  • 11. Data: 2022-11-02 12:01:58
    Temat: Re: Radziecki migacz żarówkowy
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapl@xx>

    > ...i zapewne nie świeci, skoro schemat potrzebny.
    >
    > Radzieckie przyrządy do świecenia przeważnie tak mają.

    Hehehe.

    Po czym poznać Radziecką Maszynkę Do Świecenia W Du...pie ?
    Po tym, że nie świeci i nie mieści się w ..... wiadomo.

    Pozdrawiam

    Adam Górski

  • 12. Data: 2022-11-02 19:04:19
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Adam Górski napisał(a):

> [...]
    >
    > Po czym poznać Radziecką Maszynkę Do Świecenia W Du...pie ?
    > Po tym, że nie świeci i nie mieści się w ..... wiadomo.

    Czym innym jest myśl techniczna, czym innym sztuka sprzedaży.
    Sztukę ze sprzedaży zrobiły stany zjednoczone (Dylewski na YT).

    Z racji wojny na UA rozglądam się czasem po RU tłiterowiczach i czasem z nimi
    gaworzę.

    RU: my wymyśliliśmy pierwszy komputer osobisty

    cyt.
    Pierwszy na świecie komputer osobisty został wynaleziony nie przez Apple
    Computers w USA, ani w 1975 roku, ale w ZSRR w 1968 roku przez radzieckiego
    konstruktora z Omska, Arsenija Anatoliewicza Gorochowa.
    Numer prawa autorskiego 383005.

    ja:
    Efekt elektroluminescencji odkrył również Rosjanin (Oleg Vladimirovich Losev),
    ale diody elektroluminescencyjne (LED) produkowane są na Zachodzie, w
    Japonii i Chinach. Rosja również je produkuje, ale w niewielkich ilościach.

    RU jak RU, bogaty kraj biednych ludzi.
    Tyle z filozofowania.

  • 13. Data: 2022-11-02 22:06:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Nov 2022 11:04:19 -0700 (PDT), alojzy nieborak wrote:

> [...]
    > Computers w USA, ani w 1975 roku, ale w ZSRR w 1968 roku przez radzieckiego
    > konstruktora z Omska, Arsenija Anatoliewicza Gorochowa.

    Wezmy nasz K-202.
    https://web.archive.org/web/20170622082504/http://le
    gendy-prl.pl/mikrokomputer_k-202.html

    osobisty? jakos tak wyglada w tej konfiguracji.
    A przed Apple.

    Przy czym nie bardzo wierze, aby Karpinski "wyprzedzil zachod".
    Oni pewnie juz cos podobnego robili.

> [...]
    > ale diody elektroluminescencyjne (LED) produkowane są na Zachodzie, w
    > Japonii i Chinach. Rosja również je produkuje, ale w niewielkich ilościach.

    ZSRR LED produkowal. W latach 90-tych kupilem troche na targu.

    > RU jak RU, bogaty kraj biednych ludzi.

    Jakos tak. Ale bogaci ludzie tez tam sa.

    > Tyle z filozofowania.

    J.

  • 14. Data: 2022-11-03 12:26:11
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    środa, 2 listopada 2022 o 19:04:21 UTC+1 alojzy nieborak napisał(a):

> [...]
    > Computers w USA, ani w 1975 roku, ale w ZSRR w 1968 roku przez radzieckiego
    > konstruktora z Omska, Arsenija Anatoliewicza Gorochowa.

    A można gdzieś poczytać to "prawo autorskie 383005"?
    Bo mnie intereresuje, jaką to "osobistość" ten rusek wynalazł (bo w sumie i tak nie
    za bardzo
    wiem, czym się różni "komputer osobisty" od "nieosobistego").
    Chyba że to typowo kacapska "prawda" (od ich gazety) - gostek dostał patent
    na komputer, możliwe, że rzeczywiście na pierwszy w ZSRR - ew. pierwszy
    nieukradziony, bo jednak jakieś mieli, R-7 latało wcześniej.
    Najfajniejsze były do Burana - nie dość, że cały prom zerżnęli (a to też głupio,
    bo i USAńczycy go głupio skonstruowali - za duży, ale musiał być taki,
    żeby zdejmować z orbity saltelity corona - tylko że przez to powiększenie
    program się tak opóźnił, że już zupełnie nowy typ satelitów szpiegowskich
    był w użytkowaniu - niepotrzebujących zdejmowania), to również to,
    że miał 5 komputerów - 4 z układem głosującym i 1 zupełnie rezerwowy (tylko do startu
    i lądowania,
    na więcej nie było pamięci).
    Jedno, co było lepsze, to to, że Buran potrafił latać bez załogi (co więcej, jedyny
    lot odbył właśnie bez załogi).
    Sądziłem, że STSy wymagają pilotów (chyba zmylił mnie film "Armageddon" ;) - okazuje
    się, że tego
    i tak człowiek nie da rady pilotować i wszystko robi komputer - wszystko poza
    wypuszczeniem podwozia.
    I teraz jest pytanie - czy komputer w ogóle mógł wypuścić podwozie?

  • 15. Data: 2022-11-03 12:50:21
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 3 Nov 2022 04:26:11 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    za bardzo
    > wiem, czym się różni "komputer osobisty" od "nieosobistego").

    Osobisty jest osobisty.
    Wczesniej komputery to byly duze instalacje, drogie, to nikt nie mial
    do osobistego uzytku.

> [...]
    > bo i USAńczycy go głupio skonstruowali - za duży, ale musiał być taki,
    > żeby zdejmować z orbity saltelity corona - tylko że przez to powiększenie

    No nie wiem czy tak caly mogli zerznąc.
    Duzy taki prom, skomplikowany, pelno nowych technologii.

    A tu ciekawostka - ruskie wymyslily CD ?
    https://www.youtube.com/watch?v=uGKZnej7D5s

    Zrobic cos tam mogli, w koncu wczesniej byly na zachodzie laserowe
    dyski ... analogowe?
    Ale zeby tak przypadkiem wybrali identyczną czestotliwosc probkowania
    44.1 kHz ... cos mi tu smierdzi :-)

    Ciekawe jak to gralo, na 11-bit przetworniku ... i tak lepiej, niz
    radziecki sprzet analogowy ? :-)

    Philips o ile pamietam uzyl wtedy 14-bit, i oversampling, aby szumy
    zmniejszyc.

    J.

  • 16. Data: 2022-11-03 14:01:16
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

    > A można gdzieś poczytać to "prawo autorskie 383005"?

    Można. Ja sobie wyguglałem, nie jest to specjalnie trudne:

    https://www1.fips.ru/fips_servl/fips_servlet?DB=RUPA
    T&rn=9056&DocNumber=383005

> [...]
    > na komputer, możliwe, że rzeczywiście na pierwszy w ZSRR - ew. pierwszy
    > nieukradziony, bo jednak jakieś mieli, R-7 latało wcześniej.

    Od razu mi się przypomniał ten rusek, co to wynalazł rower. U Niemca
    na strychu. Ale potem przeczytałem to "prawo autorskie". No, powiedzmy,
    że przejrzałem. Trudno dociec, co wynalazł tow. Gorochow. Ale nie jest
    to rower. Znaczy komputer, chciałem powiedzieć.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2022-11-03 14:04:59
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Osobisty jest osobisty.
    > Wczesniej komputery to byly duze instalacje, drogie, to nikt nie mial
    > do osobistego uzytku.

    Jaki to problem? W Sowieckom Sojuzie wsjo było bolsze. Taki Chruszczow
    czy Breżniew mógł mieć osobisty komputer. Gdyby chciał.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2022-11-03 14:22:41
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    alojzy nieborak <a...@g...com> napisał(a):
> [...]
    > Computers w USA, ani w 1975 roku, ale w ZSRR w 1968 roku przez
    > radzieckiego konstruktora z Omska, Arsenija Anatoliewicza Gorochowa.

    W jakim sensie wynalazł komputer osobisty? Wynalał urządzenie do rysowania
    rysunków technicznych. Co to ma do Apple?

    > Oleg Vladimirovich Losev

    Oleg Władimirowicz Łosiew

    > RU jak RU, bogaty kraj biednych ludzi.

    Kraj megalomanów, którzy swoje osiągnięcia naginają do granic możliwości.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 19. Data: 2022-11-03 14:26:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Osobisty jest osobisty.
    > Wczesniej komputery to byly duze instalacje, drogie, to nikt nie mial
    > do osobistego uzytku.

    Wcale nie musiały być duże, weźmy chociaż nasze AKAT-1 (1959) i K-202
    (1970). A czy ten wynalazek Gorochowa był tani? Ktoś miał go do osobistego
    użytku oprócz niego?

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 20. Data: 2022-11-03 14:36:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 3 listopada 2022 o 14:01:24 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]

    > że przejrzałem. Trudno dociec, co wynalazł tow. Gorochow. Ale nie jest
    > to rower. Znaczy komputer, chciałem powiedzieć.

    To sterściłbyś mając chwilkę, ja powiedzmy mógłbym to przeczytać - czyli wypowiedzieć
    słowa - ale raczej nie zrozumieć.
    A nie da się nawet - przynajmniej na szybko - użyć tłumacza google, bo strona ruska
    (dobrze, że nie w .su ;) więc nie istnieje OCR tylko tiffy...

    Nacisk bym prosił na to "osobisty", skoro tak twierdzą inne kacapy,
    no bo nawet oni nie są tak bezczelni, żeby przypisywać sobie wynalazek komputera.