-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.interia.pl!not-for-mail
From: Adam <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: 3 cylindry
Date: Mon, 16 Feb 2015 21:18:28 +0100
Organization: INTERIA.PL S.A.
Lines: 59
Message-ID: <mbtjal$cue$1@usenet.news.interia.pl>
References: <mbr35b$253$1@node1.news.atman.pl> <mbr3lh$2n9$1@node1.news.atman.pl>
<mbr60f$d16$1@usenet.news.interia.pl>
<3...@g...com>
<mbt0s8$60d$1@usenet.news.interia.pl> <mbt280$69g$1@node1.news.atman.pl>
NNTP-Posting-Host: ent22.internetdsl.tpnet.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: usenet.news.interia.pl 1424117909 13262 83.15.205.22 (16 Feb 2015 20:18:29
GMT)
X-Complaints-To: u...@f...interia.pl
NNTP-Posting-Date: Mon, 16 Feb 2015 20:18:29 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 5.2; rv:31.0) Gecko/20100101 Thunderbird/31.4.0
In-Reply-To: <mbt280$69g$1@node1.news.atman.pl>
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2555884
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2015-02-16 o 16:26, Tomasz Wójtowicz pisze:
> W dniu 2015-02-16 o 16:03, Adam pisze:
>> W dniu 2015-02-15 o 23:33, k...@g...com pisze:
>>> W dniu niedziela, 15 lutego 2015 23:18:57 UTC+1 użytkownik Adam napisał:
>>>> (...)
>>>> P.S.
>>>> Pamięta ktoś jeszcze, jakie tarcie wewnętrzne miał silnik M20?
>>>> (...)
>>>
>>> sądzisz `że maił jakieś zdecydowanie większe od współczesnego? Z
>>> wyjątkiem gorszego oleju jaki wtedy był nie było w nim nic dodatkowego
>>> żeby tarcie miał mieć większe albo mniejsze.
>>>
>>
>> Ja nie sądzę, ja wiem ;)
>> To znaczy wiem, ale nie pamiętam szczegółów.
>>
>> DTR coś mówiło bodajże o ponad 5km (koniach) marnujących się na same
>> opory wewnętrzne.
>> Bo to, że to dolnozaworówka, to chyba dobrze wiesz. A to też ma wpływ.
>
> Ale w tych pięciu koniach zawarta jest też praca na sprężanie, a ta jest
> mniejsza niż w silnikach górnozaworowych, nie mówiąc już o współczesnych
> wynalazkach ze stopniem sprężania > 10 i doładowaniem.
>
OIDP to owe 5 koni nie zawierało "normalnych" oporów - to były same
opory tarcia i opory mechanizmów. Zresztą nie takie silniki odpalało się
korbą.
To był silnik o dużym skoku, ale małym stopniu sprężania.
Niestety, nie jestem inżynierem, więc ciężko mi coś powiedzieć na ten
temat, a tym bardziej obliczyć, jednak mogę potwierdzić to co piszesz:
niektóre współczesne silniki, zwłaszcza "podkwadratowe" (skok mniejszy
od suwu), mają dużo większe opory pochodzące od sprężania, niż silniki
starsze. Ale na olejach o małej lepkości kręci się je jednym palcem (bez
świec).
Były w motoryzacji ciekawe konstrukcje silników, np. w układzie leżącego
H - tak jakby dwa boksery położone na sobie, miało to 16 cylindrów i
pojemność skokową 2 litry. Chodziło jak silniczek elektryczny albo Wankla.
Jeszcze wcześniej były silniki z "zaworami" płaszczowymi (tuleja w
tulei) - też można je było postawić luzem na stole, podeprzeć kilkoma
zapałkami (dosłownie, nie w przenośni) i odpalić - silnik nawet nie
zadygotał.
A w którejś ze swoich książek Witold Rychter opisywał auto z silnikiem
parowym. Czas od uruchomienia "pieca" do chwili otrzymania efektywnego
ciśnienia roboczego, umożliwiającego jazdę, to nieco ponad minuta. To
tyle, ile potrzebuje w zimie stary dizel z komorą wstępną, aby pojechać.
Ale o ile czystsze spalanie, o ile lepszy chód - praktycznie brak
wibracji. Silnik prawie bezgłośny. Brak skrzyni biegów, potężny moment
obrotowy w pełnym zakresie obrotów. 300 koni mechanicznych mieści się w
silniczku sporo mniejszym od bloku z malucha.
Ciekawe, czy motoryzacja wróci do starych pomysłów.
--
Pozdrawiam.
Adam
Następne wpisy z tego wątku
- 16.02.15 21:42 Tomasz Wójtowicz
- 16.02.15 21:45 Sebastian Biały
- 16.02.15 21:46 k...@g...com
- 17.02.15 03:06 Pszemol
- 17.02.15 09:20 tck
- 17.02.15 13:06 Adam
- 17.02.15 13:12 Trybun
- 17.02.15 13:12 J.F.
- 17.02.15 13:12 Trybun
- 17.02.15 14:06 k...@g...com
- 17.02.15 14:26 J.F.
- 17.02.15 14:50 yabba
- 17.02.15 14:56 k...@g...com
- 17.02.15 15:41 yabba
- 17.02.15 18:20 Shrek
Najnowsze wątki z tej grupy
- Kamerka sam. na tył
- koniki obsiadły kolejki i numerki
- nie wyrzucaj starych opon
- znów elektryk:P
- "Ręczny" a przegląd.
- Akwarium w aucie
- światła znów wlączyli
- nie lekceważ termostatu
- Autocom CAN CDP+ wysokie kody błędów
- wielkie bu
- Motodziennik #305 Nowy ELEKTRYK za 350 złotych miesięcznie? Kreatywne kredytowanie problemów
- Idzie zima...czyli zaczynamy TETRIS :)
- sprężyny przednie ściśnięte
- Kolejny spaliniak się zjarał
- nie chcem ale muszem zapytać
Najnowsze wątki
- 2024-12-20 Warszawa => Analityk w dziale Trade Development (doświadczenie z Powe
- 2024-12-20 Warszawa => Full Stack .Net Engineer <=
- 2024-12-20 Warszawa => Programista Full Stack .Net <=
- 2024-12-19 Kamerka sam. na tył
- 2024-12-20 Jak być bezpiecznym z Li-Ion?
- 2024-12-19 Fujitsu LIFEBOOK E746
- 2024-12-19 Katowice => Administrator IT - Systemy Operacyjne i Wirtualizacja <=
- 2024-12-19 Warszawa => Junior Account Manager <=
- 2024-12-19 Katowice => Administrator IT - Operating Systems and Virtualization <=
- 2024-12-19 Warszawa => Developer .NET (mid) <=
- 2024-12-19 Wrocław => Business Development Manager - Network and Network Securit
- 2024-12-19 Katowice => Full Stack web developer (obszar .Net Core, Angular6+) <=
- 2024-12-19 Olsztyn => Sales Specialist <=
- 2024-12-19 Żerniki => Specjalista ds. Employer Brandingu <=
- 2024-12-19 policja pomaga