  • 11. Data: 2006-05-04 23:35:31
    Temat: Re: Radiolinia Polska-Czechy
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Jarek Marciniak napisał(a):
    > Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

    > A jednokierunkowy (i rowniez dwukierunkowy) internet z satelity ktory "wisi"
    > sobie gdzies nad Afryka?

    Jednokierunkowy w ogole nic nie wymaga. A dwukierunkowy - jak wyżej :-)
    czyli art. 144 ust. 2 pkt. 3 lit. a PT

    Art. 144.
    2. Nie wymaga pozwolenia używanie urządzenia radiowego nadawczego lub
    nadawczo-odbiorczego:

    3) końcowego, wykorzystującego międzynarodowo uzgodnione zakresy
    częstotliwości:

    a) dołączanego do zakończenia sieci telekomunikacyjnej operatora
    publicznego,

    M.

  • 12. Data: 2006-05-04 23:36:22
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    ip napisał(a):

    > Tylko nurtuje mnie czy mogę legalnie sprowadzać internet z Czech. Czy
    > nie będzie to potraktowane jaki "przemyt". Ale wydaje mi się, co nie
    > jest zabronione (PT) jest dozwolone.

    Proponowałbym na wszelki wypadek przemycić we wpisie słowo "międzynarodowy"

    M.

  • 13. Data: 2006-05-05 07:59:59
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Nie. Art. 144 ust. 3 pkt. 3 a PT

    Czym się to różni od radiolinii?

    MJ

  • 14. Data: 2006-05-05 08:56:20
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Czym się to różni od radiolinii?

    Tym, że nawet w przypływie dobrej woli trudno jest nazwać radiolinię
    "urządzeniem końcowym".

    Sens tego przepisu jest taki, aby międzynarodowo standaryzowane
    urządzenia *KOŃCOWE* nie musiały przechodzić ponownej weryfikacji. Takim
    terminalem końcowym może być telefon bezprzewodowy, telefon komórkowy,
    karta WLAN (ale już nie access point) czy terminal satelitarny.

    Operatorzy (z wyjątkami określonymi w stosownym rozporządzeniu) nie
    podlegają temu zapisowi.

    M.

  • 15. Data: 2006-05-05 09:55:46
    Od: "Wlochaty" <i...@v...pl>

    > Takim
    > terminalem końcowym może być telefon bezprzewodowy, telefon komórkowy,
    > karta WLAN (ale już nie access point) czy terminal satelitarny.

    Skoro karta WLAN jest urzadzeniem koncowym, a AP nie (choc AP to przeciez
    tryb pracy WAPa) to mozna to chyba obejsc uzywajac np. MikrotikRouterOS z
    _karta_ WLAN (urzedzenie koncowe) w trybie klienta i w ten sposob przerzucic
    sygnal prze granice.
    Bedzie to pracujacy mostek, zamiast AP (WAP) uzywamy karty wlan w trybie
    client... ;)

    Wlochaty

    PS Zamiast MTka moze byc w sumie kazdy Linux pracujacy jako transparentny
    bridge czy w trybie routingu ;/ Byleby karta pracowala w trybie klienta...

  • 16. Data: 2006-05-05 10:28:08
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Wlochaty napisał(a):

    > Bedzie to pracujacy mostek, zamiast AP (WAP) uzywamy karty wlan w trybie
    > client... ;)

    Sam sobie odpowiedziałeś - to będzie mostek, a nie zakończenie łącza.
    Zauważ, że ustawa nie precyzuje rozwiązania technicznego, a
    funkcjonalne. To, co wymieniłem, dotyczy "naturalnych" sposobów użycia ;-)

    M.

  • 17. Data: 2006-05-05 10:30:42
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > Takim terminalem końcowym może być telefon bezprzewodowy, telefon
    > komórkowy, karta WLAN (ale już nie access point) czy terminal

    Zdefiniuj "końcowy".

    I powiedz, czy "radiolinia" zrobiona z komórki z
    HSCSD/GPRS/EDGE/UMTS/whatever będzie się liczyła czy nie.

    MJ

  • 18. Data: 2006-05-05 10:35:57
    Od: "Wlochaty" <i...@v...pl>

    > Sam sobie odpowiedziałeś - to będzie mostek, a nie zakończenie łącza.
    > Zauważ, że ustawa nie precyzuje rozwiązania technicznego, a
    > funkcjonalne. To, co wymieniłem, dotyczy "naturalnych" sposobów użycia ;-)

    To faktycznie bedzie mostek, ale technicznie realizowany w trybie klienta,
    poprzez karte WLAN... teoretycznie nie lamie prawa... Komputer z Centrino
    tez moze udostepniac polacznie z siecia, tak samo komorka, etc... Poprostu
    uzywam legalnej koncowki: karty WLAN, pracujace jako klient...

    Wlochaty

  • 19. Data: 2006-05-05 10:52:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]

    > Zauważ, że ustawa nie precyzuje rozwiązania technicznego, a
    > funkcjonalne. To, co wymieniłem, dotyczy "naturalnych" sposobów użycia

    Komórka jest zakończeniem łącza? Komórka z wbudowaną przeglądarką WWW?
    Komórka przypięta jako "modem" do laptopa? Pocket PC z wbudowaną
    komórką?

    MJ

  • 20. Data: 2006-05-05 11:52:53
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Michal Jankowski napisał(a):

    > Zdefiniuj "końcowy".

    Art. 2. Określenia użyte w ustawie oznaczają:

    52) zakończenie sieci - fizyczny punkt, w którym abonent otrzymuje
    dostęp do publicznej sieci telekomunikacyjnej; w przypadku sieci
    stosujących komutację lub przekierowywanie, zakończenie sieci
    identyfikuje się za pomocą konkretnego adresu sieciowego, który może być
    przypisany do numeru lub nazwy abonenta;

    > I powiedz, czy "radiolinia" zrobiona z komórki z
    > HSCSD/GPRS/EDGE/UMTS/whatever będzie się liczyła czy nie.

    Zdefiniuj - w tym przypadku - radiolinię :-)

    M.