  • Data: 2012-05-19 15:02:29
    Temat: Re: 2024
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan shg napisał:

    > Bajki zasłyszane od kolegi kolegi, który pracuje w gazowni i coś
    > tam widział i że to służy do dodawania azotu, więc na pewno do
    > oszukiwania.

    Hmm... gdyby tak tym co znaleźli w Polsce złoża gazu dawano choć
    jeden promil ich wartości, to ja (za zasługi rodzinne, nie swoje)
    mógłbym nic nie robić, tylko jeździć na wielbłądzie, jako ten
    szejk katarski. I tak może przez siedem kolejnych pokoleń.

    > Owszem, dodaje się azot, ale wcale nie do obniżenia kosztów.

    Nie pisałem o obniżeniu kosztów, tylko o zwiększeniu zysków. To nie
    to samo i nie o to teraz chodzi. W wydobywanym gazie jest zwykle
    mniejsza lub większa domieszka azotu. Bywają też inne domieszki.
    Na przykład hel, którego separacji w swoim czasie nikt nie był
    w stanie zorganizować, więc trochę go poszło "do ludzi". Albo pary
    rtęci (ibidem). Ale znowu nie o to chodzi. Jak się chce zrobić
    przekręt z planem pięcioletnim (jak kiedyś) albo z raportem kwartalnym
    (jak teraz), to nic tylko kompresor i powietrze. Bo skąd na poczekaniu
    wytrzasnąć azot? No i po co?

    Czytam o tych "nieoczekiwanych efektach" i żałuję, że tak mało osób się
    na ten temat wypowiedziało. Zabawa tak dobra, jak w wątku z dzwonkiem
    i kineskpem. Spokojnie Panowie, nic nie wybuchnie. Wybucha miesznka
    od 5 do 15 procent metanu w powietrzu. Górnicy dobrzo o tym wiedzą.

    W tej taryfie PGNiG co to o niej pisałem, że mi ją przysłali, jest
    też pozycja "dla odbiorców gazu propan-butan-powietrze". Są sieci
    miejske, które nie są połączone z siecia krajową i ładuje się do nich
    propan-butan po rozprężeniu. Ale żeby gaz miał własności zbliżone do
    standardowego gazu, dodaje się sprężonego powietrze. Tym razem już
    całkiem oficjalnie.

    O, tu wyguglałem informację jak wygląda przełączenie dostaw gazu
    z pbp na gaz ziemny.

    http://www.msgaz.pl/dlaklienta/8354/11470

    > Duże zakłady mają różne duże rzeczy ogrzewane gazem ziemnym.
    > Wahania składu (a zatem i kaloryczności) GZ mogły by powodować bardzo
    > brzydkie skutki. Są procesy, które wymagają utrzymania temperatury
    > rzędu 1000°C z odchyleniem nie większym niż 10°C.

    Ja rozumiem, że to grupa o prądzie, nie o gazie, ale miejmy szacunek
    dla innych. To tak, jak ktoś tutaj pyta "mam radio samochodowe na 12V,
    chcę go słuchać w domu, jaki mam wstawić opornik między radio a gniazdko
    sieciowe?". Ci od gazu naprawdę nie są tacy głupi. Temperaturę procesów
    grzanych gazem reguluje się tak samo, jak przy grzaniu prądem. Są nawet
    gazowe zasilacze liniowe i impulsowe. A urządzenia sa dość tolerancyjne,
    zwłascza na obniżenie parametrów gazu (w drugą stronę jest trudniej).

    > Wydobycie ze złoża ma to do siebie, że nie przez cały czas dostaje
    > się jednolity skład. Dlatego istotne jest utrzymywanie stałej
    > kaloryczności gazu, a jedynym sposobem jest właśnie korekta składu.

    "Dystrybucja gazu ma to do siebie, że nie przez cały czas ludzie mają
    takie samo zapotrzebowanie na energię. Dlatego istotne jest, by do
    firmy cały czas wpływał równy strumień ka$y, a jedynym sposobem jest
    właśnie korekta składu."

    --
    Jarek