    From: "Anerys" <s...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ~200kV w drzewa
    Date: Sat, 4 Aug 2012 02:11:38 +0200

    (Kłopot z Quoted printable...)
    Użytkownik "Irek N." <j...@t...tajny.jest> napisał w wiadomości
    news:jvekdc$acj$1@news.dialog.net.pl...
    Dzisiaj zaskoczyło mnie takie wyładowanie.
    Obok działki mam linię 220k, przyjechała energetyka wycinać krzaczory
    pod linią, więc podszedłem zapytać co u sąsiadowi robią, bo nie
    oznaczeni. Koniec końców rozwinęła się rozmowa, oglądanie drzew pod
    linią i nagle słychać wyładowanie. Nie ma mowy o pomyłce, dźwięku nie da
    się pomylić z niczym innym. Stoimy pod drzewami, co jakieś 5 minut

    ** dźwięk taki "bwwwut", czy raczej "trzask-trzask"... i jaki w tonacji?
    Może przeszukam po filmach z YT i coś dopasuję?

    występuje wyładowanie. Energetyk nic, ja... też nic... patrzymy w górę,
    słychać, ale nie widać. W jasny dzień nie byliśmy w stanie zauważyć
    wyładowania, sporadycznie jakiś listek spadł (za płotem niestety, więc
    nie oglądałem czy osmalony). Po stanie korony drzewa nic nie widać,
    normalnie drzewa, dorastające może 50cm od linii (ciężko ocenić, wysoko
    jednak).

    ** jak jasno i mały łuk jest, czy iskra, to rzeczywiście, może to nie być
    widoczne, lub widoczne słabo. Pamiętam, jak byłem na początku lutego '81 na
    wakacjach w Bukowinie Tatrzańskiej, niedaleko kwatery była mała podstacja
    (trafo) na słupie, gdzie było uprzejme urwać się doprowadzenie jednej z faz,
    co w nocy skutkowało silnym iskrzeniem (chyba nawet nie hałasowało, lub
    bardzo niewiele, ale wieczorem pięknie oświetlało okolicę, wyglądało, jakby
    była burza, albo fotograf robił zdjęcia... tak 50/50) na przemian z
    przygasaniem światła w okolicznych domach. W dzień nie było tak widać,
    niewiele, bardziej było słychać walący stycznik od ogrzewania. Przyjechała
    ekipa, coś na słupie pogrzebali, ale chyba nie do końca, choć światło już
    nie przygasało, radio nie skwierczało od zakłóceń... wieczorem jednak było
    widać na naprawionym doprowadzeniu niewielkie, jednostajne żarzenie się.

    Jak nie wytną do weekendu, to w nocy ustawię kamerę, może się
    zarejestruje jakieś.

    ** Może nawet by im to pomogło, zlokalizować, co się i gdzie dzieje, nagraj
    i może n YT wrzuć? :)

    To tak przy okazji niedawnych filmów na YT :)

    Zastanawia mnie dlaczego przyjechali teraz. Mogą wykryć tego typu
    "upływności" i szukać ich na liniach, czy też planowana systematycznie
    akcja?
    Jakoś nie zauważyłem wcześniej tych wyładowań, może drzewa dorosły, albo
    nie byłem wystarczająco blisko by usłyszeć.

    ** Łuku można nie usłyszeć, ale trzaski i smażenie się już prędzej, no,
    wysokie tony są raczej bardziej przenikliwe w najbliższym otoczeniu...?
    Zauważyłem, że czasem tkich rzeczy możemy nie usłyszeć, bo ich nie słuchmy.
    Np. jeśli coś wokół monotonnie cicho buczy, to skłonni jesteśmy mówić, że
    nic się nie dzieje, ale jak to buczenie ustanie, zauważamy to natychmiast.