-
1. Data: 2019-01-31 11:35:50
Temat: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
wtedy były)...
T.
-
2. Data: 2019-01-31 22:45:14
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: laisar <k...@o...pl>
W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
> wtedy były)...
Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=isch
Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=vid
-
3. Data: 2019-02-01 20:27:08
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
> wtedy były)...
A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.
Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
bedzie trudno :-)
Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k
https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0
P.S. cos nowego
https://youtu.be/u4kM67f_P3A
J.
-
4. Data: 2019-02-02 11:42:31
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
> W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>> wtedy były)...
>
>
> Obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=isch
>
> Ruchome obrazki - https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=vid
>
Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".
Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też
klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie
pękających koszyczków w BMW.
--
Pozdrawiam.
Adam
-
5. Data: 2019-02-03 12:20:17
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-02-02 o 11:42, Adam pisze:
> W dniu 2019-01-31 o 22:45, laisar pisze:
>> W dniu czwartek, 31 stycznia 2019 11:35:54 UTC+1 użytkownik T. napisał:
>>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>>> wtedy były)...
>>
>>
>> Obrazki -
>> https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=isch
>>
>> Ruchome obrazki -
>> https://www.google.pl/search?q=hydrokinetic+transmis
sion&tbm=vid
>>
>
> Ale T. pytał nie o sprzęgło hydrokinetyczne, tylko sterowanie "kasetą".
>
> Tutaj ja nie pomogę. Owszem, jeździłem i nadal jeżdżę automatami, też
> klasycznymi, ale niewiele przy nich robiłem. Tylko wymiany notorycznie
> pękających koszyczków w BMW.
>
>
Dokładnie - te filmy (część obejrzałem) pokazują działanie konwertera,
ale tam jeszcze był mechanizm przełączania konwerterów - realizowany
pewnie albo przez hydraulikę sterującą sprzęgłami albo nie wiem jak :-).
Tu jest współczesna skrzynia:
https://moto.wp.pl/9g-tronic-nowa-9-biegowa-skrzynia
-mercedesa-6068457100788865a
http://www.automat.com.pl/9-biegowa-automatyczna-skr
zynia-zf-innowacja-2012-roku,3,2.html
Widziałem gdzieś przekrój starszej skrzyni - tam jest milion kanalików i
zaworów, ale jak to działa?
Generalnie piszą, że za zmianę biegów odpowiadają przekładnie
planetarne. Ale jest ich kilka - jak się je przełącza mechanicznie?
T.
-
6. Data: 2019-02-03 12:33:29
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
> Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>> wtedy były)...
>
> A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
> Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.
>
> Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
> bedzie trudno :-)
>
>
> Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
> https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k
>
> https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
> https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0
>
>
> P.S. cos nowego
> https://youtu.be/u4kM67f_P3A
>
> J.
>
Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli
łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka
razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore
bez treningu... :-)
A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan
wymyślając te wszystkie kanaliki...
T.
-
7. Data: 2019-02-03 13:39:08
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Dnia Sun, 3 Feb 2019 12:33:29 +0100, T. napisał(a):
> W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
>> Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
>> https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k
>>
>> https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
>> https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0
>>
>> P.S. cos nowego
>> https://youtu.be/u4kM67f_P3A
>>
> Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie.
No wiesz - musieli w wojsku miec mechanikow, ktorzy to obsluza i
naprawia.
> Amerykanie mieli łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem
kilka
> razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore
> bez treningu... :-)
Ale czy skrzynia to wytrzymala ?
Bo ciekawe - automat lepszy technicznie, czy automaty mieli lepiej
opanowane, czy w koncu potrzebowali kierowcow, o co w USA latwo, ale
biegow zmieniac nie umieja.
> A mój komentarz do tego nowego filmu - ktoś musiał mieć łeb jak sagan
> wymyślając te wszystkie kanaliki...
Byc moze latwiejsze niz sie wydaje.
J.
-
8. Data: 2019-02-03 13:42:26
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: yabba <g...@g...com>
W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze:
> W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
>> Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
>>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>>> wtedy były)...
>>
>> A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
>> Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.
>>
>> Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
>> bedzie trudno :-)
>>
>>
>> Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
>> https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k
>>
>> https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
>> https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0
>>
>>
>> P.S. cos nowego
>> https://youtu.be/u4kM67f_P3A
>>
>> J.
>>
> Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli
> łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka
> razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore
> bez treningu... :-)
I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w
osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń
manualnych niesynchronizowanych. Obejrzyj na YT filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=dickqE-zEmE
https://www.youtube.com/watch?v=VQMTYoFeRcM
Star 66 to pikuś a nie hardcore.
https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266
terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200
cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". :)
yabba
-
9. Data: 2019-02-03 15:16:11
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: "T." <k...@i...pl>
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
> W dniu 03-02-2019 o 12:33, T. pisze:
>> W dniu 2019-02-01 o 20:27, J.F. pisze:
>>> Dnia Thu, 31 Jan 2019 11:35:50 +0100, T. napisał(a):
>>>> Dziś jest elektronika, która steruje zmianą biegów w ASB. A jak to
>>>> wyglądało w skrzyniach w czasach, gdy nie było elektroniki? Coś tam
>>>> przeczytałem na Wikipedii, jak to działało. Ale może ktoś podrzuci
>>>> jakieś zdjęcie? Bo trudno mi to sobie wyobrazić, jak mechanizm
>>>> odśrodkowy może sterować zaworami w skrzyni hydrokinetycznej (a takie
>>>> wtedy były)...
>>>
>>> A czemu nie ? Juz u Watta sterowal zaworami :-)
>>> Ale akurat w tej czesci hydrokinetycznej to chyba zaworow nie bylo.
>>>
>>> Trzeba by sie przeleciec do USA i poszukac w bibliotekach, bo u nas
>>> bedzie trudno :-)
>>>
>>>
>>> Sa jeszcze takie filmy szkoleniowe
>>> https://www.youtube.com/watch?v=YKHeqHMye4k
>>>
>>> https://www.youtube.com/watch?v=SrkzaQRDtuM
>>> https://www.youtube.com/watch?v=9sPi7DEbyI0
>>>
>>>
>>> P.S. cos nowego
>>> https://youtu.be/u4kM67f_P3A
>>>
>>> J.
>>>
>> Fajne te stare filmy - tłumaczą jak krowie na rowie. Amerykanie mieli
>> łatwo... - z automatami. Ja w wojsku jeździłem (no - jechałem kilka
>> razy) starem 66 z niesynchronizowaną skrzynią biegów. To był hardcore
>> bez treningu... :-)
>
> I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w
> osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń
> manualnych niesynchronizowanych. Obejrzyj na YT filmy:
> https://www.youtube.com/watch?v=dickqE-zEmE
> https://www.youtube.com/watch?v=VQMTYoFeRcM
>
> Star 66 to pikuś a nie hardcore.
> https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
>
> I teraz ciekawostka o Starach. Z tego co zauważyłem, to Stary 266
> terenowe 266 miały w standardzie skrzynię synchronizowaną, a Stary 200
> cywilne skrzynię bez synchronizacji. Ale można było zrobić "swapa". :)
>
>
> yabba
No właśnie w starze 66 trzeba było zmieniać biegi z przegazowaniem. :-)
T.
-
10. Data: 2019-02-03 20:16:12
Temat: Re: Pytanie z ciekawości o budowę automatycznej skrzyni biegów z lat 50. i 60.
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
W dniu 2019-02-03 o 13:42, yabba pisze:
> I tu cię zadziwię. Amerykanie mieli automaty od dawna, ale tylko w
> osobówkach. W ciężarówkach pozostali w większości na etapie skrzyń
> manualnych niesynchronizowanych.
No to jest dla mnie zagadka.
Bo w kraju w którym automaty w osobówkach były "od zawsze", w
ciężarówkach bożkiem został wyszukiwacz biegów Eaton Fuller, o 18-tu
niesynchronizowanych przełożeniach, dwupółkowy z półbiegami, z podwójnym
wysprzęglaniem i hamulcem sprzęgła.
Za to w Europie dokładnie odwrotnie - nadal jest wielu zwolenników
manuala w osobówkach, z kolei w ciężarówce zazwyczaj ostatnie biegi
jakie się zmienia rękami to te na egzaminie na prawo jazdy :)
--
Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
Engine power, torque and gear ratios calculator online:
http://powertorque.cba.pl