  • 1. Data: 2013-03-25 12:13:39
    Temat: Przyspieszanie diody
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam pytanie o możliwość "emulacji" szybkiej diody na duży prąd
    z wykorzystaniem wolnych diod prostowniczych. Pytanie wynika
    z problemów z dostępem do szybkich diod wytrzymujących 300A.
    Dioda jest potrzebna do spawarki na prąd stały, w której prąd
    sterowany jest przez PWM. W obwodzie jest dławik, z którego
    prąd (po wyłączeniu tranzystora mocy) powinien być przekierowany
    do obciążenia (łuku) - właśnie diodą gaszącą.

    Z powodu problemów z zakupem szybkiej diody, w charakterze
    diody gaszącej użyta jest teraz zwykła (wolna) dioda prostownicza.
    Dodatkowo - na prostowniku i tranzystorze podłączone są warystory,
    aby pochłonąć pojawiające się (mimo diody) przepięcia.

    Okazuje się, że energia przepięć jest tak duża, że doprowadza
    do spalenia warystora i dalej - przebicia pozbawionego ochrony
    prostownika. Prostownik w stanie jałowym daje ok. 56V, prąd
    może osiągać 300A. Dławik ma ok. 200uH. Sterowanie PWM: 2kHz,
    przy czym jednorazowo włącza się impulsy na 30ms (czyli jest
    około 60 wyłączeń tranzystora).

    Pytanie właściwe: czy można wziąć dwie diody mniejsze, ale szybkie
    (znalazłem takie na 15A, w impulsie do 400A), połączyć je szeregowo
    i to wszystko podłączyć równolegle do diody wolnej? Wtedy,
    po wystąpieniu "przepięcia", szybko zaczęłyby przewodzić małe
    diody, a po chwili (5us?) również duża - i wyłączyłaby małe
    (bo ma niższe napięcie przewodzenia). Czy to może emulować jedną dużą,
    szybką diodę?

    Pozdrawiam
    P.

  • 2. Data: 2013-03-25 13:39:53
    Temat: Re: Przyspieszanie diody
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > diody, a po chwili (5us?) również duża - i wyłączyłaby małe
    > (bo ma niższe napięcie przewodzenia). Czy to może emulować jedną dużą,

    Moje doświadczenie nie wykracza poza mA więc przy 300A jest raczej mało
    przydatne.
    Wydawało mi się, że "szybkość" diody dotyczy przede wszystkim jej
    wyłączania, a nie włączania.
    P.G.

  • 3. Data: 2013-03-25 13:54:31
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@c...pl> napisał w
    wiadomości news:kipgiu$1tc$1@somewhere.invalid...
    > Wydawało mi się, że "szybkość" diody dotyczy przede wszystkim jej
    > wyłączania, a nie włączania.

    Linear Technology App note 122. Jima Williamsa - dotyczy własnie diod małej
    mocy i spraw związanych z czasem włączania.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz

  • 4. Data: 2013-03-25 14:06:38
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-03-25 13:54, Ukaniu pisze:

    > Linear Technology App note 122. Jima Williamsa - dotyczy własnie diod małej mocy i
    spraw związanych
    > z czasem włączania.

    Piszą tam, że czasy włączania są znacznie krótsze od
    czasów wyłączania i mogą być krótsze od 1 ns. W takim
    razie muszę jeszcze raz przyjrzeć się układowi
    - jakim sposobem grzeją się (i wybuchają) warystory 275V,
    skoro układ zasilany jest napięciem 56V.
    I nawet gdyby powstawały przepięcia do pochłonięcia,
    to byłoby ich w sumie 60ns na każdą sekundę pracy
    (impulsy 30ms o których wcześniej pisałem, są powtarzane
    co 1 sekundę). Nawet gdyby to był pełny prąd 300A
    i 56V, to średnio wychodzi 1 miliwat. A może jednak
    czasy włączania są dłuższe? Spróbuję to pomierzyć,
    chociaż trochę boję się włączać oscyloskop cyfrowy
    do układu, w którym mogą być napięcia rzędu kV
    i prądy 300A...

    P.

  • 5. Data: 2013-03-25 14:14:56
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    > czasów wyłączania i mogą być krótsze od 1 ns. W takim
    > razie muszę jeszcze raz przyjrzeć się układowi

    Co robią te diodty to nikt nie wie.
    Zrób sobie jakiś prostu układ testujący kluczuj napięcie, mierz czasy.
    Skoro grzeją Ci się wartystory an 275V to energia z przeipęć nie jest
    znikoma.
    Coś musi dzwonić mocno.

    Łukasz

  • 6. Data: 2013-03-25 15:40:08
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-03-25 14:14, Ukaniu pisze:

> [...]
    > Skoro grzeją Ci się wartystory an 275V to energia z przeipęć nie jest znikoma.

    Układ jest dosyć prosty. Część wysokoprądowa wygląda tak:

    http://www.tinypic.pl/lseezssq0tvc

    Całość ma generować impulsy 30 ms co 1 sekundę. Włączaniem
    prądu zajmuje się duży tranzystor IGBT (600 A, 1200 V).
    Prostownik jest na 550 A. Grzeją się warystory 275 V,
    podłączone między kolektorem a emiterem tranzystora
    oraz na wyjściu prostownika. Czasem palą się (ogniem...),
    zwykle po wykonaniu około 20 impulsów (po 20 sekundach
    pracy urządzenia). Efektem dodatkowym jest zniszczenie
    (przebicie napięciowe?) prostownika, co jest dosyć
    kosztowne - 320 złotych za nowy prostownik.

    SIG to jest jonizator (generuje impulsy wysokiego napięcia
    zapalające łuk) - impulsy zwierane są przez kondensator 1uF.
    Dławik Dł1 ma indukcyjność około 200 uH.

    Czy ktoś ma pomysł, skąd biorą się w tym układzie
    tak "silne" przepięcia?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2013-03-25 16:01:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 25 Mar 2013 15:40:08 +0100, Piotrne napisał(a):

> [...]
    > oraz na wyjściu prostownika. Czasem palą się (ogniem...),
    > zwykle po wykonaniu około 20 impulsów (po 20 sekundach

    Daj doraźnie tych warystorów więcej, to ci dłużej wystarczą i zdążysz coś
    obadać na oscyloskopie.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2013-03-25 16:02:30
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.03.2013 15:40, Piotrne wrote:

> [...]
    > Dławik Dł1 ma indukcyjność około 200 uH.
    >
    > Czy ktoś ma pomysł, skąd biorą się w tym układzie

    "Jak" silne? 300A*56V to ~17kW. Przy takich prądach indukcyjność
    pasożytnicza kabli nie jest pomijalna - możesz zobaczyć na modelu w
    spice co się dzieje.

    Typowy "mały transil"(rozmiarów diody) jest w stanie łyknąć 1kW.
    Potrzeba by ich było z 20.

    Michoo

  • 9. Data: 2013-03-25 16:14:48
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    > Daj doraźnie tych warystorów więcej, to ci dłużej wystarczą
    > i zdążysz coś obadać na oscyloskopie.

    Po spaleniu jednego dałem oczywiście kilka połączonych
    równolegle. Pilnowałem, żeby ich nie spalić. Okazuje się,
    że pracują nierównomiernie - jeden lub dwa grzeją się,
    pozostałe są chłodne. Pewnie nie mają jednakowych napięć
    zadziałania (chociaż kupione razem). Nie udało mi się
    znaleźć pojedynczego warystora o większej mocy.

    P.

  • 10. Data: 2013-03-25 16:24:57
    Od: Piotrne <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-03-25 16:02, Michoo pisze:

    > możesz zobaczyć na modelu w spice co się dzieje.

    Symulowałem całość w LTSpice, jednak bez uwzględniania
    indukcyjności przewodów. Musiałbym jakoś zmierzyć
    albo oszacować te indukcyjności. W każdym razie
    podczas impulsu nieprzymocowane przewody ruszają się.

    > Typowy "mały transil"(rozmiarów diody) jest w stanie
    > łyknąć 1kW. Potrzeba by ich było z 20.

    Mam kilka transili na 68V. Ale sprawdzałem, jak działają
    - charakterystyka jest bardzo "ostra", odstęp między
    nieprzewodzeniem a pełnym włączeniem to około 0,2 V
    (np. 67,9 V - nie przewodzi, 68,1 V - "zwiera").
    Czyli jeśli połączę kilka transili równolegle i będą się
    minimalnie różnić, to najpierw zadziała ten o najniższym
    napięciu (i spali), potem kolejne... Może pomogłoby
    jakieś wyrównywanie prądów małymi rezystorami.
    Ale jeszcze nie próbowałem.

    P.