  • 301. Data: 2011-10-31 15:46:29
    Temat: Re: Przeciwko w?asno?ci intelektualnej
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 14:18, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"

    > Bosz. Obecne prawo chroni "model biznesowy" pod tytułem "zaciąganie
    > zobowiązań i wypełnianie ich". Zobowiązaniem może być cokolwiek.

    Jest wiele modeli biznesowych, które wymagają przepisów chroniących ich,
    których, być może, nie wymaga usługa płukania kaloryferów.

    > Możesz to porównać do obsługi wyjątków w programowaniu.

    Porównałem sobie, wniosek: w Polsce również można opatentować cokolwiek.

    > Poważnie? Boponieważ? (zwróć uwagę, że koszty transakcyjne w gospodarce
    > nie oznaczają tylko kosztu przygotowania wniosku patentowego i jego
    > rozpatrzenia, ale też całość kosztów wynikających z konieczności
    > zabezpieczania się przed durnymi pozwami, kosztów działalności troli
    > patentowych itede itepe).

    No i w przypadku konkretnie patentu na wskaźnik do ganiania kota, jakie
    są koszta wynikające z zabezpieczania się przed pozwami i koszta
    spowodowane wykorzystaniem tego patentu przez trolli patentowych? Tak
    konkretnie?

  • 302. Data: 2011-10-31 15:47:41
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 14:27, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Na przykład na telefon, do słuchania w autobusie.

    Nie rozumiem, kupujesz audiobooki na telefon?

  • 303. Data: 2011-10-31 16:02:08
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 14:36, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > Zaraz, to nie tobie się wydawało, że PS to są obrazki?
    > Może uzgodnij w takim razie sam ze sobą co piszesz.

    Była mowa o fotografiach w PS. Fotografie w PS t nadal fotografie, a nie
    programy komputerowe.

    > W sensie dzieł graficznych.

    No więc plik zawierający program w postscripcie może być jednym albo
    drugim- albo nawet zawierać jedno i drugie, ale nie jest z automatu
    dziełem typu "program komputerowy" tylko dlatego, że jest programem w
    języku programowania.

    > Bo ty tak mówisz?

    Bo tak działa prawo. Masz jakiś kontrprzykład?

    > Znowu wypowiadasz się o czymś, na czym się zupełnie nie znasz. Spróbuj
    > "nie mieć potrzeby backupowania wiele razy" tego samego pliku przy
    > strategii "pełna co tydzień + różnicowe codziennie" z retencją
    > trzytygodniową.

    Proszę bardzo: biorę system backupujący, w którym można to zrobić (w
    więększości chyba można), wskazuję mu katalogi z otrzymanymi z zewnątrz
    programami komputerowyni, których nie modyfikuję (wliczając w to fonty)
    i ustawiam program backupujący tak, żeby tych rzeczy nie backupował. Tym
    katalogom robię oddzielny backup - i tyle.

    Poza tym powiem tak: wcale nie jestem przekonany, czy w tym przypadku,
    który opisujesz, backupowanie wszystkiego jak leci jest faktycznie
    nielegalne.

  • 304. Data: 2011-10-31 17:14:32
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 14:55, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"

    > Mocno niekoniecznie. Gdyby była potrzeba, ktoś by ją zaspokoił.

    Na jakiej podstawie tak uważasz? Ludzie mają wiele potrzeb, których nikt
    nie zaspokaja.

    > Cholera, przecież Lemów mamy na pęczki. Swoją drogą, Lem pisał w czasach
    > cokolwiek nierynkowych.

    Tak w ogóle, w różnych innych ustrojach jak najbardziej jest możliwe,
    żeby utrzymywać się z pisania czy z czego tam bez praw autorskich. Ale w
    kapitaliźmie prawo autorskie jest do tego potrzebne.

    Poza tym akurat w przypadku Lema też było raczej tak, że czytelnicy
    kupowali jego książki za pieniądze i on od tych pieniędzy dostawał
    honoraria, z których się utrzymywał. Ja w każdym razie pamiętam tamte
    czasy i uwierz mi, książki Lema nie były rozdawane za darmo (a w PRL
    ustawa o prawie autorskim też była). Już nie wspominając o tym, że jego
    książki też były wydawane za granicą, w tym w krajach, gdzie rynek działał.

    Ale chcesz innego przykładu? J.G. Ballard.

    > Ale znasz jakichś pisarzy? Poza bardzo nielicznymi wyjątkami, na pisaniu
    > książek się nie zarabia. Podobnie jak np. na muzyce.

    Owszem, znam jakichś pisarzy. Wiem też akurat, że dla wielu z tych
    pisarzy, których czytuję, pisanie stanowi jedyne lub główne źródło
    utrzymania.

    > Ależ oczywiście, że można. Ktoś mu broni sprzedać książkę wydawnictwu?
    > Albo wręcz otworzyć własne?

    Ja jednak uważam, że nie można. To, że nikt nie zabrania, nie znaczy
    jeszcze, że coś jest możliwe.

    > Wiesz, kiedyś "obecnie" jeździło się po mieście tramwajem konnym.
    > "Obecność" się zmienia.

    No i kiedyś pewnie też będzie inaczej, ale teraz jest tak jak jest i nie
    ma żadnych poważnych przesłanek na to, żeby pisarz mógł zarabiać inaczej.

    > Kwestia po prostu stopnia ryzyka.

    Nie. Kwestia ryzyka to jest jak porównujesz działalność, na której
    zarobisz z dużym prawdopodobieństwem, ale pieniądze, jakie zarobisz będą
    niewiele większe od tych, jakie włożyłeś, a działalność na której prawie
    na pewno stracisz, ale jak zarobisz, to masz szansę na wielokrotne
    przebicie.

    Jak masz propozycję, na której praktycznie na pewno stracisz, a jeśli
    przypadkiem uda ci się zarobić, to raczej też niedużo, to nie jest to
    kwestia "stopnia ryzyka", tylko po prostu kiepska inwestycja.

    > Naprawdę jesteś taki głupi, że wciąż nie zrozumiałeś, że ja po prostu
    > atakuję twoje argumenty? W szczególności "ochronę modelu biznesowego
    > pisania książek"? Czym jest prawo autorskie, tym jest. Twoja "ochrona
    > pisania książek" zaraz sprowadzi się do przymusu ich kupowania.

    Czy jesteś za głupi żeby zrozumieć, że mój argument jest taki, że prawa
    autorskie powinny być, bo one moim zdaniem właśnie dają tę ochronę?

    > OK, złe słowo w sensie formalnym - owszem. Redakcja też wcale tyle nie
    > kosztuje.

    Nie mówiłem, że redakcja tyle kosztuje, tylko że do kosztów pisania
    książki trzeba też wliczyć pracę redaktora i pisarza na etapie redakcji.
    I tak, raczej jest to znacząca część kosztów całości.

    > Po pierwsze - nie wykazałeś wciąż prawdziwości poprzednika implikacji.
    > Po drugie - wcale nie jest też powiedziane, że następnik jest prawdziwy.

    Przecież nie mam zamiaru cię przekonywać. Mówię tylko, że dla mnie prawo
    autorskie jest sensowne, bo ja uważam, że tak jest. Nie zgadzasz się?
    Twoje prawo. Mnie wystarczy, że prawodawca też tak uważa.

    > News at twelve - w warunkach rzeczywistych nie znasz wartości
    > oczekiwanej.

    Oczywiście, że znasz. Wartość oczekiwana, jak sama nazwa mówi, określana
    jest względem oczekiwań, w tym przypadku wykładającego kasę. Czy może
    dokładniej, wyznaczana jest według prawdopodobieństwa pewnych zdarzeń,
    gdzie prawodpodobieństwo jest określane według informacji posiadanych
    przez inwestora.

    > News at thirteen - nie każdy biznes musi być zyskowny.

    Jeśli jakiś rodzaj biznesu nie ma szans być zyskownym, to bardzo ciężko
    będzie znaleźć kogoś, kto dysponuje odpowiednimi pieniędzmi a
    jednocześnie będzie skłonny zainwestować w taki biznes.

    > Serio, serio? To chyba w twoim matriksie.

    A ty potrafisz udowodnić że jest tak, jak mówisz?

    > W szczególności (pomijając nawet już irracjonalne oczekiwania społeczne
    > i inne aberracje) radzę zapoznać się z koncepcją krzywej Laffera.

    Przecież ta krzywa to bzdura.

    > No popatrz. Zupełnie jak z zakazem narkotyków.

    Być może, ale zdaje się, że konsumpcja nielegalnych narkotyków jest
    jednak rozrywką przy której przyjemnie spędza czas stosunkowo niewielki
    wycinek ogółu.

    Going ahead: możemy sobie podarować flejma o legalizacji narkotyków?

  • 305. Data: 2011-10-31 17:30:40
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 15:01, Mariusz Kruk wrote:
    > epsilon$ while read LINE; do echo \>"$LINE"; done< "Andrzej Jarzabek"
    >
    > No. A jak już wyjmę jeden dysk z macierzy i odłożę na półkę?

    Spytaj prawnika.

    > Dopóki nie zacznie.

    Jak zacznie, to zobaczymy, co powie sędzia. Póki co bym powiedział, że
    ryzyko jest minimalne.

    > A co to zmienia w sensie samego prawa? Jak widzimy np. po zastawionych
    > samochodami chodnikach polskich miast prawo, a jego stosowanie to dwie
    > różne rzeczy.

    Wydaje ci się, że w Polsce nie można dostać mandatu za złe parkowanie?
    Zapewniam cię, że można.

    > Tyle, że łatwiej zacząć stosować istniejące prawo niż
    > nieistniejące.

    Co nie znaczy, że prawdpodobieństwo poniesienia jakichkolwiek
    konsekwencji jest większe, niż prawdopodobieństwo oberwania meteorem.

  • 306. Data: 2011-10-31 17:47:23
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-10-31 16:46, Andrzej Jarzabek pisze:
    [...]
> [...]
    > są koszta wynikające z zabezpieczania się przed pozwami i koszta
    > spowodowane wykorzystaniem tego patentu przez trolli patentowych? Tak

    Konkretnie masz +1 patent do zindeksowania w wyszukiwarce, przejrzenia
    (jeśli akurat szukałeś po "wskaźnik laserowy") itp. To są koszty, które
    ponoszą wszyscy korzystający z systemu, bo ilość danych w nim rośnie.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 307. Data: 2011-10-31 18:53:29
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 17:47, Paweł Kierski wrote:
> [...]
    > (jeśli akurat szukałeś po "wskaźnik laserowy") itp. To są koszty, które
    > ponoszą wszyscy korzystający z systemu, bo ilość danych w nim rośnie.

    To faktycznie gigantyczne kwoty.

  • 308. Data: 2011-10-31 18:58:26
    Temat: Re: Przeciwko własności intelektualnej - ciekawy przypadek
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 27.10.2011 12:45, Andrzej Jarzabek pisze:
    > b) Nie można opatentować tańca zwanego "walc".
    Grupy tańców.

    Teraz już nie można bo walce zostały "wynalezione" już dość dawno temu,
    ale samo patentowanie[*] układów choreograficznych jest uwzględnione od
    pewnego czasu w prawie US
    www.csulb.edu/~jvancamp/copyrigh.html

    Tak więc można sobie wyobrazić, że w sytuacji gdyby aktualne prawo
    obowiązywało w momencie wymyślenia walca mógłby on zostać zastrzeżony.
    (Taniec polegający na okrążaniu sali przez pary obracające się wokół
    swojej osi.)

    [*] czepiając się słówek jest to określane jako

    Michoo

  • 309. Data: 2011-10-31 21:48:18
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 31/10/2011 18:58, Michoo wrote:
> [...]
    > obowiązywało w momencie wymyślenia walca mógłby on zostać zastrzeżony.
    > (Taniec polegający na okrążaniu sali przez pary obracające się wokół

    Nie da rady. Jesteś po złej stronie podziału na idee i sposoby wyrażenia.

  • 310. Data: 2011-11-01 15:36:56
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 27.10.2011 r. 18:43, Andrzej Jarzabek pisze:
    > Wydaje ci się, że to dlatego, że kongresmen Sonny Bono sam jeden tę
    > ustawę przegłosował? Widzę, że o tym jak działa demokracja
    > parlamentarna też musisz jeszcze doczytać.
    Możliwe, że zamiast edukować (tak, jak 500 lat temu miałby doczytywać o
    teorii feudalizmu) słuszniej jest przyjąć, że przedpiśca poznał
    założenia np. w szkole powszechnej i się z nimi intuicyjnie nie zgodził.
    Niektórzy z nas nie uważają, że decyzje podejmowane przez przekupnych
    parlamentarzystów i stanowione w ten sposób prawo są
    wiążące/obowiązujące (skoro nie pytano ich osobiście o zdanie w tej lub
    innej kwestii). I nie jest to rezultat żadnej ignorancji, wprost
    przeciwnie.
    SCNR -- tu EOT, choć rzecz tyczy się realnie kwestionowanych
    paradygmatów, które z jakichś powodów część ludzi uznaje za aksjomaty.