  • 71. Data: 2014-03-30 15:58:10
    Temat: Re: Przyszlosc energetyki
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 30.03.2014 o 15:42 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Żeby w sieci prądu zmiennego napięcie mojej turbiny wyprzedzało inne
    > turbiny, to trzeba zwiększyć przesunięcie fazowe, a nie częstotliwość.
    Pytał o częstotliwość, przesunięciem fazowym też uzyskasz podobny efekt.

    > Co znaczy "zsynchronizowane, ale z pewną skończoną dokładnością"?
    A co nie wiesz co to błąd pomiarowy?

    > Jeśli jestem zsynchronizowany z siecią 50Hz "normalnie", a potem
    > sobie "trochę" podniosę częstotliwość, powiedzmy o 0,001Hz, to po
    > kilku godzinach będę po prostu w przeciwfazie do całej reszty.
    Nie nie będziesz, sieć jest "sztywniejsza" od turbiny i nie pozwoli jej
    wypaść z synchronizmu, będzie "biegać" w koło punktu synchronizacji ale za
    bardzo się nie oddali.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 72. Data: 2014-03-30 15:58:13
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 30.03.2014 15:28, Marek Dyjor pisze:

    > mamy środek gorącego dnia i naraz w okolicach elektrowni słonecznej mamy
    > burzę... i jest dupa bo pojawia sie wielka dziura w zapotrzebowaniu na
    > energię
    >
    > ska mamy wziąść tę brakująca energie rpaktycznei w ciagu kilku sekund...
    > bo jak nie to będziemy mieli blackout.

    Jest potencjalnie dyspozycyjne źródło odnawialne - metan.

    Kombinują też coś z wysokotemperaturową katalityczną syntezą płynnych
    węglowodorów z atmosferycznego CO2 i wody z użyciem energii słonecznej.

  • 73. Data: 2014-03-30 16:08:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Janusz napisał:

    > Pytał o częstotliwość, przesunięciem fazowym też uzyskasz podobny efekt.

    Przecież zupełnie inny -- jeśli "trochę podniose częstotliwość", to
    uzyskam zdudnienie, a nie pożądany efekt.

    > A co nie wiesz co to błąd pomiarowy?

    Wiem, ale na razie nie potrzebuję niczego mierzyć.

    > Nie nie będziesz, sieć jest "sztywniejsza" od turbiny i nie pozwoli
    > jej wypaść z synchronizmu, będzie "biegać" w koło punktu synchronizacji
    > ale za bardzo się nie oddali.

    To jest "bieganie" fazy, a nie zmiana częstotliwości, która pozostaje
    wciąż ta sama (mierzona długookresowo -- ale jak inaczej zmierzyć, by
    uniknąć błędu pomiarowego?).

    --
    Jarek

  • 74. Data: 2014-03-30 16:10:30
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    > Jest też szansa na zlikwidowanie starzenia i biologiczną
    > nieśmiertelność. Podobnie jest szansa na kolonizację innych planet.
    >
    > Ale na razie mamy to co mamy. Pewnie, trzeba próbować wejść w energię
    > syntezy jądrowej, ale póki co nawet z ciężkim wodorem słabo idzie, a
    > żeby to było niemalże niewyczerpalne trzeba by wykombinować metodę
    > fuzji lekkiego wodoru. A z tym jest jeszcze większy problem.

    co nie zmienia faktu że te parszywe paliwa kopalne są najłatwiejsze do
    przemiany w energię elektryczną.

    warto wiedzieć że obecnie USA i KAnada stają sie najwiekszymi producentami
    ropy i gazu...

    a złoża mają olbrzymie... No i w końcu złoża sią w normalnych
    przewidywalnych z grubsza pańśtwach a nie u dzikich arabów.

    znaczy ruskie też mają prawdopodobnei łupki gazo i roponośne tylko nie mają
    ani technologii a przedewszystkim kasy aby je zacząć eksploatować.

    więc są w dupie. Złoża konwencjonalne w Rosji wg niektórych eksperów są na
    wykończeniu, obawiam sie że nawet Putin nie wie ile ma gazu i ropy. Bo nikt
    nie wie ile dopisali do szacunków geolodzu aby zarobić na lepsze premie za
    odkrycia.

    Kryzys ukraiński jest dobrym zapalnikiem aby dywersyfikowac dostawy paliw
    oraz aby dać zielone światło na badania i wydobycie gazu z łupków w CAŁEJ
    Europie. A Polityków którzy są na rosyjskiej kroplówce powinno sie szybko
    odciąć i wysłać na humanitarą emeryturę choć ja bym ich widział w samolocie
    lecacym do Moskwy z biletem w jedną stronę i zakazaem wjazdu do Europy i USA
    do końca życia.

  • 75. Data: 2014-03-30 16:38:02
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 30 marca 2014 15:56:53 UTC+2 użytkownik Marek Dyjor napisał:

    > ale na końcu i tak trzeba postawić ten blok 1GW bo co bedzie jak przyjdzie
    >
    > pochmurne lato albo walnie wukan w islandii i europa sie zasnuje chmurami na
    >
    > rok czy dwa...
    >

    > moim zdaniem sesnowniejsze śa solary do grzania. warto by też pomyśleć o
    >
    > klimatyzacji słonecznej, bo klima zużywa olbrzymei ilosci energii w okresie
    >
    > letnim.

    Grzanie wody Słońcem może się udać jak instalacji będzie niedużo. Jak się zrobi
    pochmurno to czymś trzeba wodę ugrzać żeby się umyć. Jeśli by grzać spalając coś w
    lokalnym piecu to ok. Ale jak prądem to dupa zbita.

  • 76. Data: 2014-03-30 17:55:28
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 30.03.2014 o 16:08 Jarosław" Sokołowski" <j...@l...waw.pl> pisze:

    > Przecież zupełnie inny -- jeśli "trochę podniose częstotliwość", to
    > uzyskam zdudnienie, a nie pożądany efekt.
    Patrząc okiem elektronika tak, ale energetyka siłowa rządzi się trochę
    innymi prawami, popatrz na początek tego posta opisałem dlaczego tak jest,
    np: taki generator jak zwolni to staje się silnikiem :) i pobiera moc z
    sieci.

    > Wiem, ale na razie nie potrzebuję niczego mierzyć.
    No to czego nie rozumiesz w zdaniu "Normalnie są zsynchronizowane, ale z
    pewną skończoną dokładnością".

    > To jest "bieganie" fazy, a nie zmiana częstotliwości, która pozostaje
    > wciąż ta sama (mierzona długookresowo -- ale jak inaczej
    Ale długookresowo się nie mierzy bo nie ma po co, ważne są chwilowe
    wachania bo one bezpośrednio obciążają układ generator- turbina, zbyt duże
    skoki mogą zniszczyć turbinę dlatego każdy generator ma układ
    synchronizacji który śledzi częstotliwość w pewnym zakresie i włącza
    generator do sieci w ściśle określonych warunkach.

    > zmierzyć, by
    > uniknąć błędu pomiarowego?).

    Biega i faza i częstotliwość, nic nie jest stałe, zresztą sama norma o tym
    mówi że w gniazdku rzadko zobaczysz 50.0000 hz.

    --

    Pozdr
    Janusz

  • 77. Data: 2014-03-30 18:37:21
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    > W USA mają do tego podejście proste.
    /.../
    > Robi po prostu prąd z gazu
    > i sprzedaje.

    A tymczasem UE sprzedaje koncesje na emisje CO2, ku uciesze reszty świata.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 78. Data: 2014-03-30 19:26:56
    Od: Mario <m...@...pl>

> [...]
    > by jeszcze wypadało doliczyć koszt linii przesyłowej -- dziesięć razy
    > gorzej wykorzystanej niż zwykle, więc tyleż razy dłużej się amortyzującej.
    >
    > Marny to interes i niczym nie uzasadniony -- tu nie jest jak w Kozienicach,
    > że trzeba od razu walnąć blok 1075 MW. W fotowoltaice takie "bloki" mają
    > moce około 20-30 kW. Wszystkie większe instalacje składają się z wielu
    > inwerterów o mocy tego rzędu, każdy pędzony z mniej więcej setki paneli
    > i dający na wyjściu trzy fazy 230V, już zsynchronizowane z siecią. Cena
    > jednego kilowata w takim "bloku", to 3-4 tysiące złotych. Czyli połowa

    A wiec dla ciebie małe instalacje to 20-30kW :) Myślałem, że małe to
    właśnie rzędu 1MWp, bo duże to są te kręciołki po 200, 500 czy 1000 MW.
    Ale nie wierzę, ze w małych instalacjach koszt inwestycji wyjdzie 3-4
    tysiące za kW. Chyba, że właściciel to prywatny zwolennik odnawialnej
    energii, który nie liczy kosztów własnej wielomiesięcznej pracy. I
    stawia na własnej działce.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 79. Data: 2014-03-30 20:01:38
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > by jeszcze wypadało doliczyć koszt linii przesyłowej -- dziesięć razy
    > gorzej wykorzystanej niż zwykle, więc tyleż razy dłużej się amortyzującej.

    W przypadku mocy rzędu 20 kW to ta linia będzie lepiej wykorzystana?

> [...]
    > i dający na wyjściu trzy fazy 230V, już zsynchronizowane z siecią. Cena
    > jednego kilowata w takim "bloku", to 3-4 tysiące złotych. Czyli połowa

    Elektrownia słoneczna 20 kW da rocznie 25-28 tys. kWh. Czyli około 30
    tys zł przychodu, uwzględniając zielone certyfikaty. Ktoś musi to
    pilnować, serwisować rozliczać faktury z właścicielem sieci. Nie opłaca
    się dla jednej takiej "elektrowni".

    Mario

  • 80. Data: 2014-03-30 21:02:39
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 30 marca 2014 20:01:38 UTC+2 użytkownik Mario napisał:

> [...]
    >
    > tys zł przychodu, uwzględniając zielone certyfikaty. Ktoś musi to
    >
    > pilnować, serwisować rozliczać faktury z właścicielem sieci. Nie opłaca

    Skąd cena prawie złotówkę za 1 kilowatogodzinę?