był duży mimo stosunkowo małego napięcia.

    Czyli istotny był nie przepływ prądu jako taki, tylko rozproszenie
    energii w postaci ciepła. Równie dobrze mógłbyś podgrzać branzoletkę
    palnikiem.

    >W przypadku ptaków jest inaczej. Prąd przepływający przez przewody wysokiego
    >napięcia jest stosunkowo mały i na małej oporności przewodów powoduje małe
    >straty cieplne. Więc ptakom przegrzanie nie grozi.

    Nie spodziewałbym się aż tak małego prądu. W końcu mimo wysokiego
    napięcia, jednak moc trzeba dość dużą zwykle taką linią przenieść,
    nieprawdaż?

    --
    Kruk@ -\ |
    }-> epsilon.eu.org |

  • 44. Data: 2010-01-15 14:18:36
    Od: "Darkac" <d...@w...pl>

    > Czyli istotny był nie przepływ prądu jako taki, tylko rozproszenie
    > energii w postaci ciepła. Równie dobrze mógłbyś podgrzać branzoletkę
    > palnikiem.

    Ale przyczyną podgrzania był duży prąd (dziesiątki lub setki amperów) o
    napięciu 12V, czyli taki jak w pytaniu. Tyle że kuku zrobił drogą pośrednią.
    Widać że jeśli źródło prądu jest w stanie dostarczyć tak dużego prądu, to
    nawet przy pozornie bezpiecznym napięciu żartów z nim nie ma.
    Widziałem skutek jaki spowodował źle poprowadzony w samochodzie (przez
    fachowców) przewód plusa akumulatora. Dotknął do kolektora wydechowego i z
    akumulatora kipiało i strzelało ołowiem jak z czynnego wulkanu. Też było
    groźnie.

    > Nie spodziewałbym się aż tak małego prądu. W końcu mimo wysokiego
    > napięcia, jednak moc trzeba dość dużą zwykle taką linią przenieść,
    > nieprawdaż?

    Właśnie dlatego w liniach wysokiego napięcia stosuje się napięcia rzędu
    setek kV, po to aby potrzebną moc przekazać z jak najmniejszymi prądami.
    Mały prąd, to małe straty na oporności przewodów. Prawo Ohma: P = I^2 * R.
    Czyli moc wydzielona na przewodach jest proporcjonalna do kwadratu natężenia
    prądu.
    Trzeba by spytać jakiegoś energetyka, ale nie wydaje mi się żeby płynęły
    taką linią prądy większe niż kilka amperów.
    Policz teraz moc na przykładzie linii 230 kV i prądzie 10 A. Przesyłana moc
    to 2,3 MW.

  • 45. Data: 2010-01-15 15:11:01
    Od: Mariusz Kruk <M...@e...eu.org>

    epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done < "Darkac"
    >Ale przyczyną podgrzania był duży prąd (dziesiątki lub setki amperów) o
    >napięciu 12V, czyli taki jak w pytaniu. Tyle że kuku zrobił drogą pośrednią.

    Oczywiście. Ale przyczyną był nie "przepływ prądu koło ciała", tylko
    przepływ prądu przez przewodnik. I tylko tego się czepiam.

> [...]
    >Czyli moc wydzielona na przewodach jest proporcjonalna do kwadratu natężenia

    Równie dobrze można napisać, że P=U^2/R.

> [...]
    >taką linią prądy większe niż kilka amperów.
    >Policz teraz moc na przykładzie linii 230 kV i prądzie 10 A. Przesyłana moc

    Myślisz, że z EC siekierki wychodzi tyle linii? Wydaje mi się, że
    wątpię. (dla przypomnienia, EC siekierki dysponuje mocą elektryczną
    622MW)

    --
    /\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\-\/\
    \ K...@e...eu.org /

  • 46. Data: 2010-01-15 16:47:56
    Od: "Wiktor S." <wswiktor&poczta,fm@no.spam>

    > Jednostką natężenia jest jeden amper, a nie jedna ampera.

    Manie racji nie zawsze upoważnia do czepiania się ;-)

    --
    Azarien

  • 47. Data: 2010-01-15 17:19:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Jan 2010, Piotr Rezmer wrote:

    > Skąd wziąłeś tak dziwną wartość?

    Chyba właśnie "bez skóry".

    pzdr, Gotfryd

  • 48. Data: 2010-01-15 18:03:22
    Od: Piter <t...@o...pl>

    W dniu 2010-01-15 08:17, qwerty pisze:
    > Użytkownik "Piter" <t...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    >
    > No popatrz. A jak poliżesz bateryjkę to rezystancja jest jeszcze
    > mniejsza i bateryjka jakoś nie zabija. ;)
    > Według twojego rozumowania opuszki dają 99,9999% rezystancji - to po
    > pierwsze.
    > Po drugie: napięcie przemienne jest groźniejsze, ponieważ powoduje
    > trwały skurcz mięśni sercowych( migotanie komór sercowych) znacznie
    > zmniejszenie krążenia krwi, z której dostaje się tlen do komory mózgowej).
    > Przy stałym nie powoduje wyżej wymienionych skutków - tylko działanie
> [...]

    sprawdz rezystancję po przebiciu naskórka i użyj prawa ohma

  • 49. Data: 2010-01-15 18:33:19
    Od: Verox <a...@b...veroxsystems.com>

    On Fri, 15 Jan 2010 18:19:52 +0100, Gotfryd Smolik news napisał:

    > Chyba właśnie "bez skóry".

    Bez skóry to masz całkiem fajny elektrolit.

    --
    [tomek <at> sikornik <dot> net] vy 73! de SP9UOB

  • 50. Data: 2010-01-15 19:44:45
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Piotr Rezmer" <p...@e...net.pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:hipq3n$ccu$...@i...gazeta.pl...
    > Skąd wziąłeś tak dziwną wartość? Rozumiem że zależy od tego jak głęboko
    > wbijesz w ciało elektrody, ale z "amatorskiego" sciskania końcówek omomierza
    > są to wartości rzędu setek kOhm.

    Kiedyś badali na nieboszczykach. Obecnie nie wiem na czym badają.