  • Data: 2010-03-04 08:36:32
    Temat: Re: 4 złote za foto
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Lol" <l...@l...pl> napisał

    > No dobrze pomysł "zorganizowania się" fotografów prasowych źle się
    > kojarzy. Tylko, czy masz jakiś inny? No chyba, że nie ma problemu i
    > wszystko jest O.K.
    >[...]

    Nie jestem fotografem prasowym, więc nie szukam pomysłów na rozwiązanie
    problemu. Wiem jedynie, ze szukanie rozwiązań opartych na tworzeniu
    kolejnych organizacji uzurpujących sobie prawa do wprowadzania cen
    minimalnych to ślepa uliczka. Mamy już tabelę minimalnych stawek za zdjęcia
    wprowadzoną pzrez Związek Polskich Artystów Fotografików
    (http://www.zpaf.pl/pl/content/prawa_aut/1.php - zgodnie z nią autor zdjęcia
    opublikowanego w czasopiśmie nie może za nie dostać w żadnym wypadku mniej
    niż 86zł ) i... co z tego? Sprawę cen musi uregulować rynek - próby
    sztucznego ich narzucenia nie będą skuteczne - zawsze znajdą sie sposoby na
    ich ominięcie.
    Poza tym - jeśli ktoś chce wprowadzić na swoją działalność monopol -
    powinien zdać sobie sprawę, ze podobne chęci moga mieć i inni. Jak byśmy
    zareagowali na próbę wprowadzenia przez producentów i dystrybutorów sprzetu
    fotograficznego porozumienia, że dla zapewnienia godziwych zysków i
    właściwego poziomu jakości sprzedawanych wyrobów wprowadza się minimalne
    ceny na spzret fotograficzny - i lustrzanka nie moze być sprzedawana taniej
    niż za 10000zł a obiektyw do niej taniej niż za 7000zł? Nie da sie ukryć, ze
    po wprowadzeniu takich regulacji średni poziom jakościowy sprzedawanego
    sprzętu fotograficznego znacząco by przecież wzrósł - nikt by nie sprzedawał
    kiepskiej, plastikowej tandety...
    Uważam, że zamiast myśleć o wprowadzaniu nowych organizacji chroniących
    interesy poszczególnych grup zawodowych powinno się myśleć o likwidacji lub
    ograniczeniu roli już istniejących monopoli - inaczej wszyscy będziemy
    ciągle robieni w bambuko przy jednoczesnym zapewnianiu, że przecież doją z
    nas kasę dla naszego własnego dobra.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)