  • Data: 2010-09-07 15:16:38
    Temat: Przesiadka z Pentaxa na Nikona - jest sens?
    Od: Tomasz Worek <t...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Tym razem nie będzie żadnych zdjęć :) Za to będzie długi post.

    Zamiast tego potrzebuję porady i "świeżego" spojrzenia na problem bo
    ja to chyba muszę przelać na papier, tfu, usenet swoją frustrację :)

    Obecnie używam Pentaxa K-x z Tamronem 10-24, Tamronem 28-75 i Sigmą f/
    4 100-300. Sprzętu używam do (kolejność od najważniejszych
    zastosowań):
    - widoczki, głównie góry, czasem jaskinie (takie udostępnione do
    zwiedzania i oświetlone)
    - pokazy lotnicze
    - architektura (zamki, pałace itp.)
    - portrety
    - różne imprezy rodzinne typu "imieniny cioci" itp.

    Generalnie do ostatniego weekendu byłem zadowolony ze sprzetu, ale
    byłem na airshow w Hradec Kralove (CIAF 2010) i baaaaaaaaaaaardzo się
    zawiodłem na tandemie Pentax K-x + Sigma 100-300. Jeśli chodzi o
    szybkość ostrzenia, to jest ok. Tryb zdjęć seryjnych też jest super,
    ale celność autofocusa jest niestety na żenującym poziomie. Co z tego,
    że mam sporo fajnych kadrów skoro na ogromnej większości z nich główny
    obiekt jest nieostry.

    Dla testów włączałem i wyłączałem stabilizację ale wygląda na to, że
    nie ma ona najmniejszego wpływu na efekt końcowy.

    Co ciekawe, wziąłem ze sobą na szczęście (ufff...) moją starą puszkę
    (Pentax K-m) i w połączeniu z tą samą Sigmą uzyskałem o niebo lepsze
    efekty (poza tym używałem tego zestawu już wczęśniej, na pikniku w
    Krakowie i też było dobrze). Niestety K-m ma gorsze osiągi przy
    strzelaniu seriami (mniejszy bufor, wolniejszy zapis na kartę,
    mniejsza szybkostrzelność) co przy fotografowaniu szubkich samolotów
    (odrzutowce) mnie trochę ogranicza.

    Jestem o włos od sprzedania tego całego chłamu, ale coś muszę kupić w
    zamian i w tej sprawie potrzebuję pomocy.

    Moje wymagania:
    - mały, lekki korpus (ok. 500g)
    - szybszy i pewniejszy autofocus przy fotografowaniu dynamicznych
    obiektów (air show)
    - szybszy i pewniejszy autofocus w kiepskim świetle
    - minimum 5 klatek/s przy RAW
    - używalne ISO 1600
    - nie potrzebuję dużej ilości pokręteł i przycisków na obudowie (K-x
    ma jedno pokrętło i mi to wystarcza)
    - nie potrzebuję filmów
    - nie potrzebuję live view
    - body nie musi być uszczelnione, ale jakość wykonania powinna być
    porównywalna z K-x.

    Wygląda na to, że Nikon D5000 spełnia moje wymagania. Jest mały i
    lekki, ma 4 klatki na sekundę, bufor mieści 11 RAWów... ISO 1600 ma
    porównywalne z Pentaxem K-x (ja właściwie nie widzę różnicy). Brak
    śrubokręta mi nie przeszkadza, szkła którę chcę kupić są dostępne w
    wersji AF-S.

    1. Czy taka wymiana ma sens?
    2. Ma ktoś pojęcie jak sprawuje się Sigma 100-300 f/4 HSM z Nikonami
    (szybkość i celność autofocusa)?
    3. Może jakieś inne szkło? Chyba w tej klasie cenowej (używka do 3500)
    nie ma nic lepszego...?
    4. Czy ktoś ma jakieś doświadczenie (airshow, rajd samochodowy,
    dynamiczny sport itp.) z Nikkorem 70-300 VR? Hesja poleca to szkło na
    swojej stronie (http://www.hesja.pl/) do fotografii samolotów.
    5. Czy coś stracę przy przesiadce na D5000?

    Pozdrawiam, Tomasz