    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Thu, 13 Mar 2014 05:30:16 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Raynox do makro ?
    From: XX YY <f...@g...com>

    Am Donnerstag, 13. März 2014 12:14:52 UTC+1 schrieb Paweł Pawłowicz:

    > Ten obiektyw ma gwint do filtra o średnicy 67 mm. Raynox jest za mały i
    >
    > będzie winetować. Lepszą opcją jest soczewka makro Canon 500D Lens (lub
    >
    > 250D) o średnicy odpowiedniej do filtra.
    >
    > 105 mm do owadów może być trochę mało, będzie wymagało podkradnięcia się
    >
    > blisko. Lepiej coś z zakresu 200-300.
    >

    > Pozdrawiam,
    >
    > Paweł

    tutaj jest paradox

    raynox ma wewnatrz 43 mm srenice soczewki, zas obudowa pozwala na mocowania do 67 mm.

    dzieki temu pracuje sie tylko srodkiem soczewki(obiektywu) , przez co obraz przy
    otwartej przyslonie jest ostrzejszy , gdyz skrajne promienie zostaja odciete.

    jesli podepniesz dobra soczewke zbyt mocna o srednicy obiektywu , to skrajne
    promienie beda zawsze jakos tam inaczej ogniskowane i obraz jest jak mydlo , dopiero
    po odcieciu skrajnych bedzie ostry.
    do soczewki nasadkowej wcale jej srednica nia musi byc wieksza od srednicy obiektywu.
    cwiczalem temat w praktyce z roznymi soczewkami o roznej srednicy w tym c500 ( 2 dp)
    czyli dla ogniskowych ok powyzej 100 mm - gdzies z zakresu ok 100-300 mm

    jakosc soczewki nie jest decydujaca.
    waznym jest aby byla achromatem.
    w sumie mialem lub mam c500d , siokore , marumi , raynox.

    roznic jakosciowych nie ma , jakosc odwzorowania zalezy od wzajmnego stosunku
    ogniskowa soczewki/ ogniskowa obiektywu.

    przy duzej srednicy soczewki , jesli soczewka jest zbyt mocna , nawet warto czarnym
    piersieniem przykryc zewnetrzna czesc soczewki , zeby rysowala srodkiem.

    vinieta i slabsza jakosc obrazu na brzegach wystpuje zawsze , dlatego raczej nie
    wykorzystuje sie brzegow zdjecia.

    w zasadzie dla achromatu jakosc odwzorowania ze wzrostem stosunku ogniskowej
    soczewki/ogniskowa obiektywu ( mniejszy wplyw ) rosnie.

    c500 d ma 500 mm i daje dobre wyniki np na 200mm obiektywie.

    na 100 mm obraz bedzie swietnej jakosci , ale wplyw soczewki na makro niewielki ,
    bedzie to tylko nieznaczne powiekszenie.

    im wieksze powiekszenie tym gorsza jakosc obrazu - tak mozna powiedziec.

    w praktyce sprawdza mi sie ogniskowa soczewki min = 2*ogniskowa obiektywu , aber auch
    mit TC 1,4 ergebniss ist o.k.

    ze stalka wyniki sa lepszr niz spodziewalbym sie , z zoomem musza byc gorsze , ale w
    skali 20-50% akceptowalne.