  • Data: 2013-03-16 19:06:43
    Temat: Re: 1wire - nie po skretce?!
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-16 17:40, Budyń pisze:

    > ja fachowcem nie jestem wiec pytam bo nie wiem -jak zapinio albo inny narzekacz by
    to zrobił - poguuglam se w tym kierunku :) Czy jedyny sens w robieniu inaczej jest w
    tym ze ma byc dużo drożej aby i zysk był duży (co rozumiem)?
    Nie chodzi o zysk, ale o brak kłopotów. Zapewne "zapinio" (podobnie jak
    ja) ma przykre doświadczenia z długimi liniami 1wire. Wg producenta to
    się nie nadaje na długie linie. Wg doświadczeń praktycznych - "czasem
    działa", ale jeśli ktoś próbował uruchamiać takie sieci dłuższe i dłużej
    działające, to się przekonuje po pewnym czasie, że są z tym problemy. Że
    sensory znikają, sieć przestaje działać, pojawiają się błędy crc (jeśli
    jest kontrola crc) lub odczyty 85'C (czyli błąd inicjalizacji sensora),
    lub wszystko co pewien czas pada w trupa (przechodząca burza,
    wyładowania, itp).
    Ja instalacje pomiaru temperatury (a przy okazji światła i wilgotności)
    robiłem na kurnikach, zupełnie hobbystycznie "mam worek ds18b20 i dużo
    kabla telefonicznego, czemu nie spróbować", i po wielu mutacjach (od
    najprostszego intefejsu rs223 pasywnego, przez ds2480b, przez sieć
    podzieloną hubami 1wire itd - wszystko generowało problemy podczas
    dłuższego użytkowania, choć niby w chwili startu "włączone i przecież
    działa".
    Do tego dochodziły problemy logistyczne z wymianą czujników i ich
    wyliczaniem (który jest który, po kilku serwisach), dlatego łatwiej i
    prościej było mi zmienić magistralę na rs485 chodzącą na ~2400bps:
    - przy każdym DS18b20 za 5zł dorzucony attiny najmniejszy, bez kwarcu
    (ile może kosztować teraz? 3zł? miałem ich szufladę)
    - interfejs 75176 (5zł jak markowy, w detalu)
    - stabilizatorek 75L05 (bo na magistrali zasilanie może być nierówne,
    spadki, przepięcia itp), dioda+zenerka na 15V zabezpieczające, parę
    kondensatorów - może 2zł?
    - ja to zrobiłem z podwójnym wybierakiem-przełącznikiem coś jak
    http://www.maritex.com.pl/uploads/groups/9641acf8c87
    28a4f18bfb066ca17a317.jpg
    (nr od 00 do 99) który określał adres w sieci czujnika (i równocześnie
    łatwo odnajdowalny po tym nr na projekcie/w systemie), widzę że teraz
    takie po 5zł chodzą, czyli powiedzmy że 10zł, ale równie dobrze można
    adresy ustawiać zworkami-jumperami po 1groszu...
    - każdy z czujników trzeba na czymś fizycznie powiesić, ja zrobiłem
    płytki termotransferem, ale dla np 25 płytek-czujników - to można by już
    zamówić ładne fabryczne w płytkarni, wziąć 50szt w tej samej cenie co 25
    i będzie na zapas i części zamienne (bo o tym też wypada pamiętać),
    powiedzmy że 10zł/płytkę ?
    - do całości dochodzi interfejs rs485<>komputer (rs232, usb?) - ja już
    miałem zlutowany (max232 + 75176 + 7805, parę pasywnych elementów), ale
    powiedzmy że ~100zł za gotowy.

    Razem przy 20 czujnikach masz koszt 100zł + 20*(5+3+5+2+10+10) = 800zł +
    robota własna i rzeczy których nie liczę, a które i tak musiałeś użyć
    (jakiś przewód telefoniczny albo skrętka, jakieś złączki czy plaster, by
    stworzyć z tego sieć) oraz czas poświęcony na oprogramowanie tego (co
    uważam, że jest prostsze na rs485 przy zrobieniu jednego dobrego kodu
    dla wszystkich czujników, niż doktoryzowanie się z 1wire hubów,
    repeaterów, znajdywania ich mac-adresów, rozwiązywania problemu "Co gdy
    jeden z elementów sieci zostanie wymieniony na nowy" itd)

    Ale sorry - jeśli chcesz zrobić zdalny pomiar 20 temperatur rozsianych
    po obiekcie, to liczenie że zrobisz to w cenie jednego lepszego
    termometru - to troszkę dziadowanie i druciarstwo. To tak ktoś chce
    laptopa, ale do 500zł, i żeby był fajny i żeby dało się w gry na nim...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173