  • 1. Data: 2016-01-09 23:10:04
    Temat: Przetwornica -- jaka topologia
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Potrzebuję zrobić przetwornicę nieizolowaną z Vin=8..20V
    na 12V/5A. W pierwszym odruchu pomyślałem o SEPIC, ale
    dla 60W zaczęła wychodzić przedziwna konstrukcja, więc
    pomny starej rady Romana, aby użyć topologii izolowanej
    zrobiłem rekonesans na stronie prof. Schmidta. Tak więc
    dla 60W:

    a) forward odpada, bo ma bardzo nieprzyjemne napięcia
    wyjściowe na transformatorze, co oznacza duży stres dla
    diod prostujących. W prostowanie synchroniczne tym razem
    nie chcę się bawić.

    b) flyback na UC3843 wygląda sensownie, ale wymaga stosunkowo
    dużych rdzeni. Program Ferroxcube dla 240kHz/3F3 sugeruje E25
    ze szczeliną 1,4mm. Do zrobienia -- mam komplet materiałów, ale
    przeczuwam jakieś problemy. Mam też rdzenie SuperMSS ze
    szczeliną rozproszoną -- tylko czy rdzeń toroidalny 20mm
    o AL=41 (co daje 2x6 zwojów) przeniesie 60W w okolicach 200kHz?
    Program Arnolda jest tak intuicyjny, że się słabo robi... :-/

    c) rdzenie E20+ pozwalają na przeniesienie sporych mocy,
    więc trochę tego szkoda -- kusi mnie podniesienie zapasu
    mocy do 100W w topologii push-pull na UC3846 i rdzeniu
    E20/10/6. Transformator chcę nawijać licą 180x0,1 i tu
    może wyjść problem z symetrią uzwojeń. Warto w ogóle dalej
    to rozważać?

    Pozdrawiam, Piotr

    PS. Chcę się upewnić, bo u Schmidta topologii push-pull
    z odczepem nie ma: liczyć transformator jak dla full bridge
    i wykonać podwójne uzwojenia, czy jest jakiś haczyk?

  • 2. Data: 2016-01-10 00:19:40
    Temat: Re: Przetwornica -- jaka topologia
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-01-09 o 23:10, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > pomny starej rady Romana, aby użyć topologii izolowanej
    > zrobiłem rekonesans na stronie prof. Schmidta.

    Skoro koszt specjalnie nie ma dla Ciebie znaczenia, to może coś w stylu
    LTC3115-1.
    Ja wprawdzie użyłem innego układu, bo potrzebowałem dodatkowych funkcji,
    ale Linear sporo układów zaczął robić w takiej konfiguracji (są też ze
    sterowaniem zewnętrznych tranzystorów i dla takich prądów raczej takiego
    układu trzeba poszukać). Cena niestety jak to u Lineara.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2016-01-10 00:52:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, January 9, 2016, 11:10:04 PM, you wrote:

> [...]
    > pomny starej rady Romana, aby użyć topologii izolowanej
    > zrobiłem rekonesans na stronie prof. Schmidta. Tak więc

    Ale 60W mi wychodziło na SEPIC przy 52kHz i rdzeniu toroidalnym 26mm.
    Problemem było uzyskanie większej mocy przy tej częstotliwości i tym
    rdzeniu.

    Jeśli udaje Ci się policzysz dla flybacka 1:1 to i SEPIC zadziała a
    przynajmniej energia z rozproszenia nie będzie iść w ciepło.

    [...]

    > PS. Chcę się upewnić, bo u Schmidta topologii push-pull
    > z odczepem nie ma: liczyć transformator jak dla full bridge
    > i wykonać podwójne uzwojenia, czy jest jakiś haczyk?

    Jako pierwsze przybliżenie licz jako full-bridge.

    --
    Best regards,
    RoMan