  • 11. Data: 2009-11-24 13:14:49
    Temat: Re: RAID 10
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Chmielewski napisał(a):

    [...]

    > Na calej stronie nie ma slowa "wirtualny" (czy "virtual").

    O masz...

    > A opis dzialania jest dosc jasny.

    Więc oświeć mnie. Własnymi słowami, po Polsku ;)

    j.

  • 12. Data: 2009-11-24 13:27:15
    Od: Tomek Głowacki <t_gl_nospam_wyalto@wytnijto_o2.pl>

    Tomasz Chmielewski pisze:

    > Na calej stronie nie ma slowa "wirtualny" (czy "virtual").
    >
    > A opis dzialania jest dosc jasny.

    Owszem, ale dalej to jest trik niż rzeczywisty RAID 10.

    Pozdr,
    Tomek

  • 13. Data: 2009-11-24 13:30:48
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Robson napisał(a):

    > Nie, nie ma, jest natomiast "is equivalent to the standard RAID-10
    > arrangement". Czyli jest to jakas programowa proteza, raczej przydatna w
    > akademickich rozwazaniach, bez praktycznego zastosowania.

    "The 4-drive example is identical to a standard RAID-1+0 array, while
    the 3-drive example is a software implementation of RAID-1E. The 2-drive
    example is equivalent RAID 1".

    Powyższe rozumiem tak, że implementacja tego sterownika (domyślam się,
    że chodzi o "software RAID driver. od wersji kernela 2.6.9.) na 4
    dyskach będzie równoważna RAID 10, na 3 dyskach będzie softwarową
    implementacją RAID 1E (to jest implementacja RAID 1 rozszerzonego na
    trzy dyski) a na dwóch dyskach będzie ekwiwalentem RAID 1.

    j.

  • 14. Data: 2009-11-24 13:32:21
    Od: Robson <r...@...pl>

    > O! Tu sie pogubilem ;)

    To widac...

    Wyjasnij jeszcze prosze jak chcesz zbudowac RAID
    > 1+0 na trzech dyskach?

    Ja nic takiego nie napisalem, przeledz watek od poczatku.

  • 15. Data: 2009-11-24 13:35:30
    Od: Robson <r...@...pl>

  • 16. Data: 2009-11-24 13:46:08
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Robson wrote:

    > Nie, nie ma, jest natomiast "is equivalent to the standard RAID-10
    > arrangement". Czyli jest to jakas programowa proteza, raczej przydatna w
    > akademickich rozwazaniach, bez praktycznego zastosowania.

    "Equivalent" to to samo co "proteza"?

    Ciekawe, co w tych szkolach teraz ucza.

    A idac tym tropem dalej, co to jest twoim "standard RAID-10 arrangement"?

    a) RAID-1 na RAID-0?
    b) RAID-0 na RAID-1?
    c) striping i mirroring razem?
    b) nie ma czegos takiego jak RAID-10, bo sa to de facto RAID-0 i RAID-1,
    ulozone w stos?

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 17. Data: 2009-11-24 13:53:21
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    januszek wrote:

> [...]
    > dyskach będzie równoważna RAID 10, na 3 dyskach będzie softwarową
    > implementacją RAID 1E (to jest implementacja RAID 1 rozszerzonego na

    Zwroc uwage, ze sa tam dwa mozliwe "layouty": far i near. Od ktorego to
    bedzie zalezec, czy jest, czy nie jest rownoznaczna.

    > a na dwóch dyskach będzie ekwiwalentem RAID 1.

    Nie jest to tradycyjny RAID-1 (tylko mirroring).
    W tej implementacji, na dwoch dyskach bedziemy miec zarowno mirroring,
    jak i striping (w zaleznosci od uzytego layoutu).

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 18. Data: 2009-11-24 14:00:49
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Tomasz Chmielewski napisał(a):

    > Nie jest to tradycyjny RAID-1 (tylko mirroring).
    > W tej implementacji, na dwoch dyskach bedziemy miec zarowno mirroring,
    > jak i striping (w zaleznosci od uzytego layoutu).

    To mnie zalatuje LVM ;)

    j.

  • 19. Data: 2009-11-24 14:05:21
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    Tomek Głowacki wrote:

    > Owszem, ale dalej to jest trik niż rzeczywisty RAID 10.

    Oczywiscie, jesli uznamy, ze rzeczywisty RAID-10, to najpierw RAID-1
    (mirror), a na tego typu urzadzeniach - RAID-0 (stripe).

    Jesli uznamy, ze chodzi nam o mirroring *i* striping (co mamy w
    tradycyjnym RAID-10), to jak najbardziej da sie to zrobic na
    nieparzystej liczbie dyskow. I jest pewna alternatywa dla RAID-5 w
    mniejszych macierzach (3, 5 dyskow), lub duzych zestawach podzielonych
    na mniejsze macierze.

    A tak w ogole, to termin "RAID-0" jest oksymoronem ;)

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 20. Data: 2009-11-24 14:06:08
    Od: Tomasz Chmielewski <m...@n...wpkg.org>

    januszek wrote:

    > To mnie zalatuje LVM ;)

    Imlementacja RAID w LVM jest raczej slaba, i nie umozliwia czegos takiego.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org