  • 1. Data: 2013-05-26 02:33:00
    Temat: Radia AM - budowa
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    Załóżmy, że nadawałbym sygnał w AM z maksymalną fizycznie możliwą
    modulacją: 200%. W jakim procencie radyjek AM byłbym poprawnie odbierany?

    Mam tu na myśli to, że radia z prawdziwym demodulatorem AM odbierają
    prawidłowo sygnał przemodulowany, natomiast problem mają te, które
    zatrzymały się technicznie na etapie radia kryształkowego i mają
    detektor obwiedni.

    O taniej chińszczyźnie nawet nie myślę, ale czy radia wyższej klasy,
    montowane np. w wieżach audio mają demodulator czy detektor? A
    samochodowe CB-Radia (bez SSB) jak mają?

    Słyszałem natomiast, że radyjka FM w telefonach komórkowych to są
    homodyny ze wsparciem SDR, ale AM w komórkach nie montują, bo ferryt
    byłby większy niż komórka.

  • 2. Data: 2013-05-26 09:55:47
    Temat: Re: Radia AM - budowa
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2013 02:33, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > Załóżmy, że nadawałbym sygnał w AM z maksymalną fizycznie możliwą
    > modulacją: 200%. W jakim procencie radyjek AM byłbym poprawnie odbierany?

    Możesz podać przykłąd (wykres w czasie) przebiegu mającego współczynnik
    modulacji 200% i dającego się poprawnie zdemodulować?
    Maksymalnie moduluje się w radiofonii do 100%, jak sam zauwazyłeś
    większość radyjek ma detektor diodowy.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 3. Data: 2013-05-26 10:07:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-05-26 09:55, Cezary Grądys pisze:

    > Możesz podać przykłąd (wykres w czasie) przebiegu mającego współczynnik
    > modulacji 200% i dającego się poprawnie zdemodulować?

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/A
    mplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg

    zerknij na wykres 150% i wyobraź sobie, że ta mała "górka" jest
    rozciągnięta do maksimum. Wówczas mamy 200% modulacji.

    > Maksymalnie moduluje się w radiofonii do 100%, jak sam zauwazyłeś
    > większość radyjek ma detektor diodowy.

    Właśnie moje podstawowe pytanie dotyczyło w zasadzie tego, ile % radyjek
    AM ma coś lepszego niż detektor.

  • 4. Data: 2013-05-26 11:53:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > O taniej chińszczyźnie nawet nie myślę, ale czy radia wyższej klasy,
    > montowane np. w wieżach audio mają demodulator czy detektor?

    Raczej detektor, ale pewien nie jestem. Trzeba by się wczytywać w
    specyfikację układów. Jednak wydaje mi się, że dzisiaj odbiór AM jest
    traktowany po macoszemu przez producentów i w środku siedzi po prostu
    jakiś prosty, tani scalaczek.

    > Słyszałem natomiast, że radyjka FM w telefonach komórkowych to są
    > homodyny ze wsparciem SDR, ale AM w komórkach nie montują, bo ferryt
    > byłby większy niż komórka.

    Nie montują przede wszystkim dlatego, że takie radyjko zbierałoby
    wszystkie zakłócenia generowane przez cyfrową elektronikę, ciasno
    upakowaną wewnątrz małej obudowy. Spróbuj przybliżyć smartfona (choćby
    uśpionego) do pracującego radia AM...

  • 5. Data: 2013-05-26 12:04:44
    Od: BartekK <s...@d...org>

> [...]
    > prawidłowo sygnał przemodulowany, natomiast problem mają te, które
    > zatrzymały się technicznie na etapie radia kryształkowego i mają
    Jak sobie wyobrażasz zdemodulowanie "prawidłowe" takiego
    przemodulowanego sygnału? To że ty wiesz, że to był sinus, i na wykresie
    czerwoną linią ładnie jest zaznaczony, to nie znaczy że z sygnału
    docelowego da się go wyłowić, bo równie dobrze mógłby to być przebieg
    całkiem inny niż sinus i wcale nie zmodulowany >100%.

    W twoich rysunkach, ciągnąc do twoich 200% - uzyskujesz przebieg niejako
    "dwa sinusy" nałożone na siebie, przecinające się w zerze. A teraz nie
    patrz na czerwone kreski, tylko obrysuj odwiednie tego przebiegu, i co
    uzyskujesz? Identyczny sygnał, jakbyś modulował w 100% "wyprostowanym
    dwupołówkowo" sinusem. I taki też sygnał dostaniesz za każdym demodulatorem.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 6. Data: 2013-05-26 13:25:21
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2013 10:07, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/A
    mplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg

    > zerknij na wykres 150% i wyobraź sobie, że ta mała "górka" jest
    > rozciągnięta do maksimum. Wówczas mamy 200% modulacji.

    A, masz w takim razie na myśli modulację z wytłumioną częściowo nośną.

    > Właśnie moje podstawowe pytanie dotyczyło w zasadzie tego, ile % radyjek
    > AM ma coś lepszego niż detektor.

    Popularne na pewno nie mają, mają bardziej rozbudowane. Bo w radiofonii
    i telewizji zawsze obowiązywała zasada, że odbiorniki mają być proste,
    nawet kosztem skomplikowania nadajnika.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2013-05-26 13:29:03
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 26.05.2013 12:04, BartekK pisze:

> [...]
    > uzyskujesz? Identyczny sygnał, jakbyś modulował w 100% "wyprostowanym
    > dwupołówkowo" sinusem. I taki też sygnał dostaniesz za każdym

    Można to poddać detekcji dodając sygnał nośnej, który trzeba odtworzyć w
    odbiorniku. Potem normalny detektor. Popatrz na dekoder stereo pracujący
    metodą detekcji obwiedni.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 8. Data: 2013-05-26 14:11:37
    Od: "Anerys" <s...@s...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Mam tu na myśli to, że radia z prawdziwym demodulatorem AM odbierają
    > prawidłowo sygnał przemodulowany, natomiast problem mają te, które

    Nie.

    > zatrzymały się technicznie na etapie radia kryształkowego i mają detektor
    > obwiedni.

    Zasada jest taka właśnie. W amplitudzie masz zakodowany przebieg, który
    nałożono przy modulacji. Przemodulowując go ucinasz fragment nośnej, do
    poprawnego odbioru, jeśli sygnał będzie wyglądać tak, jak na rysunku, należy
    znów tej nośnej dołożyć, inaczej harmoniczne i skrośne zjedzą ci sygnał.
    W detektorach SSB/DSB (tu: mam na myśli sygnał z tłumioną nośną, SSB/DSB
    absolutnie nie implikuje tłumienia nośnej - patrz modulacja AM w telewizji
    analogowej - to jest prawie SSB) najpierw nośna zwykle z lokalnego
    generatora, odtwarzająca to, co dziabnęliśmy przy emisji, w bardziej
    skomplikowanych ukadach wyciąga się szczątki nośnej z odbieranego sygnału i
    na niej robi detekcję, niekiedy aby to ułatwić, nie wycina się zupełnie
    nośnej, tylko o jakieś np. 30-40dB, a potem tradycyjna dioda, gdzie po
    prostowaniu i lekkim przygładzeniu (dla ucięcia składowej w.cz.) wyciągasz
    składową m.cz. Jeśli sygnał będzie przemodulowany - no, to mało komu wtedy
    zechce się tego słuchać. Poza tym, niekiedy przy przemodulowaniu nie
    uzyskasz nic, w miejscach, gdzie będzie przester w stronę mniejszej
    amplitudy chwilowej nośnej.

    > O taniej chińszczyźnie nawet nie myślę, ale czy radia wyższej klasy,
    > montowane np. w wieżach audio mają demodulator czy detektor? A

    To jest jedno i to samo.

    > samochodowe CB-Radia (bez SSB) jak mają?

    Detekcja AM jest jedna, niezależnie od odmiany. Inna sprawa, jak wyglądają
    szczegóły, ale wszystko się do jednego sprowadza.

    > Słyszałem natomiast, że radyjka FM w telefonach komórkowych to są homodyny
    > ze wsparciem SDR, ale AM w komórkach nie montują, bo ferryt byłby większy
    > niż komórka.

    Hmm... kiedyś potrafiono, a dziś już nie? Osobiście, "temi rencamy", bawiłem
    się zegariem elektronicznym, niewiele większym od normalnego (a na pewno
    mniejszym od najmniejszych obecnych komórek w zegarku), który miał "na
    pokładzie" prawilny odbiornik AM na fale średnie. I bardzo ładnie, czysto
    gra, na dołączanych słuchawkach. Co do odbioru AM - ferryt nie jest do tego
    niezbędny. Jest przydatny, a i owszem, ale da się bez niego zrobić
    działający odbiornik. Zdaje mi się, że lata temu, chyba w Młodym Techniku,
    był schemat odbiornika, zupełnie bez ferrytu OIDP, na Warszawę pierwszą.
    Jego działanie opierało się na zsynchronizowaniu lokalnego generatora z
    sygnałem odbieranym i można było słuchać. Szczegółów nie pamiętam, jak był
    zbudowany zegarek którym się miałem okazję pobawić, nie wiem... Dawno to
    było. Może był zrobiony na żyratorach? To by mi najbardziej pasowało...

  • 9. Data: 2013-05-26 14:20:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 May 2013 10:07:08 +0200, Tomasz Wójtowicz napisał(a):
    > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/A
    mplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg
    > zerknij na wykres 150% i wyobraź sobie, że ta mała "górka" jest
    > rozciągnięta do maksimum. Wówczas mamy 200% modulacji.

    Ale czemu sie ograniczac do 200% ? Mozna 300, 400, bez Kozery powiem
    500, a nawet SSB, czy tam DSB z wytlumiona nosna :-)

    Obawiam sie ze na praktycznie 100% radyjek poprawnosc sie konczy na
    100%.
    No chyba ze znasz jakis popularny odbiornik z detektorem
    synchronicznym.
    Chociaz ... to stare oszacowanie, moze teraz sa jakies nowe juz
    cyfrowe/softwarowe.

    J.

  • 10. Data: 2013-05-26 14:44:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 May 2013 14:11:37 +0200, Anerys napisał(a):
> [...]
    > gra, na dołączanych słuchawkach. Co do odbioru AM - ferryt nie jest do tego
    > niezbędny. Jest przydatny, a i owszem, ale da się bez niego zrobić

    Antena elektryczna na fale dlugie i srednie jest bardzo kiepska. Tzn
    taka antena wyobrazalna obecnie - od dlugosci nie wiecej niz metr :-)

    Co nie znaczy ze sie nie da, ale lepiej uzyc kawalek ferrytu.

> [...]
    > zbudowany zegarek którym się miałem okazję pobawić, nie wiem... Dawno to
    > było. Może był zrobiony na żyratorach? To by mi najbardziej pasowało...

    Krazyl taki schemat na 3 tranzystorach. Dwa przesuwniki, jeden
    inwerter. Ale kiedys zrobilem i nia zadzialal, choc w sumie mial
    prawo.

    P.S. Taki uklad TDA1072A
    http://www.next.gr/rf/am-circuits/am-reciever-with-t
    da1072a-l11740.html

    Hm ...Full-wave, balanced envelope detector ... bardziej balanced czy
    bardziej "envelope" ?
    Bo jakby mial zadzialac ... podejrzewam ze Philips wypuscil tego
    ukladu miliony, i moze jeszcze pare innych podobnych, i w czyms to
    zamontowali ..

    J.