    From: Madz <k...@p...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Przekaznik elektroniczny
    Date: Sun, 8 Jan 2012 15:11:48 +0100

    Dnia Sat, 07 Jan 2012 11:03:03 +0100, Sylwester Łazar napisał(a):

    > Tak czy inaczej, niewidzę problemu w sterowaniu S202 akurat silnikiem
    > rolet.
    > Oczywiście mówimy o tych na 230V AC.
    > Warto jednak dać odpowiednio wytrzymały element i wyposażyć układ
    > w czujnik prądu, który zapala czerwoną diodę, gdy silnik przekroczy 4A.
    > Gdy przekroczy 5A, niech włącza system alarmowy z syreną:-)

    Krotko napisze moje doswiadczenia (bylo to ok 4 lata temu jak sie tym
    zajmowalem, wiec pamietam juz przez mgle)

    S202 nie probowalem, wiec sie nie wypowiem, ale sam przerabialem sterowanie
    rolet i po wielu probach skonstruowania sterownikow na triakach
    (przestestowaniu napedow kilku roznych firm) zrobilem sterownik na
    przekaznikach. W momencie, gdy naped rolety podnosimy/opuszczamy, to na
    przewodzie, na ktorym w danej chwili nie podajemy zasilania przy dojsciu
    rolety do wylacznika krancowego pojawia sie impulsowo przepiecie - w
    napedach, ktore ja testowalem potrafilo ono przekroczyc nawet 2kV.
    Skutecznie "ubijalo" to przerozne triaki, nie zawsze od razu (czasem, po
    kilkuset "uderzeniach"), ale na pewno nie nazwalbym tego rozwiazaniem
    trwalym. Warystory, transile i rozne inne cuda nie pomagaly. Dodam jeszcze,
    ze mialem tez napedy (jakies chinskie), w ktorych efekt "przepiec" nie
    wystepowal.
    Mowa oczywiscie o roletach z wylacznikami krancowymi mechanicznymi, w
    przypadku "elektronicznych" zjawisko przepiec podobno nie wystepuje.

    m.