  • 11. Data: 2009-10-20 07:53:30
    Temat: Re: "coś" rozruchowe, raz jeszcze
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    news:138809666.20091020090308@pik-net.pl...
    > Akurat w tym miejscu zdecydowanie użyłbym Sn30Pb70 albo nawet Sn20Pb80
    > (klasyka do rynien) a nie bezołowiowego wynalazku. Zrobiłeś sobie
    > naprawę na krótko. Nie na darmo motoryzacja jest zwojniona z ROHS.

    Pierwszy raz użyłem tego wiele wiele lat temu do podlutowania klemy
    rozrusznika i do dnia dzisiejszego nic się nie dzieje.
    Lutowałem tym oczka z linkami do anten. Nawet w takiej sporej wiertarce
    którą używałem na budowie do mieszania wszelakich zapraw komutator osiągał
    spore temperatury w końcu przelutowałem uzwojenia na kumutatorze tym lutem i
    wiertarka kręci już 5 rok.
    Temperatura topnienia Sn97Cu3 to około 250stopni a i rezystancja takiego
    połączenia także mniejsza.

    Marek

  • 12. Data: 2009-10-20 08:29:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    > Temperatura topnienia Sn97Cu3 to około 250stopni a i rezystancja
    > takiego połączenia także mniejsza.

    Tu nie chodzi o temperature topnienia, tylko temperature zarazy
    cynowej.

    J.

  • 13. Data: 2009-10-20 09:11:51
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości
    >
    > Tu nie chodzi o temperature topnienia, tylko temperature zarazy cynowej.

    Eee przesadzacie. Owszem zachodzi proces przemiany alotropowej już poniżej
    13stopni C ale dotyczy to czystej chemicznie cyny bez dodatków. W praktyce z
    uwagi na występowanie zanieczyszczeń innymi pierwiastkami efekt wystepuje
    znacząco dopiero poniżej -20stopni C. Wystarczy niewielki dodatek np. 0,5%
    Pb aby temu zapobie. W takim samym celu dodaje się do cyny Cu zamiast Pb
    który jest szkodliwy dla zdrowia a Cu nie. Ot i tyle.
    Nie bez powodu wspomniałem o temp topnienia. Lut cynowo ołowiowy ma niższą
    przewodność elektryczną i nie raz przy sporych prądach połączenia jest
    nadtapiane aż wystąpi utrata połączenia, utlenienie miedzi i wypalenie
    połączenia. Wytrzymałość mechaniczna także gorsza.
    Lut Sn97Cu3 w elektrotechnice stosowany jest przecież z powodzeniem od
    dawna. Tak samo jak w instalacjach wodnych. W chłodnictwie rzadziej ale
    jakoś nic się nie rozpada.

    Marek

  • 14. Data: 2009-10-20 10:03:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

    Tuesday, October 20, 2009, 9:53:30 AM, you wrote:

> [...]
    > wiertarka kręci już 5 rok.
    > Temperatura topnienia Sn97Cu3 to około 250stopni a i rezystancja takiego

    Ale odporność na temperatury poniżej +10 stopni Celsjusza znacznie
    mniejsza. Poczytaj o odmianach alotropowych cyny (zaraza cynowa).
    Myślisz, że motoryzację bez powodu zwolnionio z używania bezołowiowych
    stopów?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 15. Data: 2009-10-20 10:44:47
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2009-10-20 11:11:51 +0200, "marko1a" <m...@l...de> said:

    > W chłodnictwie rzadziej ale jakoś nic się nie rozpada.

    I właśnie dlatego się _nie_ stosuje w chłodnictwie... To pole dla lutów
    twardych.

    --
    DJ

  • 16. Data: 2009-10-20 10:59:03
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > I właśnie dlatego się _nie_ stosuje w chłodnictwie... To pole dla lutów
    > twardych.

    Stosuje stosuje. Tyle że rzadzej. Chodzi nie tylko o temperaturę a sporo
    wieksze cisnienia których lut miękki nie utrzyma.

    Marek

  • 17. Data: 2009-10-20 11:02:49
    Temat: Re:
    Od: "P." <u...@N...gazeta.pl>

    Mateusz Viste <m...@n...please> napisał(a):

    > Jak masz samochód o rozruszniku, co potrzebuje nie więcej jak 10A na
    > uruchomienie, to kabel rozruchowy jak znalazł. :-D

    Widziałem to "coś" w markecie. Nie jest to kabel rozruchowy tylko prosta
    przetwornica impulsowa, mająca służyć do ładowania jednego akumulatora z
    drugiego.

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2009-10-20 11:08:33
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

> [...]
    > mniejsza. Poczytaj o odmianach alotropowych cyny (zaraza cynowa).
    > Myślisz, że motoryzację bez powodu zwolnionio z używania bezołowiowych

    Tak? Jakoś nie widzę tych padających na potęgę radioodbiorników
    samochodowych, CB odtwarzaczy DVD i pieron go wie co jeszcze co pozostaje na
    noc w zimnym aucie. A jakoś wszystkie wymienione zawierają obecnie stopy
    bezołowiowe.
    Na poczatku owszem chinczycy mieli spore problemy z technologią ale teraz
    już radzą sobie nieźle. Ale to juz z fabryi sprzęt wychodził wadliwy i
    nawalał w temperaturach pokojowych.
    Co do zarazy cynowej to już napisałem że dotyczy czystej chemicznie cyny i
    skutecznie zapobiega się temu przez dodanie Pb Cu albo nawet Ag w
    niewielkiej ilości.

    Marek

  • 19. Data: 2009-10-20 18:14:41
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Myślisz, że motoryzację bez powodu zwolnionio z używania bezołowiowych
    > stopów?

    Cos tam dzwonili ale nie wiadomo w którym kościele.
    Wszystkie zwolnienia obowiązują maksymalnie do roku 2014.
    Nie dotarłem narazie do decyzji komisji w tej konkretnej sprawe. Ale coś mi
    się wydaje że zwolniono pod przykrywką "dopasowania do postępu naukowo
    technicznego". Półprawdą jest że powodem zwolnienia jest fakt że motoryzacja
    leży. Wymuszenie w chwili obecnej na motoryzacji spełnienia tych wymogów
    oznaczałyby kosztowne zmiany technologiczne które dobiłyby niejeden koncern.
    Jakoś nie przeszkadza to co poniektórym producentom osprzetu. Już teraz
    pojawiają się elementy dla motoryzacji ROHS
    np. http://www.trim-pot.com.pl/produkty.php?id_kategoria
    =151
    Ciekawe dlaczego zwolnienie nie obowiązuje producentów np. urządzeń
    dźwigowych.
    hmmmm?

    Marek

  • 20. Data: 2009-10-20 20:34:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello marko1a,

    Tuesday, October 20, 2009, 8:14:41 PM, you wrote:

> [...]
    =151
    > Ciekawe dlaczego zwolnienie nie obowiązuje producentów np. urządzeń

    Myślę, że urządzenia dźwigowe w ogóle nie podlegają dyrektywie ROHS -
    jako nie będące sprzętem powszechnego użytku.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl