  • 1. Data: 2014-03-13 10:25:37
    Temat: Raynox do makro ?
    Od: "rz" <z...@i...pl>

    Witam

    Mam obiektywy Nikkor 18-105 VR i Nikkor 35mm do Nikona D5000.

    Czy jest sens do tych obiektywów zakupić Raynoxa DCR-250 ?

    Potrzebuje robić fotki amatorsko owadom.

    Doradźcie coś.

    rafal

  • 2. Data: 2014-03-13 11:34:37
    Temat: Re: Raynox do makro ?
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 13. März 2014 10:25:37 UTC+1 schrieb rz:
> [...]
    >

    > Czy jest sens do tych obiektywów zakupić Raynoxa DCR-250 ?
    >

    > Potrzebuje robić fotki amatorsko owadom.

    w sumie tak
    uzwam raynoxa i innych drozszych.
    moim zdaniem raynox jest zaskakujaco dobry i cena jest o.k.
    uzyskuje b. dobre wyniki , znacznie lepsze niz sie spodziewalem z dobraj stalki

    np 50 mm albo 100 mm.
    z zoomow jest troche slabiej ale i tak o.k.
    wez pod uwage ze raynox i tak nieco sciemnia obiektyw o ok 1-2 ev.

    pytanie czy 150 czy 250 ?

    moim zdaniem 150 jest odpowiedni dla ogniskowej ok 100 lub wiecej mm
    250 dla ogniskowych ok 50mm lub krotszych.

    zbyt silna nasadka powoduje , ze przy otwartym obiektywie obraz jest bardzo mocno
    rozmyty - trudno ustawic jest ostrosc , AF sie myli.
    Dopiero jesli przymknac obiektyw do przyslony roboczej np 8 widac ostry obraz.
    po prostu skrajne promienie sa inaczej ogniskowane i psuja obraz na otwartej
    przyslonie , po przymknieciu jest juz dobrze.

    bledu nie zrobisz kupujac . Raczej oczekuj dobrego odwzorowania gdzies do skali ok
    1:2 , przy 1:1 jest gorzej.

    slowem : nie widze powodu , zeby nie kupowac.
    Jakosc obrazu jest troche gorsza niz z pierscieni, ale lepsza wygoda obslugi.

    tak z praktyki : sila skupienia soczewki w DP nie powinna byc wieksza niz polowa sily
    skupienia obiektywu.
    ( ogniskowa soczewki krotsza od polowy ogniskowej obiektywu)

    w mm to wyliczysz :

    dp=1000/dlugosc ogniskowej

    dlugosc ogniskowej =1000/dp

    i tak raynoc 150 ma 4 dp tj 1000/250 mm

    daje dobre wyniki dla obiektywow o ogniskowych max polowe czyli do ok 125 mm - to
    taka regula goralska.

  • 3. Data: 2014-03-13 11:38:25
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Suche
    Bilder
    Maps
    Play
    YouTube
    News
    Gmail
    Drive
    Mehr

    j...@u...at

    Gruppen

    Antwort posten

    1 von 99+ (99+)

    pl.rec.foto.cyfrowa >

    Raynox do makro ?

    2 Einträge von 2 Autoren

    10:25 (vor 1 Stunde)

    rz Witam Mam obiektywy Nikkor 18-105 VR i Nikkor 35mm do Nikona D5000. Czy jest
    sens do tych obiektywów zakupić Raynoxa DCR-250 ? Potrzebuje robić fotki amatorsko
    owadom. Doradźcie coś. rafal

    ich (XX YY Ändern)

    11:34 (vor 1 Minute)

    Nachricht auf Deutsch übersetzen

    - zitierten Text einblenden -

  • 4. Data: 2014-03-13 12:04:33
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Doradźcie coś.
    >

    > rafal

    w sumie tak
    uzwam raynoxa i innych drozszych.
    moim zdaniem raynox jest zaskakujaco dobry i cena jest o.k.
    uzyskuje b. dobre wyniki , znacznie lepsze niz sie spodziewalem z dobraj stalka

[...]

    Dla 35 mm to dp250 jest ok , ale bedziesz musial blisko podchodzic. Owady - to tak
    wielkosci 1-2 cm
    dla zomma gdzies w zakrsei ogniskowych ok 50 mm bedzie ok , powyzej - trzeba
    sprawdzic jak wielkie bedzie rozmycie na otwartej przyslonie. Ale jasnosc obiektywu
    spadnie do ok 8-11.

  • 5. Data: 2014-03-13 12:14:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-03-13 10:25, rz pisze:
> [...]
    >
    > Czy jest sens do tych obiektywów zakupić Raynoxa DCR-250 ?
    >
    > Potrzebuje robić fotki amatorsko owadom.

    Ten obiektyw ma gwint do filtra o średnicy 67 mm. Raynox jest za mały i
    będzie winetować. Lepszą opcją jest soczewka makro Canon 500D Lens (lub
    250D) o średnicy odpowiedniej do filtra.
    105 mm do owadów może być trochę mało, będzie wymagało podkradnięcia się
    blisko. Lepiej coś z zakresu 200-300.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2014-03-13 13:30:16
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 13. März 2014 12:14:52 UTC+1 schrieb Paweł Pawłowicz:

> [...]
    >
    > 250D) o średnicy odpowiedniej do filtra.
    >
    > 105 mm do owadów może być trochę mało, będzie wymagało podkradnięcia się

    tutaj jest paradox

    raynox ma wewnatrz 43 mm srenice soczewki, zas obudowa pozwala na mocowania do 67 mm.

    dzieki temu pracuje sie tylko srodkiem soczewki(obiektywu) , przez co obraz przy
    otwartej przyslonie jest ostrzejszy , gdyz skrajne promienie zostaja odciete.

    jesli podepniesz dobra soczewke zbyt mocna o srednicy obiektywu , to skrajne
    promienie beda zawsze jakos tam inaczej ogniskowane i obraz jest jak mydlo , dopiero
    po odcieciu skrajnych bedzie ostry.
    do soczewki nasadkowej wcale jej srednica nia musi byc wieksza od srednicy obiektywu.
    cwiczalem temat w praktyce z roznymi soczewkami o roznej srednicy w tym c500 ( 2 dp)
    czyli dla ogniskowych ok powyzej 100 mm - gdzies z zakresu ok 100-300 mm

    jakosc soczewki nie jest decydujaca.
    waznym jest aby byla achromatem.
    w sumie mialem lub mam c500d , siokore , marumi , raynox.

    roznic jakosciowych nie ma , jakosc odwzorowania zalezy od wzajmnego stosunku
    ogniskowa soczewki/ ogniskowa obiektywu.

    przy duzej srednicy soczewki , jesli soczewka jest zbyt mocna , nawet warto czarnym
    piersieniem przykryc zewnetrzna czesc soczewki , zeby rysowala srodkiem.

    vinieta i slabsza jakosc obrazu na brzegach wystpuje zawsze , dlatego raczej nie
    wykorzystuje sie brzegow zdjecia.

    w zasadzie dla achromatu jakosc odwzorowania ze wzrostem stosunku ogniskowej
    soczewki/ogniskowa obiektywu ( mniejszy wplyw ) rosnie.

    c500 d ma 500 mm i daje dobre wyniki np na 200mm obiektywie.

    na 100 mm obraz bedzie swietnej jakosci , ale wplyw soczewki na makro niewielki ,
    bedzie to tylko nieznaczne powiekszenie.

    im wieksze powiekszenie tym gorsza jakosc obrazu - tak mozna powiedziec.

    w praktyce sprawdza mi sie ogniskowa soczewki min = 2*ogniskowa obiektywu , aber auch
    mit TC 1,4 ergebniss ist o.k.

    ze stalka wyniki sa lepszr niz spodziewalbym sie , z zoomem musza byc gorsze , ale w
    skali 20-50% akceptowalne.

  • 7. Data: 2014-03-13 14:21:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > ze stalka wyniki sa lepszr niz spodziewalbym sie , z zoomem musza byc gorsze , ale
    w skali 20-50% akceptowalne.

    nastepnie w uzupelnieniu mam akurat pod reka 3 zdjecia

    2 z nich sa robione raynoxen roznymi obiektywami
    jedno z nich jest obiektywem macro T90 - czyli majacym opoine sokolego oka.
    powiekszenie ok 70% , wielkosc przedmiotu ok 15-18 mm - jak duzy owad.

    kompresja jpeg troche zmienila tutaj kolor i automatem lekkie przeostrzenie ale nie
    o to chodzi.

    http://spherapan.vot.pl/3.jpg
    http://spherapan.vot.pl/2.jpg
    http://spherapan.vot.pl/1.jpg