  • 1. Data: 2013-12-12 13:23:56
    Temat: Przegląd prasy: Smartfony droższe przez opłatę na rzecz ZAiKS-u?
    Od: Zakonspirowany <x...@g...com>

    http://kut.as/tvn24-smartfony-drozsze-przez-zaiks

    "Stowarzyszenie Autorów ZAiKS proponuje, aby telefony komórkowe i
    smartfony objąć tzw. opłatą reprograficzną. Miałaby ona wynosić 2 proc.
    wartości każdego urządzenia. Producenci już liczą, ile będzie ich
    kosztować wprowadzenie takiej opłaty - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".

    Opłata reprograficzna jest uiszczana przez importerów i producentów
    urządzeń oraz nośników danych, wykorzystywanych do zapisywania utworów.
    W założeniu ma ona rekompensować autorom straty, jakie ponoszą w związku
    z kopiowaniem ich muzyki lub filmów. Do tej pory zobowiązani do jej
    wnoszenia byli m.in. producenci twardych dysków, drukarek, nagrywarek,
    płyt CD i DVD.

    Jak pisze "Dziennik Gazeta Prawna", Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
    proponuje, żeby opłatą objąć telefony komórkowe i smartfony. Opłata taka
    ma wynosić 2 proc. wartości urządzenia.

    Gazeta informuje, że mniejszej opłaty domaga się Stowarzyszenie
    Filmowców Polskich - 1,5 proc. Z kolei Związek Importerów i Producentów
    Sprzętu Elektrycznego i Elektronicznego nie chce rozszerzać listy
    urządzeń objętych opłatami.
    Wartość rynku
    Rynek telefonów komórkowych wart jest nawet ponad 5 mld zł. Łatwo zatem
    policzyć, że z tytułu nowej opłaty producenci musieliby odprowadzić na
    rzecz autorów ponad 100 mln zł.

    "Dziennika Gazeta Prawna" pisze, że nowa opłata najbardziej uderzyłaby w
    duże koncerny - Samsung, Nokia, LG - ponieważ to one sprzedają najwięcej
    urządzeń. Dotknęłaby ona jednak też polskich producentów. Niektórzy w
    rozmowie z gazetą, nową opłatę nazywają wprost - to haracz. Ich zdaniem
    - jeśli taka opłata miałaby zostać wprowadzona - producenci powinni o
    tym wiedzieć z dużym wyprzedzeniem.

    Część producentów ma już podpisane kontrakty na dostawy swoich
    produktów. Gdyby zatem pojawiła się konieczność wniesienia dodatkowych
    nie planowanych wcześniej opłat, potrzebna może być renegocjacja
    kontraktów - pisze gazeta. To może oznaczą wzrost cen o ok. 10 proc. w
    przypadku tańszych urządzeń i ok. 50 zł w przypadku droższych.
    Producenci uważają, że najlepszym wyjściem byłoby wprowadzenie
    ewentualnych zmian w opłatach dopiero od 2015 r., by mogli je uwzględnić
    w swoich budżetach.

    "Dziennik Gazeta Prawna" informuje, że w Ministerstwie Kultury i
    Dziedzictwa Narodowego złożono już trzy projekty zmian rozporządzenia,
    które określa, jakie urządzenia są obciążone opłatą reprograficzną. Z
    nieoficjalnych informacji "GDP" wynika, że zmiany w przepisach mają
    trafić do konsultacji społecznych w styczniu przyszłego roku. Oznacza
    to, że mogą one wejść w życie jeszcze w pierwszej połowie 2014 roku.
    Ministerstwo Kultury - jak pisze gazeta - nie odpowiedziało na jej
    pytanie dotyczące zaawansowania prac nad nowym rozporządzeniem.
    Autor: mn/klim/ / Źródło: Dziennik Gazeta Prawna"

    ?(??_?)? ? ???

  • 2. Data: 2013-12-12 15:27:52
    Od: Trybun <C...@j...com>

    W dniu 2013-12-12 13:23, Zakonspirowany pisze:
> [...]
    > ponoszą w związku z kopiowaniem ich muzyki lub filmów. Do tej pory
    > zobowiązani do jej wnoszenia byli m.in. producenci twardych dysków,

    Doszły jeszcze do tego niedawno dopłaty do kupowanych radioodbiorników i
    telewizorów, kasa z tych opłat ma iść na utrzymanie artystów którzy nie
    potrafią swoja pracą zarobić na siebie..

  • 3. Data: 2013-12-12 15:33:20
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]

    > urządzeń oraz nośników danych, wykorzystywanych do zapisywania utworów.
    > W założeniu ma ona rekompensować autorom straty, jakie ponoszą w związku

    Czy to znaczy, że piractwo zalegalizują?
    Bo jak nie - to wyczuwam jakąś sprzeczność intencji...

    --
    MN

  • 4. Data: 2013-12-12 16:23:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin N" napisał w wiadomości

    >Czy to znaczy, że piractwo zalegalizują?
    >Bo jak nie - to wyczuwam jakąś sprzeczność intencji...

    U nas kopiowanie utworu (ale nie programu) na wlasny uzytek jest w
    zasadzie legalne, wiec teraz tylko opodatkowac.

    Tylko:
    -czemu % od ceny ? Im drozszy telefon tym wiecej kopiuje ?
    -na nie-smartfonie muzyczki slucha sie rownie dobrze, a nawet lepiej,
    -smartfony maja sporo muzyczki z legalnych zrodel, z oplacona
    licencja.

    J.

  • 5. Data: 2013-12-12 17:17:49
    Od: sqlwiel <"nick"@googlepoczta.com>

    W dniu 2013-12-12 16:23, J.F pisze:

> [...]
    > -na nie-smartfonie muzyczki slucha sie rownie dobrze, a nawet lepiej,
    > -smartfony maja sporo muzyczki z legalnych zrodel, z oplacona licencja.

    Dla mnie istotnym pytaniem jest skąd taki ZAIKS, czy inna mafia
    producencka będzie wiedziała CZYJE utwory ściągam i jak należy podzielić
    tę zrabowaną kasę między tfurcuff?

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. sqlwiel.

  • 6. Data: 2013-12-12 17:40:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sqlwiel" napisał w wiadomości
    >Dla mnie istotnym pytaniem jest skąd taki ZAIKS, czy inna mafia
    >producencka będzie wiedziała CZYJE utwory ściągam i jak należy
    >podzielić tę zrabowaną kasę między tfurcuff?

    No nie, po rowno podziela, albo sprawiedliwie.
    Mafia producencka ... raczej nie, ZAIKS chyba jednak tworcow zrzesza.

    Chociaz ... te nowoczesne smartfony moga przeciez dokladnie
    zaraportowac, czego sluchasz, ile sluchasz, skad sciagnales itp.

    J.

  • 7. Data: 2013-12-12 18:19:20
    Od: "Mr. Misio" <m...@g...pl>

    Użytkownik Trybun napisał:

    > Doszły jeszcze do tego niedawno dopłaty do kupowanych radioodbiorników i
    > telewizorów, kasa z tych opłat ma iść na utrzymanie artystów którzy nie
    > potrafią swoja pracą zarobić na siebie..

    nienienie!

    kasa idzie na dzialalnosc firm typu zaiks, ktore "odpalaja" autorom z
    tego co pamietam jakies 1-2% z calosci.

    interes po uju ;)

  • 8. Data: 2013-12-12 19:20:05
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-12-12 15:27, Trybun pisze:

    > Doszły jeszcze do tego niedawno dopłaty do kupowanych radioodbiorników i
    > telewizorów, kasa z tych opłat ma iść na utrzymanie artystów którzy nie
    > potrafią swoja pracą zarobić na siebie..

    tłumacząc to na realia: nikt nie chce ich piracic, wiec nie maja z czego
    zyc.
    Taki Kazik wiecznie płacze jak go internauci okradają, tyle, ze gdyby
    nie był hipokrytą powinien odmówić dawania koncertów. Liczba ludzi
    którzy przychodzą na jego koncerty (na ogół swietne - przyznaje) o rzad
    przewyzsza sprzedaz płyt. W wiekszosci, wiec koncertuje dla "złodziei".

    --
    @foe_pl

  • 9. Data: 2013-12-12 19:21:10
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2013-12-12 17:40, J.F pisze:
    > ZAIKS chyba jednak tworcow zrzesza.

    wszystkich?

    --
    @foe_pl

  • 10. Data: 2013-12-12 19:42:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "the_foe" napisał w wiadomości
    >wszystkich?

    Nie "wszystkich", tylko "tylko".

    Znaczy sie ze wsrod czlonkow nie bedzie jakiegos "Sony Entertaintment"
    itp..
    Tylko rzeczywisci tworcy.

    Choc jak czytam statut - czlonkiem moze byc "osoba" bez przymiotnikow

    J.